Computer start automatisch op

Status
Niet open voor verdere reacties.

ramshield

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Ik durf niet te zeggen of dit probleem specifiek Windows 10 gerelateerd is, maar ik durf niet te zeggen waar ik het probleem anders moet zoeken.

Zoals de titel al zegt, mijn computer start automatisch op. En ik wil graag weten hoe dit komt, en of dit uitgeschakeld kan worden.
Ik had WoL aan staan in het Bios, maar heb mijn Bios terug op default gezet, dus hier zou het niet meer door kunnen komen.
Wat zou het nog meer kunnen veroorzaken?

Uiteraard heb ik de logische dingen al nagegaan, het was niet de kat die op mijn computer heeft gestaan, want het komt vaker voor, en het was ook geen familie, welke duidelijk weten van mijn computer af te blijven.
Ik dacht eerst aan een R.A.T of iets dergelijks, maar heb mijn computer al opnieuw geinstalleerd (van de insider preview naar de volledige versie, en op beide installs had ik het probleem.)

Is er een mogelijkheid om iets in event viewer op te zoeken? Ik hoor graag of iemand een idee heeft!

Beste Ramshield, ik heb exact het zelfde probleem voor. Sinds vrijdag heb ik ook Windows 10 op mijn computer staan dus ik denk dat het daar iets met te maken heeft.
Kan het misschien een bug zijn? Ik lees met je mee.

Vriendelijke groeten, Isaac.

Ik vraag me af hoe je je pc afsluit: Echt afsluiten of sluimerstand/slaapstand...

Tijs.

Hallo Tijs, ik sluit mijn computer normaal af, door ook echt af te sluiten, geen slaapstand of iets dergelijks. Anders kon ik het me inderdaad nog een beetje voorstellen dat ie uit slaapstand ontwaakt als de muis bijvoorbeeld wordt aangeraakt, maar de computer wordt volledig afgesloten.

Merk en type moederbord?
Zal toch een instelling in de bios zijn, windows 10 op zich heeft er weinig mee van doen als er is afgesloten.

Ik heb er niet direct een idee bij, maar sluit de volgende keer even op deze manier af:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> shutdown -s -t 10

Kijk of het probleem dan wegblijft. Indien ja, dan is Afsluiten in het boekje van Microsoft wat anders dan mijn methode.

Tijs.

@Lange Pier een Asrock Z97 Extreme 6. Ik durf niet te zeggen welke instelling, want ik heb het bios op standaard gezet, dus een dergelijke optie zou moeten uitstaan lijkt mij?

@Dnties het probleem is niet te voorspellen wanneer mijn computer aan gaat. Vaak is het als ik meerdere dagen weg ben, maar om nu mijn computer meerdere dagen uit te schakelen om het uit te testen...
Maar volgende keer als ik een weekend weg ben zal ik dat sowieso is proberen, maar als er verder nog ideeën zijn hoor ik het graag.

Er zijn diverse opties die het aanzetten kunnen trickeren, je zou al die opties nog eens na kunnen lopen.

@ramshield: We kunnen ook afspreken dat je vanaf nu die manier van afsluiten gebruikt. Dan horen we vanzelf wel of het werkt (mag gerust wat tijd/dagen/weken overheen gaan).

Tijs.

@Dnties dat ga ik inderdaad proberen. Maar wat zou dan de oorzaak kunnen zijn? Want ik zou het raar vinden als je dan voortaan op die manier moet afsluiten...

Ik ga niet speculeren totdat bekend is wat de test als resultaat heeft, want dan heb ik een totaalbeeld.
De reden voor de test zit in Fast Startup, die ik als oorzaak van het probleem wil uitsluiten. Mocht het met mijn instructie goed blijven, dan kan Fast Startup definitief worden uitgezet via (bijv.) deze instructie.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan