Computer staakt

Status
Niet open voor verdere reacties.

deijlrene

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2006
Mijn pc heeft er op het moment even niet zo'n zin in.

Het is hier in huis vaak nogal snel stoffig en zo heel af en toe bekijk ik de binnenkant om te kijken of het niet te stoffig is, en mocht het echt te stoffig zijn dan probeer ik de draaiende delen ( koeler e.d.) voorzichtig schoon te zuigen met een stofzuiger.

Nu doe ik ook als het echt stoffig is sommige dingetjes voorzichtig met een droog doekje.

Maar nu alles weer aangesloten e.d. en ik deed hem weer aan en wat bleed het signaal werd niet doorgegeven naar het beeldscherm (normaal zie je op het beeldscherm signal staan als dit gebeurt maar nu ook niet) en het opstarten leek door te blijven gaan. de lampjes die aangeven dat ie aanstaan en dat ie bezig is bleven onophoudelijk branden.

Heeft iemand enig idee wat er dan mis kan zijn. Hij start dus wel op dus met de energievoorziening is niets mis, ook heb ik het idee dat de toevoer naar het beeldscherm niets mis is, want de cdrom/dvdspeler gaat ook niet op en en dicht dus het lijkt of er iets mis is bij hetgene wat alles bestuurd.

Komt iemand dit probleem voor toevallig? en wat kan ik hier aan doen? of denken jullie dat er echt iets kapot is waarschijnlijk. Mocht je nog extra info willen vraag raak.

Laatst bewerkt:
Loop eerst eens alle aansluitingen in de kast na.

Ik trek, in zo'n geval, alles uit de kast en probeer hem op een plank met de hoognodige onderdelen, zoals cpu, geheugen,videokaart, ram en voeding.

Lange Pier zei:
Loop eerst eens alle aansluitingen in de kast na.

Ik trek, in zo'n geval, alles uit de kast en probeer hem op een plank met de hoognodige onderdelen, zoals cpu, geheugen,videokaart, ram en voeding.

Ik heb alles al wel nagelopen, ik trek liever niet ALLES eruit, hier heb ik toch niet genoeg verstand van. maar ik kan wel even kijken hoe ver ik kom hoor dat wel :D

Meer tips nog van harte welkom.

reactie

Helaas heeft dit niet gewerkt, hij blijft nog steeds hangen, dvd speler die erin zit doet het toch wel. maar beeldscherm niet helaas. ook blijven de lampjes branden.

Door schade en schande wordt je wijs, en ik heb er nog één, van je fouten leer je het meest.:D

Spaar maar vast voor een nieuwe.

Lange Pier zei:
Door schade en schande wordt je wijs, en ik heb er nog één, van je fouten leer je het meest.:D

Spaar maar vast voor een nieuwe.

Ok dan haha.

Zijn er mogelijkheden om je pc wel schoon te houden? er komt neem ik aan overal wel wat stof ik en dat stapelt zich op den duur toch wel op waardoor de pc wat langzamer wordt.

maar denk je echt dat ik gelijk een hele nieuwe moet halen of dat er een bepaald onderdeel kapot is.

Nee, joh, was een geintje.

Denk idd dat je hem eerst helemaal stofvrij moet hebben voordat je verdere akties moet gaan ondernemen, het is toch altijd een kwestie van dingen uitsluiten, deduceren heet dat, geloof ik, waardoor het komt, en dat is best lastig.

Lange Pier zei:
Nee, joh, was een geintje.

Denk idd dat je hem eerst helemaal stofvrij moet hebben voordat je verdere akties moet gaan ondernemen, het is toch altijd een kwestie van dingen uitsluiten, deduceren heet dat, geloof ik, waardoor het komt, en dat is best lastig.

LOL dan heb je in 1 kwartier en me dag verpest en me dag weer goed gemaakt :P:P

Maargoed ik weet zelf nu echt niet meer wat ik moet doen.

Alles op een rijtje.

pc gaat wel aan. maar het lampje wat aangeeft dat ie bezig is blijft echt branden ( een half uur, en toen heb ik hem echt uitgezet, dus op 1 of andere manier loopt ie ergens vast en kan die niet verder met echt opstarten van alles.

Het beeldscherm pakt de pc niet, normaal gaat het lampje van het beeldscherm groen opschijnen als de pc aan gaat, maar nu springt ie niet naar groen maar naar oranje. dus er komt niet echt signaal door.

Maar ik kan geen instellingen doen op het beeldscherm, terwijl je dit volgens mij normaal wel kan doen.

Verder heb ik dus zoveel mogelijk schoongemaakt, en zo min mogelijk ( geprobeerd helemaal niet) met mijn blote vingers aan te raken of met de stofzuiger.

De pc is nu wel stofvrij, en alles zit wel op de juiste plaats voor me gevoel.

Ander beeldscherm geprobeert, dit pakt ie ook niet. dus het probleem zit sowieso helemaal niet in het beeldscherm.

En ja voor de rest weet ik het echt niet.

Dat spul mag je best met je vingers aanraken, hoor, ik doe niet anders.

Alleen voorzichtig met geheugenmodules, die zijn gevoelig voor statische spanningen, maar als je jezelf even aard aan een cv leiding gaat het wel goed.

Je kunt het beste de koelribben van de koelblokken schoonmaken met een langharige kwast, met de stofzuiger erbij.

Maar nu de werkelijke toestand, het eerste zul je de voeding moeten testen helaas kan dat alleen om er een andere er in te plaatsen, en/of degene uit die pc die het niet doet juist in die andere pc te testen, dan weet je of die goed is.

Dan, indien er meerder geheugenreepjes worden gebruikt, testen met ééntje, en dan steeds omwisselen.

Ook de cpu met koelblok zal gedemonteerd moeten worden, dit om te zien of er geen fysieke beschadigingen zijn, en liefste testen in een andere pc, maar dat is voor weinige weggelegt.

Ook de condensatoren ( een soort tonnetjes met groen, blauw, of zwart plastic eromheem ) op het moederbord kunnen fysiek en daardoor ook werkelijk, lek zijn, die staan bol en/of er komt een bruine vloeistof uit.

Tevens kunnen ook nog de spanningsregelaars ( zwarte plakjes met 3 pootjes, waarvan er 2 zijn gesoldeerd ) op het moederbord het begeven hebben, die zijn dan iets verkleurd en misschien ook vervormt.

Ook kun je dat ding naar een plaatselijke pc boer brengen, die dat allemaal voor je doet.;)

Je hebt het over lampjes die blijven branden. Welke bedoel je dan?
Meestal heeft een PC wel een aan en uit knop en lampje dat daar bij hoort, lijkt me logisch dat die aan blijft. Als er andere lampjes zijn, zijn die over het algemeen van de harde schijf, op zich is het ook niet vreemd als die blijven branden al hoe wel ze meestal knipperen tijdens het gebruik.
Verder hebben de floppy en de cd/dvd vaak wel een lampje, welke bedoel je?

Begin eens bij je monitor, je hebt wel stroom (oranje lampje) maar zit de monitor kabel wel goed vast? Dan aan de PC kant, zit de monitor kabel vast?
Dan de video kaart, zit deze wel goed vast op het moederboard, aan beide kanten stevig naar beneden drukken (PC wel eerst uit zetten), tijdens het schoonmaken kan een kaart nog wel eens iets scheef in het slot komen te staan. Controleer ook alle andere insteek kaarten, je mag er best vrij stevig op drukken. Zo'n PC heeft een zee reis van een paar weken achter de rug gehad, en daarna in een vrachtwagen etc. ze kunnen best wel tegen een stootje.

Start de PC nu eens met het deksel er af, draait de koeling van je video kaart? (als die er eens heeft), en draaid de koeling van je processor?
Werkt het niet, zet je PC uit en controleer alle stekers, en niet alleen maar kijken, druk ze goed aan. De kans dat je een memory bij het schoonmaken los hebt gemaakt is niet zo groot, deze zitten over het algemeen zeer stevig vast. Als je ze er niet zelf in hebt gezet zullen ze over het algemeen wel goed vast zitten ander had je PC het daarvoor ook al niet gedaan.

Laatst bewerkt:
stof zuiger in je kast ? dat kan je dus al niet doen wegens het op zuigen van jumpers van,
het moederbord :p zal best kunnen dat die daardoor niet meer werkt.
het beste perslucht kopen en op een mooie dag ff buiten uit blazen.
of leen een compressor zet hem niet te hard en blazen maar :evil:

virtuosa zei:
stof zuiger in je kast ? dat kan je dus al niet doen wegens het op zuigen van jumpers van,
het moederbord :p zal best kunnen dat die daardoor niet meer werkt.
het beste perslucht kopen en op een mooie dag ff buiten uit blazen.
of leen een compressor zet hem niet te hard en blazen maar :evil:

Ik stofzuig zegmaar alleen de draaiende delen, deze haal ik eruit ( dus de ventilatortjes) en die trekken ook het meeste stof aan, de rest doe ik voorzichtig met een doekje als er echt stof aan zit.

Verder ga ik nogmaals alles zoveel mogelijk eruit en er weer in doen.

Wel moet ik zeggen dat het gedeelte waar de stroom in komt dus ( waar ook zo'n ventilator in zit) maakt wel een harder geluid de laatste tijd.

De dingen zoals dat er iets is verkleurd enzo daar kan ik helaas zelf niet zoveel mee doen, daar heb ik simpelweg niet genoeg verstand van :o

Ik ga kijken nog wat ik kan doen en anders wordt het toch een plaatselijke pcboer die maar even moet kijken.

PsL: met de lampjes bedoel ik 1: van het aan en uit lampje, dat is logisch dat ie blijft branden,. maar je hebt ook altijd een lampje die aangeeft dat je pc hard bezig is met iet. dus op het momnet dat ie een zware opdracht uitvoert dan hoor je weleens licht iets ratelen en dan gaat het lampje ook aan.

hd led dus en die blijft gewoon aan nu ?
heb je geen multimeter dan kan je de voeding door meten.
misschien is er toch iets met de voeding gebeurd.

ok ik weet al wel iets wat volgens mij niet goed is, en of het daardoor komt dat weet ik ook niet.

Ik kan helaas geen foto maken.

Maar je hebt volgens mij is dat het cpu. een koperkleurig vierkant kastje in je scherm met daarop een ventilatortje bevestigd. deze had ik eruit gehaald en weer teruggedaan.

Toen de pc het niet deed toen heb ik deze wederom even uit gehaald en zag ik een wittige vette stof aan de onderkant, en een gedeelte wat eerst op het kastje zit nu strak op het gedeelte war je het kastje op bevestigd.

Is dit heel erg? betekent dit een nieuw onderdeel kopen?

hmm bedoel je dat je dat blokje met all die pinnen er zo had uit gerukt?
in dien ja kan je cpu een flinke beschadiging opgelopen heben.

virtuosa zei:
hmm bedoel je dat je dat blokje met all die pinnen er zo had uit gerukt?
in dien ja kan je cpu een flinke beschadiging opgelopen heben.

nou niet zo eruitgerukt, ging erg makkelijk dat eruit halen. maar desondanks kan het wel dat zijn natuurlijk

reactie

Nou ik heb alles er weer terug in gedaan, maar hij blijft niets doen :confused: :(

Het lampje blijft branden, alles draait wel, ook het ventilatortje van het cpu, en ook die van de stroomvoorziening daar, maar hij start volgens mij ook niet echt op enzo. en ook geen signaal naar het beeldscherm ( heb 2 beeldschermen geprobeerd)

virtuosa zei:
ja ok dan maar waarom moest het er dan af ?

Het was wat stoffig en ik kon er bijna niet bij komen, en er waren 2 klemmetjes die ik los kon maken en toen kon ik het er zo uitpakken.

lol
dit zijn niet echt componenten die je steeds moet los maken.
kijk eens naar de pinnen of die nog goed staan en wees er zekker van dat je de cpu,
weer corect op de plaats heb gestoken.
ook dien je de cool prut of pasta strip te vervangen elke keer als je em verwijderd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan