Computer opschonen.?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MVoetee

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2015
Hallo Leden,

Aller eerst ik ben hier nieuw, en heb absoluut zeer weinig verstand van computers.
Ik hoop door middel van een goede uitleg heel ver te komen.

Jan 2012 heb ik een Samsung NP300 intel Core i5 6GB ram 750GB intern met windows 7 gekocht.
Ben altijd zeer tevreden geweest over mijn aankoop.

Alleen heb ik al een tijdje last van haperingen, het opstartte gaat moeizaam en sloom.
Tevens speel ik nog veel TheSims 3 en ook 4 via Orgin.com maar ook needforspeed of rollercoaster tycoon spellen. Die voorheen vloeiend draaide maar nu niet meer.
Ik dacht laat ik een externe schijf kopen en al mijn documenten foto's video's daarop plaatsen wie weet gaat de laptop dan weer wat sneller.
Maar helaas.

Nu zei mijn vriendin misschien moet je de laptop defragmenteren dit heb ik geprobeerd. De schijven C: 270Gb en D: 405Gb wil hij wel analyseren maar niet defragmenteren de schijven blijven op 7% hangen en het defragmenteren wordt hierna automatisch gestopt.
Systeem herstel terug naar 2012 lukt ook niet.

Geld voor een nieuw heb ik niet dus hoop dat er iemand is hier die een oplossing weet.
Heb ook al een upgrade naar windows 10 geprobeerd maar ook dit krijg ik niet voor elkaar.

CC cleaner en Optimizer Pro zijn wel beide gelukt maar heeft geen vooruitgang gegeven.

MVG

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
Welkom op Helpmij :)

Defragmentatie heeft weinig tot geen effect.
Als je schijven te vol zijn lukt defragmenteren niet, je moet minsten 15% vrije ruimte hebben om die actie te kunnen uitvoeren.
Geef even aan hoeveel ruimte je nog over hebt op de schijven e/o partities (rechtsklik in de verkenner op de betreffende schijf>eigenschappen).
Systeemherstel naar 2012 lukt sowieso niet omdat de herstelpunten worden overschreven, afhankelijk van de hoeveel ruimte die daarvoor is gereserveerd.
Het enige wat zou kunnen helpen is terug naar fabrieksinstellingen (F4 trommelen tijdens de boot), maar dan moet je écht eerst al je belangrijke data back-uppen, want je bent alles kwijt aan software die je naderhand geïnstalleerd hebt.
Ook updates die naderhand zijn gedownload zijn weg.
Dat je pc langzaam wordt/is ligt er vaak aan of je een goed antivirus- e/o spywareprogramma aan boord hebt en of je daarmee ook met enige regelmaat een scan uitvoert.
Er zijn meer factoren maar dit even terzijde.
Ook het aantal automatische opstartprogramma's is van invloed op de uiteindelijke snelheid (rechtsklik op taakbalk>taakbeheer>processen).
Niet alles hoeft automatisch mee op te starten, programma's die je zelden gebruikt kun je gewoon handmatig opstarten d.m.v. een snelkoppeling of via programma's.
De meeste softwareprogramma's installeren hun programma's doorgaans met de parameter "automatisch opstarten".
Natuurlijk moet je antivirussoftware wél automatisch opstarten!

Geef dus even wat meer info (antivirussoftware enz.) over je probleem zodat we je beter kunnen helpen.
Hier alvast even een snel stappenplan.
Wanneer zijn de problemen begonnen?
Scan je pc eens met Mbam (link in m'n handtekening).
Aller eerst ik ben hier nieuw, en heb absoluut zeer weinig verstand van computers.
We zullen proberen alles zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.
Handleiding van jouw laptop (Eng). In PDF formaat blz. 91

Laatst bewerkt:
Welkom op het forum,
Zie je ook iets bij Taakbeheer wat geheugen of processortijd gebruikt? Zijn er in de logboeken van Windows opvallende dingen?

Het kan best zijn dat er een fout op de schijf staat als deze niet wil defragmenteren. Probeer het in de veilige modus eens. Voor het defragmenteren kan je het virtuele geheugen op nul zetten (opnieuw opstarten) zodat ook dat wordt gedefragmenteerd en mogelijke fouten daarin worden verholpen. Er moet wat vrije ruimte zijn. Zet de minimale en maximale waarde van virtueel geheugen op de zelfde grootte, zodat het nooit hoeft te worden aangepast door Windows.

Wil dit nog niet, controleer dan de beveiligde systeembestanden met de opdracht sfc /scannow en zoals gezegd doe een schijfcontrole. Pas echter op met sporen en sectoren repareren omdat op dit punt schijven voorgoed onleesbaar kunnen worden.

Misschien gebruik je een virusscanner die allerlei scans en immunisatie uitvoert. Een gratis virusscanner die het systeem weinig belast is Avast!.

Het indexeren voor snelle zoekopdrachten, voor de schijfstations, moet eigenlijk worden uitgeschakeld bij normaal gebruik. Een fotoprogramma bijvoorbeeld kan ook indexeren. Sommige programma pakketten zetten iets in de programmamap Opstarten dat alvast een gedeelte in het geheugen laadt. Dat is meestal onnodig en soms vertraagt het de computer.

Een computer is dubbel zo snel wanneer de driver van de grafische kaart of chipset is geïnstalleerd. Dat kan je zien bij Apparaatbeheer. In elk geval merk je dit wanneer je niet soepel met vensters schuiven kunt en als pagina's niet gladjes willen scrollen.

Zijn er updates die niet willen installeren en telkens voorkomen in de lijst? Download deze dan via de Microsoft site.

Vaak gaat het mis bij updaters van programma's, die het systeem bezet houden maar eigenlijk kunnen er veel zaken draaien die onnodig zijn en de computer traag maken. Ik heb een keer een onnodig stuurprogramma voor het geluid gehad die werken op de computer onmogelijk maakte. Draai het portable programma AutoRuns van System Internals en zie na een scan alles wat op de computer opstart. Wat ook maar de oorzaak zou kunnen zijn moet je opzoeken voor klachten en bijzonderheden erover met Google en je kan het in AutoRuns eventueel meteen uitschakelen. Malware en spyware zal de computer vertragen en kan zeker ook in de lijst voorkomen. Een paar goede programma's daarvoor draaien is echter nooit verkeerd. Ik noem hier MBAM en RogueKiller.

Laatst bewerkt:
Systeem specificatie.jpg

schijf ruimte.jpg

Probeer meerdere foto's te plaatsen dit lukt mij helaas niet. Hij geeft telkens aan mislukt.

@ Mik Zjegger hoe moet ik precies mijn bestanden back-uppen. Laptop is op The Sims3 na helemaal leeg wat betreft prive documenten fotos videos muziek enzv,

Heb je wel eens Windows updates binnengehaald? Ik zie namelijk dat je Windowsversie niet is geactiveerd. Als je vanaf 2012 geen (veiligheids)updates van Windows binnen hebt gehaald, dan heb je een uitdaging.............

Ga in het configuratiescherm naar Windows updates en laat eens zoeken. In ben benieuwd wat er gebeurt.

De computer wordt niet veel sneller van updates.
Op afbeelding twee zie je dat Indexeren staat afgevinkt. Dat moet eerst eens uit.

Helemaal mee eens, idd. niet sneller, maar wel veel trager. Als je in 3 jaar tijd geen Windows (veiligheids)updates binnen hebt gekregen en dus surft zonder die reparatie-updates, dan is de kant zeer groot dat je ellende binnen hebt gekregen die de machine trager maakt.

back up maken.jpg Ik maak nu een back-up naar mijn Toshiba externe schijf, daar zal de laptop wel even voor nodig hebben. Overigens Ik heb het Indexeren uitgevinkt. Hoe nu verder?

windows updaten.jpg Hier een schermpje van de windows update? Of zit ik hier verkeerd?

opstarten.jpg Deze programma's worden op de achtergrond opgestart kan ik hier iets van uitvinken?

Ik zou zeker het Realtek stuurprogramma uitschakelen wanneer je zonder dit vehikel nog goed geluid hebt. Meestal is alleen de driver nodig.

Op de computer is ook AVG zoekbalk actief? AVG is inderdaad een virus scanner die het systeem vaak enorm bezet houdt. Als dit nog een uitprobeer versie is dan zonder-meer alles van AVG weghalen en AVast! nemen. Nvidea Geforce Experience is een update programma waar je zonder kunt, behalve wanneer de computer vol met moderne spelen staat en je de instellingen hiervan automatisch wilt optimaliseren. Zoals gezegd moet je "automatische updaters" en "nieuwe driver zoekers" proberen te vermijden. Wie zegt trouwens dat de nieuwe versie van een stuurprogramma je bevalt? File Association Helper wordt bij WinZip geleverd en is eigenlijk nergens voor nodig. Met de programma's voor AVG Zoekbalk (VProtect) en File Accociation Helper komen ook bestanden waarin malware zich zou kunnen verbergen of malware gebruikt deze bestandsnamen.

Nu heb je zowat alles uit de tweede hand, terwijl wanneer je AutoRuns van System Internals had gedraaid, je drie maal zoveel opgestarte programma's hebt kunnen zien en als je die namen opzoekt met Google, je zelf had kunnen beoordelen of programma's nodig of ongewenst zijn. Je bent al wel op de goede weg.

We kunnen hier allemaal ellen lange verhalen houden, maar zoals de schrijver in het begin al zelf zegt: heeft weinig verstand van computers.
Mijn advies: haal er iemand bij die er echt verstand van heeft.

Hallo allen, de back-up is gelukt. Bij Windows updates stond dat ik een upgrade kon doen naar Windows 10 dit heb ik gedaan. Echter moest ik voor Windows 10 een programma verwijderen. Samsung Recovery Solution 5 dit heb ik gedaan. Helaas is de upgrade naar Windows 10 mislukt. Heb dit nog een keer herhaalt en wederom is het mislukt.
Nu vond ik via Google een andere vraag op Helpmij.nl van iemand die zei ik zou graag mijn Windows willen resette naar de fabrieksinstellingen dit leek mij wel wat.
Via YouTube vond ik een filmpje hoe je stapsgewijs mijn laptop weer terug naar de fabrieksinstellingen kan zetten. MAAR nu moet dit via Samsung Recovery Solution 5 en die heb ik juist net verwijderd voor windows 10. HOE MOET IK nu verder?
wordt er zo langzamerhand moedeloos van. HELP

Hallo allen nog maals.

Via Setup via youtube stappenplan in het nederlands heb ik het programma Samsung Recovery Solution 5 gevonden en is mijn laptop geresset naar de fabrieksinstellingen.
Hij werkt nu weer optimaal en snel!. Toch bedankt voor alle moeite en adviezen.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan