Computer samenstellen; budget 400

Status
Niet open voor verdere reacties.

thoraq

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2012
Beste mensen,

Mijn computer is net overleden. Ik wil dus een nieuwe gaan kopen. Ik heb een budget van ongeveer 450 � 500 euro (maar ik zit er graag onder). Ik weet wel aardig wat van computers, dus ik kwam ook al snel tot de conclusie dat het beter is om er zelf een te bouwen. Omdat ik dan nog wel windows 7 aan moet schaffen komt het budget niet verder dan 400 euro.

Van mijn computer verwacht ik redelijke prestaties. Ik game wel, maar vraag toch betrekkelijk weinig (ik hoef niet per s� de beste graphics). Het enige puntje is wel dat ik met nieuwe versies van sony vegas, after effects en photoshop werk. Vooral het renderen met sony vegas vraagt nogal wat RAM (voor de goede orde: ik ben geen prof, dus niets is vereist). Ik speel spellen als COD, Assassin's Creed, Total war, COH, en gelijkende spellen.

nu vroeg ik mij dus af wat voor onderdeelpakket ik moet samenstellen. Ik heb op tweakers al een aanbod gezien van een pakketje voor 12 Gig interngeheugen (voor maar 60 euro), maar een dergelijk pakket vereist meestal een hoop andere dure producten om niet al die prestaties in een bottleneck verloren te laten gaan.

Ik heb nog een nog een betrekkelijk nieuwe grafische kaart (de NVIDIA GT520), maar die is volgensmij echt niet meer toereikend voor een nieuw systeem. Als het niet zo ontzettend veel uitmaakt hou ik die graag (zal wel niet). Ook heb ik nog een voeding die ik over kan zetten, maar ik weet niet of die nog wel toereikend is. Het is een voeding van 300W.

Ik zoek dus eigenlijk alleen het volgende:
behuizing
moederbord
processors
intern geheugen
extern geheugen (harde schijf)
EV. (grafische kaart)
EV. (voeding)

Verbeter me als ik nog extra fans nodig heb of iets dergelijks!

Muis, monitor, toetsenbord en netwerkkaart heb ik allemaal.

Intern geheugen waar ik het over had:
http://tweakers.net/pricewatch/236036/kingston-valueram-kvr1066d3n7k3-12g.html

Mijn huidige computer (van 5 jaar oud, met een defect ergens in het systeem -waarschijnlijk moederbord- is een Compaq presario SR5631NL):
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...egory&cc=nl&dlc=nl&lc=nl&product=3817507#N973

Maar al die onderdelen zijn waarschijnlijk niet meer toereikend...

Ben benieuwd en alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Hoi welkom op helpmij!
Ha grappig ook zon systeem gehad

400 euro is een laag budget voor de genoemde eisen die jij stelt zeker als je aan videobewerking en gaming doet.
misschien kun je nog wat oude dingen van je pc die kaduk is gebruiken?
denk aan de HDD en DVD speler dat scheelt al zo 80 euro

een extra externe HDD past gewoon niet in je budget je hebt iedere euro nodig voor de pc zelf anders kun je rendering/gaming echt vergeten
het genoemde ram wat je laat zien is traag voor de pc's van nu

ik denk dat je het beste voor een AMD FX Hexacore build kunt gaan een i7 is ruim schoots boven je budget
ik zal eens kijken of iets mogelijk is

EDIT: ik heb hier het een en ander samengesteld

klikerdeklik beter dan dit zal het niet zo snel worden
je hebt zoals je kunt zien geen budget voor een externe HDD 12+GB RAM en DVD speler
je zult dus de oude HDD en DVD speler moeten gebruiken van je oude pc anders ga je het met 400 euro echt niet redden
verder is het werk geheugen 8GB gebleven

Laatst bewerkt:
Ik weet dat ik niet zo veel moet verwachten voor dit budget, maar ik vind het wel vreemd dat vaak wordt gezegd dat je hiermee eigenlijk niet kunt gamen. Mijn oude computer deed het tenslotte ook nog. Ik kon niet de hoogste graphics instellen, maar verder ging eigenlijk elk spel wel. Je levert alleen wel een stukje 'futureproofheid' in... Maargoed, ik zal blijven zoeken.

dat geheugen is traag en is eigenlijk bedoeld voor moederborden met tripple memory support
jij hebt een moederbord die alleen dual memory ondersteund dat betekent 2 x 2GB 2 x 4GB of 4 x 2GB 4 x 4GB het geheugen kan er wel op alleen zal het dan in single channel staan

zie ook dat je je budget hebt verhoogt?

Oké, bedankt. dan zal ik daar een alternatief voor zoeken! Ja ik zie dat ik het budget verhoogt heb. Dit heb ik gedaan omdat ik anders echt niet mijn verwachtingen kan realiseren. ik heb een aantal kant en klare pc's op het oog van tussen de 550 en 630 euro. daarnaast wil ik een systeem samenstellen voor hetzelfde geld, zodat ik de prestaties kan vergelijken. Ik wil trouwens ook nog een andere harde schijf. ik heb de 2 tb niet nodig, 1 is genoeg.

intel core i7 is een dure processor, een amd APU heeft de dubbele grafische prestaties. (dus 2× sneller)
en een amd APU kost zo een $79, dat is €60. een APU is een processor met graphische kaart in 1, dan heb je een 2/3/4 cores met AMD radeon graphische kaart in 1 chip.
AMD heeft ook de Opteron 6200, een 16 core processor.

intel core i7 is een dure processor, een amd APU heeft de dubbele grafische prestaties. (dus 2× sneller)
en een amd APU kost zo een $79, dat is €60. een APU is een processor met graphische kaart in 1, dan heb je een 2/3/4 cores met AMD radeon graphische kaart in 1 chip.
Opteron is en server processor, als het echt een hardcore gamer is moet hij voor intel gaan. Anders s een apu ook wel goed.

apu is alleen handig als HTPC optie een losse videokaart is nog altijd beter dan zon ingebouwde gpu en voor gaming heb je dat echt nodig
dus ook al gaat hij voor een APU het gpu gedeelte zal hij nooit gebruiken om dat de losse videokaart velen malen krachtiger is dan die gpu in de processor

dus je vergelijking met de i7 en de apu van amd slaat kant nog wal het zijn twee verschillende processors gericht op andere taken
de i7 van intel is een krachtige processor als het gaat om reken taken en multitasking en rendering daar voor is hij gemaakt
als je dat zou doen met die APU kun je een heel stuk langer wachten

Laatst bewerkt:
Ik ben niet echt een hardcore gamer. Ik speelde eerst wel 15 uur per week games, maar inmiddels nog maar een paar uurtjes, omdat ik het heel druk heb gekregen. Ik wil gewoon de games op redelijke settings smooth kunnen spelen. Dat is mijn vereiste. Ook wil ik games tot over 5 jaar nog steeds wel kunnen draaien, al zijn het de laagste settings.

Ik heb het lijstje overigens enigzins aangepast. http://tweakers.net/gallery/476847#tab:wenslijst

Als ik nu al deze producten bestel van het lijstje (en ik haal de DVD-drive uit de oude pc), heb ik dan in principe alles om hem te laten werken? Of ontbreken er nog dingen?

Laatst bewerkt:
Vergelijken van een aantal systemen (tussen de 550 en 630)

Ik heb een aantal kant en klare pc's en een eigen samengesteld systeem (credits aan jullie).
Nu moet ik dus gaan kiezen. Er zitten wel prijsverschillen tussen, maar als de extra's niet super veel uitmaken neem ik natuurlijk graag de goedkoopste.
Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Een HP Elite 7300 MT voor 612:
http://www.sicomputers.nl/hp-elite-...g-ch-nvidiageforcegt5302gbddr3-win-7-pro.html

Een HP PAVILION P6-2103ED voor 629:
http://www.computerstore.nl/product...ource=tweakers.net&utm_medium=pricecomparison

Een MEDION® AKOYA® PC X6306 D voor 599
http://www.medion.com/nl/electronics/prod/MEDION®+AKOYA®+PC+X6306+D/410015259?category=pc_31

Een MEDION® AKOYA® PC P5267 D voor 549 (kan ik eventueel nog een upgrade voor uitvoeren van het interngeheugen of iets anders)
http://www.medion.com/nl/electronics/prod/MEDION®+AKOYA®+PC+P5267+D/410016682?category=pc_31

Mijn eigen samengestelde systeem (met een 5 jaar oude discdrive) voor 580:
http://tweakers.net/gallery/476847#tab:wenslijst

Ik ben benieuwd wat volgens jullie het beste is!

Mijn wensen zijn kunnen gamen (niet echt hardcore, niet de beste graphics), het compatible zijn met games voor over minimaal 5 jaar. Het editen (en renderen!) van videos met sony vegas en het aankunnen van programma's voor (3D) modellen (ik ga volgend jaar een technische studie doen, dus ik wil dan niet meteen een upgrade moeten doen...). Ik heb voor geen van deze dingen torenhoge eisen, maar het moet soepel uitvoerbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Waarom dat andere moederbord? En waarom precies de intel core?

Maar de processor en en het moederbord gaan nu toch gewoon samen (de Asrock extreme3 en de AMD 6200)?

Ja, maar voor gamen is de i3 2120 gewoon beter, dat bedoelde ik :). Maar als je gaat renderen, zijn de meerdere cores wel handig.

ah oke. Thanks. Voor mij is renderen belangrijker (ook met het oog op mijn studie). Toch bedankt! ;-)

@Thoraq: Welkom op Helpmij..:thumb:

Ik heb beide topics samengevoegd. Aangezien het nog steeds om aanschaf van een systeem gaat,past dit prima bij elkaar en behoeft geen nieuw topic. Ondanks ander budget etc kan je al je vragen betrekking tot systemen in 1 topic houden. Dat is voor de helpers ook duidelijker.

Succes met je vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan