computer start automatisch op en maakt verbinding

• Onderwerp starter Onderwerp starter jokeb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jokeb

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2004
Ik ben nieuw op dit forum, en weet niet zeker of ik mijn bericht hier goed plaats. Als ik fout zit, help me dan a.u.b. op de goede weg.

Ik heb voor mijn schoonouders een pc in elkaar gezet, met als besturingssysteem Windows XP.
Toen ik vorige week ook internet e.d. installeerde en testte liep ik direct aan tegen een probleem: de computer ging zichzelf afsluiten, en het leek iets met Sasser te maken te hebben.
Volgens de Norton virusscanner was er geen virus aanwezig. (ik heb hem direct ge -live-update).
De patch downloaden lukte niet omdat de pc steeds afgesloten werd. Op mijn eigen pc heb ik vervolgens de patch gedownload en deze afgelopen weekend op hun pc geprobeerd te installeren, maar ik kreeg gelijk de melding dat er geen virus was aangetroffen.
Wel was ik er inmiddels achter dat ik via uitvoeren - shutdown -a het uitschakelen kon voorkomen, dus ik heb de noodzakelijke windowsupdate ook binnengehaald.
Het probleem was vervolgens opgelost. De internetverbinding bleef in orde en de pc sloot niet meer af.

Net belde mijn schoonmoeder: de pc was net vanzelf aangegaan en had zelfs verbinding gemaakt met internet, terwijl ze niets had gedaan. Toen ze na 1,5 uur besloot hem uit te zetten ging de pc vanzelf uit.

Dit klinkt mij niet best in mijn oren, maar wat is het? Een virus? Een hacker? Hoe los ik het op?
Ik hoop dat jullie de oplossing hebben!

Op welke manier wordt er verbinding gemaakt met internet (Kabel, adsl, telefoon)?? En is het nog vaker voorgevallen of is het bij die ene keer gebleven?

Er wordt verbinding gemaakt via ADSL-gratis van Zonnet.
Ik heb nog niet gehoord of het opnieuw gebeurd is.

Het zou kunnen zijn dat in de bios 'wake on LAN' (of iets van dien aard) op enabled staat, maar dan zou het vaker moeten gebeuren.

Scan voor de zekerheid even op spyware met AdAware SE.

computer start vanzelf op

Nou, daar ben ik dan weer.

In de afgelopen dagen is de computer niet weer vanzelf opgestart. Donderdagavond heb ik AdAware SE gedownload en gedraaid. Er waren 4 spyware-objects. Deze heb ik gewijzigd. Wake up LAN stond op disabled.
Ik heb er ook gelijk windows XP ServicePack2 op gezet.

Maar gisteren en vanmorgen heeft de computer toch weer zichzelf opgestart. Gelukkig geen internetverbinding gemaakt, maar toch niet zoals het hoort.

Wat zijn er nou verder nog voor mogelijkheden?:eek: :confused:

Start die pc elke keer op hetzelfde tijdstip op? Heb wel 's een optie in een bios gezien dat je de pc op een bepaald tijdstip kon laten starten of dat ie na een stroomstoring weer opnieuw moet opstarten.

Zet die pc 's op een ander aansluitpunt voor stroom. Zelf had ik dat vroeger (Vroeger...:rolleyes: ) ook en dat leek toen te maken hebben spanningspieken waar die pc nogal sterk op reageerde.

Voor wat betreft het automatisch verbinding zoeken met internet: is er na het opstarten van de pc een programma actief dat zonodig naar internet moet voor updates o.i.d.?

Het gebeurt voornamelijk 's ochtends vroeg, maar ook wel later op de ochtend. Ik heb gezocht naar iets waar jij op doelt, maar dat heb ik niet kunnen vinden in de bios.

Een ander stopcontact (dat bedoel je toch???) is niet in de buurt, dus dat gaat niet.

Er is geen programma actief dat na het opstarten moet zoeken naar updates. Alleen Windows XP-updates, maar dat is op zaterdagmiddag om 14.00 uur. Daar kan het volgens mij niet aan liggen.

Is er nog iemand die andere mogelijke oorzaken weet? Want het probleem is nog steeds niet opgelost:(

Meestal wordt het spontaan opstarten van de pc toch veroorzaakt door instellingen in de bios zoals, wake on ring, wake on lan, wake on RTC, wake on Event, wake on modem, wake on Alarm, wake on USB, wake on Keyboard zijn een paar kreten die daarvoor vaak gebruikt worden.
Als dat soort dingen allemaal op disabled staan, kan je ook nog kijken wat er staat bij 'after power loss' , zorg dat die op 'stay off' staat.
Als dat allemaal goed staat en de pc start nog steeds op, moet je nagaan of de pc daadwerkelijk uitgezet wordt of dat deze in standby/slaapstand staat, de laatste twee bieden voor programma's wel de mogelijkheid om de pc aan te zetten.

Heb je ook al on-line op virussen gecontroleerd?
http://nl.trendmicro-europe.com/enterprise/products/housecall_launch.php

Virusscannen heb ik herhaalde malen gedaan met Norton en met de virusscanner uit jouw link.
De pc moet handmatig uitgezet worden; dit meldt de computer nadat je via start voor uitschakelen hebt gekozen.

Ik ga zo maar es met jouw lijstje naar de pc toe, om te kijken of ik iets van dien aard kan vinden.
Bedankt.

Geplaatst door maestro12
Meestal wordt het spontaan opstarten van de pc toch veroorzaakt door instellingen in de bios zoals, wake on ring, wake on lan, wake on RTC, wake on Event, wake on modem, wake on Alarm, wake on USB, wake on Keyboard zijn een paar kreten die daarvoor vaak gebruikt worden.
Als dat soort dingen allemaal op disabled staan, kan je ook nog kijken wat er staat bij 'after power loss' , zorg dat die op 'stay off' staat.

Ik kan de genoemde instellingen niet vinden in de bios. Waar zouden die dan moeten staan?
Ook kan ik niets vinden over 'after power loss'.
Kun je me op weg helpen om deze elementen boven water te krijgen?
Alvast bedankt!

Kijk ook eens bij de eigenschappen van de netwerkkaart en vervolgens de optie geavanceerd.

Ik heb hetzelde probleem met de computer van mijn zoon. Vanaf vrijdagavond t/m zondag springt hij om 00.00 uur spontaan aan. Ik heb alle programma's met een update mogelijkheid bekeken (ook bios), maar ik niets vinden.
Als iemand wat weet graag!!

Volgens mij heb ik het eindelijk gevonden. Bij stond in de bios resume by alarm op enabled! Nog een paar testjes doen en ik weet het zeker.:)

Wij wachten in spanning op het resultaat van die testjes :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan