Computer op zonne-energie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

brammetje82

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2001
Berichten
373
Hoi Lezers,

Misschien een opvallende vraag en misschien hoort ie ook wel niet thuis bij hardware overige maar toch.

Stel ik wil mijn PC volledig laten draaien op zonne-energie wat zou ik dan allemaal nodig hebben/ moeten weten?
Het idee is om de pc aan te sluiten op de accu's die op hun buurt weer worden opgeladen door de panelen. Er van uitgaande dat een gemiddelde pc 300 watt per uur verbuikt (is dit eigenlijk wel reeel?) is het dan eigenlijk wel mogelijk dit te realiseren?
Wellicht dat iemand hier reeds ervaringen mee heeft opgedaan.

mvg,
Bram
 
220 volt is niet reeel, een laptop moet goed op zonneenergie kunnen, daar die voor 12 volt gemaakt zijn. Dan loop je tegen veel minder problemen aan.
 
tja, ik ben geen electrotechnicus ... maar als ik het zo zie heb je nog heel veel te onderzoeken voor je project.

1 ding is zeker, voor een 220 volt computer (als in desktop) zal je met een zonnepaneeltje en een accu niet ver komen. Een goed zonnepaneel, accu + lader en een adapter met een autostekker (aanstekeraansluiting) gaat wel voor een laptop.

www.google.nl
 
12 volt is makkelijker te realiseren, 220 volt heel wat moeilijker.
(tenzij je een omvormer wilt gebruiken, maar deze heeft omvormings verlies en ook nog eens verlies door de warmte die het apparaat produceerd)
 
Ik zat zo te redeneren.
Wanneer een pc ongeveer 300 watt per uur verbruikt en gemiddeld zo'n 5 uur per dag aanstaat is dat op jaar basis zo'n
300 x 5 x 365 : 1000 = 547,5 kwh per jaar.

Dat moet toch wel te realiseren zijn met 3 panelen van 100 wp?
Of zou ik er dan geheel naast zitten
 
Kun je me uitleggen wat dan het verschil is tussen die 220 volt en 12 volt?