Computer op zonne-energie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

brammetje82

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2001
Berichten
373
Hoi Lezers,

Misschien een opvallende vraag en misschien hoort ie ook wel niet thuis bij hardware overige maar toch.

Stel ik wil mijn PC volledig laten draaien op zonne-energie wat zou ik dan allemaal nodig hebben/ moeten weten?
Het idee is om de pc aan te sluiten op de accu's die op hun buurt weer worden opgeladen door de panelen. Er van uitgaande dat een gemiddelde pc 300 watt per uur verbuikt (is dit eigenlijk wel reeel?) is het dan eigenlijk wel mogelijk dit te realiseren?
Wellicht dat iemand hier reeds ervaringen mee heeft opgedaan.

mvg,
Bram
 
220 volt is niet reeel, een laptop moet goed op zonneenergie kunnen, daar die voor 12 volt gemaakt zijn. Dan loop je tegen veel minder problemen aan.
 
tja, ik ben geen electrotechnicus ... maar als ik het zo zie heb je nog heel veel te onderzoeken voor je project.

1 ding is zeker, voor een 220 volt computer (als in desktop) zal je met een zonnepaneeltje en een accu niet ver komen. Een goed zonnepaneel, accu + lader en een adapter met een autostekker (aanstekeraansluiting) gaat wel voor een laptop.

www.google.nl
 
12 volt is makkelijker te realiseren, 220 volt heel wat moeilijker.
(tenzij je een omvormer wilt gebruiken, maar deze heeft omvormings verlies en ook nog eens verlies door de warmte die het apparaat produceerd)
 
Ik zat zo te redeneren.
Wanneer een pc ongeveer 300 watt per uur verbruikt en gemiddeld zo'n 5 uur per dag aanstaat is dat op jaar basis zo'n
300 x 5 x 365 : 1000 = 547,5 kwh per jaar.

Dat moet toch wel te realiseren zijn met 3 panelen van 100 wp?
Of zou ik er dan geheel naast zitten
 
Kun je me uitleggen wat dan het verschil is tussen die 220 volt en 12 volt?

Als je dit niet weet, zou ik er niet aan beginnen, maar 220 Volt ( tegenwoordig 230V trouwens) wisselspanning staat op de wandkontaktdozen die thuis in de muren geschroefd zitten. Dit zijn de twee gaatjes waar de stekkers in moeten van alle elektrische apparaten die zich in huis bevinden..
Ook de adapter van bijvoorbeeld een Laptop.
Deze adapter maakt er een veilige lage gelijkspanning van, zo uit het blot* hoofd ergens tussen 12 en 24 Volt, dit zal per merk verschillend zijn.
Je kunt dit vergelijken met een batterijspanning, ongevaarlijk dus.
 
Laatst bewerkt:
Als je dit niet weet, zou ik er niet aan beginnen,

Wat zou het leven saai zijn zonder uitdagingen; toch? ;)

Het lijkt me toch mogelijk als er hele huizen en hotels op zonne-energie draaien dat je dan ook een pc daarop moet kunnen laten draaien?
 
Laatst bewerkt:
Wat zou het leven saai zijn zonder uitdagingen; toch? ;)

Het lijkt me toch mogelijk als er hele huizen en hotels op zonne-energie draaien dat je dan ook een pc daarop moet kunnen laten draaien?

Helemaal met je eens, maar als je het verschil niet weet tussen 220 en 12 volt is dit voorlopig niets voor jou.

Dit is hetzelfde als een brug bouwen op een paar micado stokjes.
 
Laat ik ook nog wat nuttigs zeggen.

Ik vraag me af of zonne energie de juiste oplossing is.
Zodra de zon weg is of de lichtintensiteit beneden een bepaald persentage is, zullen de cellen niet genoeg spanning of stroom meer leveren om een Laptop van spanning te voorzien.
Daarom zal er stroom opgeslagen moeten worden in de vorm van accu's.
Dit is weer een belasting voor het milieu, omdat deze nogal aan slijtage onderhevig zijn.

Daarom zou windenergie een beter alternatief zijn.
In Nederland waait het bijna altijd.

Een generator of windturbine levert een meer konstante stroom dan zonnecellen.
Voorbeeld: één wolkje voor de zon en de opbrengst daalt al aanzienlijk of komt zelf tot een onbruikbaar niveau.
 
Als je het toch wilt.... plak dan een paar panelen op je dak. Als het zonnig genoeg is lever jij energie (eventueel draait je meter terug - tenzij dat om technische redenen niet kan). Per saldo zal je PC dan op zonne-energie draaien. Of het kosten-efficient is... da's vraag 2.
 
Kun je me uitleggen wat dan het verschil is tussen die 220 volt en 12 volt?

Toch maar even reageren ook al is bovenstaande geen reactie op mijn inbreng hierionder, hopenlijk mag dit, ik zag dit toevallig net de revue passeren :) In principe is die spanning ( grootheid ) vaak een wisselspanning ( 50 Hz ) van 220 VOLT ( eenheid ) ..... Het betreft dan dus een spanning die WISSELT in polariteit, vrij vertaald, de plus en min wisselen om ( sinus spanning ) Het zou in principe helemaal niet uitmaken waar je pc op loopt je kan makkelijk met redelijk rendements verlies van 12 v DC naar 220 v AC ( wisselspanning ). Opmerkelijk feit : van belang bij het optreden van grote stromen : kies dan voor een HOGE spanning, de stromen worden dan evenredig kleiner, dus minder verlies en minder warmte ontwikkelingen ! Nogmaals, tegenwoordig is het geen enkel probleem om 12 V zonne energie om te vormen naar bv 220 V.

Daar ik nieuw ben hier tot slot : ik hoop dat ik niks verkeerd heb gedaan met deze reactie : ik kon niet direct zien of deze manier van reageren OK zou zijn .....

Ohja : als men werkelijk inziet dat zonne energie een vorm van energie voorziening kan zijn in de toekomst dan kan men het ontwerp van een PC voor wat de stroomvoorziening betreft flink aanpassen, waardoor de vermogens, in deze rubriek genoemd, wel flink omlaag kunnen !

Leon25
 
ik kon niet direct zien of deze manier van reageren OK zou zijn .....

nou, je hebt je hel;e reactie als een quote geplaatst.
op zich niet erg, maar leest wat moeilijk :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan