"computer opstarten" tabblad in msconfig werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martinezzzzzzzz

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2007
Hallo allemaal

Om mijn computer sneller te laten starten wilde ik een aantal zaken veranderen in msconfig, op het tabblad "computer opstarten". Op dit tabblad staan een aantal vinkjes, knoppen en dergelijke, maar ik kan geen van allen aanklikken of selecteren. Normaal als ik met de muis boven een vinkje of knop ga staan dan licht deze op, maar zelfs dat gebeurt niet.

De andere tabbladen in msconfig werken wel zoals het hoort, en ik merk ook niets anders vreemds aan mijn computer.

Iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe ik het op kan lossen?

Alvast bedankt!

-edit- In dit tabblad staat een tekstvak waar normaal de naam van het besturingssysteem moet staan. Dit vak is leeg bij mij. Ik ben bang dat het daar iets mee te maken heeft. Als ik bij mijn systeemeigenschappen kijk, en dan bij opstart en herstel dan is het uitklapvakje waar je een standaard besturingssysteem kunt selecteren ook leeg. Ik merk verder niets vreemds tijdens het opstarten van de computer, lijkt zonder problemen te gaan

Laatst bewerkt:
Wellicht vergeten om msconfig uit te voeren "Als Administrator"? Maak eens een snelkoppeling naar msconfig.exe op je bureaublad, rechtsklik erop en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
Kijk of je dan wél dingen kunt uitvinken/uitschakelen.

Succes,

Tijs.

Bedankt voor het meedenken, maar dat hielp helaas niet.

Ik heb een vrij sterk vermoeden dat het te maken heeft met het ontbreken van een regel met daarin het besturingssysteem in het tekstvak. Ik heb verschillende screenshots gezien, en altijd stond er een besturingssysteem in het tekstvak.

Misschien zou mijn vraag daarom moeten zijn: hoe krijg ik de vermelding van mijn besturingssysteem weer terug in dit tekstvak?

Ik heb zo snel geen oplossing (tenminste: die via het forum op een normale manier te communiceren is).
Ik kan je wél een goed (gratis) alternatief geven voor msconfig: AutoRuns, Help-file ervan: hier
Kijk (in AutoRuns) in het tabblad Logon (bekijk de entries die eindigen op \Run en \Load en de ingangen in de Startup/Opstarten groepen en vink uit wat je er niet van wenst)
Kijk (in AutoRuns) in het tabblad Scheduled Tasks (vink alle taken uit die je niet wenst)
Kijk (in AutoRuns) in het tabblad Services (vink alle services uit die je niet nodig hebt)

Natuurlijk dat programma wel "Als Administrator" opstarten. ;)

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze tip, ik ga het zeker proberen. Hoop wel dat het bied wat ik nodig heb, want het uitschakelen van opstartprogramma's, services ed. lukt nog wel gewoon met msconfig. Het ging mij erom om bv "no gui boot" aan te zetten en time-out aan te passen.

Maar het probleem van de ontbrekende vermelding van het besturingssysteem is daarmee nog niet opgelost. Iemand die hier een oplossing voor heeft?

Hoi,
"no gui boot" kun je meestal ook in het Bios instellen en de time-out is alleen van belang als je een dualboot hebt of een aanwezige recovery. No gui boot brengt trouwens echt geen snelheidswinst en de time-out alleen als je een keuze moet maken tijdens de boot.
Om je pc sneller te laten booten, want daar gaat het je volgens mij om, kun je beter het Bios handmatig tweaken. Maar daar zou ik wel mee oppassen als je er niet vertrouwd mee bent. Je zou de optimized settings v.d. fabrikant kunnen gebruiken.
We weten niet wat voor een pc/laptop je hebt, maar dat je de vermelding van je OS niet ziet is mss door de fabrikant bewust zo geconfigureerd i.v.m. recovery-opties? Ik doe maar een gooi.
Zoals je al aangaf heb je eigenlijk geen problemen, dan zou ik er mooi van af blijven en het laten zoals het is.
Experimenteren moet je op een oude pc doen en niet op een goed werkende pc die je dagelijks nodig hebt.
Het is maar een goedbedoelde raad. ;)

Laatst bewerkt:
Probeer eens om van de Windows 7 DVD op te starten, en het opstartherstel uit te voeren.
Hiermee zal de bootsector hersteld worden.

Indien je gebruik maakt van een multi-boot systeem, kunnen hier wijzigingen in worden aangebracht.

Iedereen bedankt voor alle reacties voor zover. Probleem is helaas nog niet opgelost. Als ik opstartherstel laat draaien dan krijg ik de boodschap dat er geen fouten gevonden zijn

Mijn computer is een door mij zelf gebouwd systeem met een zelf geinstalleerde versie van windows 7 ultimate, geen multiboot Ik weet dat de opties waar ik het over had in het verleden wel gewerkt hebben, dus het is niet zo dat het gewoon zo hoort. Om een of andere reden werkt het nu niet meer. Ik ben niet iemand die allerlei obscure computer optimalisatie programmatjes installeert o.i.d. Ik kan normaal eigenlijk alles wel zelf oplossen, heb alleen nog weinig ervaring met het boot verhaal van windows. Het zou op zich geen probleem zijn om een schone installatie te doen, maar dan ben ik weer een tijd bezig om alle geïnstalleerde programma's bij elkaar te zoeken.

Het gaat me trouwens allang niet meer om het sneller laten starten van windows. ik weet gewoon dat de vermelding van besturingssysteem niet hoort te ontbreken, en wil het graag hebben zoals het hoort

Iemand nog een andere tip?

Ik ben iets verder in de materie gedoken en merk dat er toch wel iets vreemds aan de hand is:

Ik heb het programma EasyBCD gedownload, omdat dit schijnbaar allerlei boot problemen met windows zou moeten kunnen vaststellen en oplossen.

Als ik dit programma start krijg ik een foutmelding die zegt: "boot configuration data store could not be opened" Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

Ik ben op google gaan zoeken naar problemen met en ontbrekend BCD bestand, en ik kwam op een info pagina van microsoft die geavanceerde herstelmethoden beschrijft met behulp van de windows 7 DVD en het programma bootrec.exe

Als ik via de windows dvd naar opstartherstel ga kan ik via de opdrachtprompt bootrec.exe starten. vervolgens kies ik vor bootrec /rebuildbcd om te zoeken naar windows installaties op alle harde schijven en een nieuw bcd bestand te bouwen.

Als ik dit doe krijg ik de melding dat er 0 versies van windows gevonden zijn.

microsoft geeft nog 1 laatste optie: complete bcd exporteren en verwijderen, en wel op deze manier:

bcdedit /export C:\BCD_Backup
c:
cd boot
attrib bcd -s -h -r
ren c:\boot\bcd bcd.oud
bootrec /RebuildBcd

eerste 2 stappen gaan goed, maar zodra ik "cd boot" intik krijg ik de melding "het systeem kan het opgegeven pad niet vinden"

Is er iemand die hier wat meer ervaring mee heeft en mij kan vertellen wat er fout gaat?

Sorry voor de overdaad aan informatie, maar misschien dat dit nog iets verduidelijkt.

Ik wilde eens kijken wat er gebeurde als ik de map boot handmatig aanmaakte op schijf c, en vervolgens nog eens de reparatie met bootrec uitvoerde. Dit lost niets op.

Tijdens het opstarten van het windows herstel programma viel me echter wel iets op. Helemaal in het begin moet je aangeven welke versie van windows je wilt herstellen. Op dat punt staat wel gewoon een versie in de lijst. Hier staat echter geen c:\windows maar f:\windows

Als ik in de opdrachtprompt f:\ cd boot in typ dan kom ik wel in een boot map

Als ik vervolgens attrib bcd -s -h -r ingeef dan krijg ik te zien: bestand is niet gevonden: -bcd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan