Computer loopt willekeurig vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joycekw

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2012
Hoi,

Mijn computer loopt al enige tijd op willekeurige momenten vast. Met vastlopen bedoel ik dat het beeld bevriest, muis en toetsenbord niet meer reageren, herstart knop op pc-toren niet meer reageert voor een normale afsluiting. Enkel door lang indrukken gaat de computer geforceerd uit. Daarna start de computer meestal wel weer op na de melding dat hij niet goed is afgesloten. Soms gebeurt het een tijd geheel niet, en soms is het weer regelmatig mis.

Het vastlopen gebeurt tijdens het gebruik van de pc, maar soms ook bij het opstarten al. Het ligt niet aan windows. Het gebeurde tot enige tijd geleden af en toe met XP erop. Sinds een paar maanden draai ik op Windows 7. Ik hoopte dat het daarmee zou zijn opgelost, maar ook nu geregeld een crash/freeze. Aangezien het ook bij het opstarten soms al gebeurt kan het ook niet aan de software liggen denk ik.

Ook heb ik de computer zorgvuldig stofvrij gemaakt van binnen, maar dat hielp ook niet.

Na veel gegoogle kom ik er niet uit. Ik vind het ook niet slim om maar wat te prutsen, want dan creëer ik misschien wel nieuwe problemen. Hopelijk hebben jullie een goede tip, hoe dit slim aan te pakken.

Groeten,

Joyce

Om de vraag te beantwoorden heb ik gegevens van de computer nodig, die zijn er nl. in verschillende soorten en maten.
Graag zou ik willen weten:
- het merk (of zelfbouw);
- het type (of zelfbouw);
- het bouwjaar;
- de processor;
- de grafische kaart;
- het geheugen;
- enige info over overige hardware die in de pc zit.

Dit kan je vinden in Windows 7 als je op start klikt, dan met je rechtermuis op computer gaat staan en klikt op eigenschappen. Je ziet dan het merk, het geheugen en de processor. Dan klik je op apparaatbeheer, onder beeldscherm adapters zie je grafische kaart.

Bedankt voor de reactie.

Het is een samengestelde desktop 'op maat' van 2008 met de volgende onderdelen:
- INTEL CORE 2 DUO E6750 2.66 GHz met 2 GB geheugen
- NVIDIA GeForce 8600 GT
- REALTEK RTL8187 Wireless 802.11b/g 54Mbps USB 2.0 netwerk adapter
- WDC WD5001ABYS-01YNA0 ATA Device
- MARVELL YUKON 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller
- LITE-ON DVDRW LH-20A1S ATA
- ACER AL2216W beeldscherm
- Verder nog een: cardreader, ontvanger voor draadloos internet en ontvanger voor draadloos toetsenbord+muis

Verder heb ik nog een schijfcontrole gedaan (via eigenschappen van driveletter, als uitgestelde taak bij opstarten). Die was helemaal in orde.

Groeten

Laatst bewerkt:
Hopelijk is er iemand die een idee heeft aan welke hardware (?) dit kan liggen. Hij loopt dagelijks vast. Overigens meestal niet meer als hij al een half uur draait.

@Joycekw, wat jammer dat na de 23ste december er niet meer gereageerd is op dit topic, maar er komen op dit forum zoveel problemen binnen dat het er soms wel eens bij in schiet.

Over jouw probleem: ik denk dat je eens naar je videokaart, de 8600 GT, zal moeten kijken. Die freezes zouden daar wel eens aan kunnen liggen, wellicht zou je een andere gebruikte videokaart kunnen proberen of proberen met je on-board kaart in je moederbord te werken. Dan zal je de videokaart, die een insteekkaart is, er uit moet halen en de stekker van je scherm in de aansluiting van je moederbord moeten doen.

@stormbreaker, bedankt. Het is al super dat er mensen zijn die via dit forum willen helpen.
Ik ga vandeweek even kijken of ik hieruit kom. Bestaan er trouwens ook tools / logbestanden om na te gaan of de computer vanwege de videokaart bevriesd?

@Joycekw, je kan een programma als GPU-Z downloaden om je temperatuur te checken of je kan het Catalyst Control Center openen met instellingen van je videokaart maar ik ken geen tools om na te gaan welk stuk hardware de oorzaak is van jouw bevriezingen. Ik denk dat je het per onderdeel zal moeten nagaan want dat het een hardware probleem is is wel zeker.

P1090174.jpgP1090175.jpgP1090176.jpg

@Stormbreaker: de monitor aansluiten op het moederbord kan denk ik niet, zie foto's. Er zijn alleen twee aansluitingen op de videokaart. Ik kan die temperatuur nog eens nagaan het weekend, maar soms is het ook al gelijk bij het booten als de pc nog helemaal koud is. Dus dat is het denk ik niet, toch?

Is dan de enige vervolgoptie nu ergens een oude videokaart vandaan toveren?

@Stormbreaker: inmiddels een andere grafische kaart in de pc geplaatst. Nu even aankijken de komende tijd. Hopelijk was dit de oorzaak. Ik laat het nog weten.

Update: een college vertelde dat het mogelijk aan de voeding lag. Oude grafische kaart bleek te werken met andere voeding. Die zou dan beter voltage doorgeven wat de crash voorkomt. Uiteindelijk ook nog even alle oude spullen teruggedaan. Nu bleek ook alles te werken. Inmiddels al twee weken. Heel vreemd, ws zat er iets los of was een contactje niet meer goed, misschien wat aanslag. In ieder geval werkt alles weer en zitten alle oude dingen er weer in. Bedankt voor de hulp.

kan aan de voeding liggen maar ook aan het werkgeheugen test je werkgeheugen eens met memtest86
downloaden op een cd branden en de pc vanaf de cd opstarten
als er 1 of meerdere errors doen voor komen dan zul je nieuw werk geheugen moeten aanschaffen

Update: een college vertelde dat het mogelijk aan de voeding lag. Oude grafische kaart bleek te werken met andere voeding. Die zou dan beter voltage doorgeven wat de crash voorkomt. Uiteindelijk ook nog even alle oude spullen teruggedaan. Nu bleek ook alles te werken. Inmiddels al twee weken. Heel vreemd, ws zat er iets los of was een contactje niet meer goed, misschien wat aanslag. In ieder geval werkt alles weer en zitten alle oude dingen er weer in. Bedankt voor de hulp.
Sorry dat ik nog niet gereageerd had, gelukkig lijkt het opgelost. Zoals Modag altijd zegt: een goede voeding kan wonderen verrichten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan