Computer loopt vast op bussnelheid 133mhz, maar niet op 100mhz

Status
Niet open voor verdere reacties.

zerocool82

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 sep 2003
Ik heb enige tijd geleden mijn computer geupgrade met een Athlon XP 2000+/1,66GHz, ECS K7S5A (mainboard) en 256 SDRAM geheugen. Als ik mijn computer op bussnelheid 133 instel, dan loopt mijn computer op verschillende momenten vast en reageert de computer nergens meer op. Als ik mijn bussnelheid op 100mhz instel dan loopt mijn processor op 1250mhz en wordt er niet meer vermeld dat het een Athlon XP is. Wat is het probleem of waar kan het aan liggen?

Hoe heet wordt je processor wanneer de processor op 133 draait?

Het kan ook zijn dat je geheugen het niet trekt op 133mhz.
Kan het zijn dat je "pc100" geheugen gebruikt?? (dus 100mhz).
Verders is bekend dat je mobo nogal kritisch is met geheugen, zeker als je 2 losse bankjes gebruikt (2x 128mb?)

Groetjes,
Martin.

256MB DDR-RAM/333 PC2700

Nee, heb een 256MB DDR-RAM/333 PC2700 (OEM), zou toch genoeg moeten zijn?

Gôh, dat je comp nog opstart met OEM geheugen mag al een klein wonder genoemd worden.
Ik had laatst ook OEM geheugen besteld (bij Gistron) en op zowel de K7S5A als een K7S6A wilden er NIET op draaien, hetzelfde geheugen draaide wel op een Asrock K7VT2 met via chipset.
Ik draai nu met Samsung DDR (256mb) geheugen op mijn K7S6A en dat draait als eeen zonnetje.

Groetjes,
Martin.

Ik heb ook het OEM geheugen bij Gistron besteld, misschien dat daar het probleem ligt. Welke problemen heb je ondervonden met het OEM geheugen op de K7S5A?

Ik had voor ongeveer €700,- aan handel besteld bij gistron, waaronder 2x 256Mb DDR OEM geheugen.
Het eerste systeempje opgebouwd met de K7S6A, alles inelkaar geschroefd, stekker erin en niet opstarten.
Ik had zelf een perfect draaiende K7S5A, dus alles 1 voor 1 over gezet om te kijken waar het probleem zat.
Eerst de voeding uitgewisseld, vervolgens de video kaart, en de processor als laatste, alles zonder resultaat.
Vervolgens eens het OEM DDR geheugen in mijn K7S5A gezet (uiteraard eerst het sdram verwijderd) met hetzelfde resultaat, niet opstarten (met beide reepjes hetzelfde probleem).
In het tweede systeempje wat ik heb gebouwd zat het eerder genoemde Asrock plankje met Via chipset, dit mobo had geen enkele moeite met beide OEM DDR reepjes, gaf netjes 512Mb aan dus geheugen was ok.
Aangezien ik niet 512Mb in dit systeempje wilde hebben, heb ik 1x 256Mb terug gestuurd (samen met een cd-rewriter wat een dvd-rewriter had moeten zijn).
Dat was inmiddels 3 weken geleden, en heb mijn brander en geheugen nog steeds niet binnen :(
Draai nu met samsung ddr geleend van een collega.
Dus als je het reepje terugstuurd hoop ik dat het wat vlotter gaat dan bij mij, ik zal je alle details besparen.........., maar er werd niet moeilijk gedaan over het feit dat het OEM geheugen niet werkt op een ECS plank ( moeten ze dat maar duidelijk op de site vermelden)

Groetjes,
Martin.

heb het probleem waarschijnlijk gevonden (ecs site) :

Question
Does K7S5A support DDR333 memory?
Answer
K7S5A can't support DDR333 memory because of SiS735 chipset specification.

Unsupported betekend hier dat het niet op 333mhz kan draaien, maar op maximaal 266mhz.
Je kan er makkelijk DDR 400mhz indrukken, maar zal niet op deze snelheid draaien, maar op 266mhz.
Voor het geheugen maakt het niet veel uit als het langzamer draait als waarvoor het gemaakt is.
En btw, op de K7S6A kan wel op 333mhz gedraaid worden en daar werkte het geheugen ook niet op.

Wat ik gisteren was vergeten te vermelden;
Kijk een wat de voltage's zijn (in de bios) van de 3,3V en de 5V, als deze te laag zijn (met name als de 3,3V in de buurt komt van de 3,15V kunnen jouw problemen ook optreden........

Groetjes,
Martin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan