computer start extreem traag op

Status
Niet open voor verdere reacties.

starfire

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2012
Als ik de computer aanzet, dan staat hij altijd eerst een hele tijd te kraken op de dvd recorder. Het ledje hiervan staat ritmisch te knipperen alsof hij steeds kijkt of er een DVD in zit (dat is niet het geval).
Na een tijdje (soms wel een half uur) klinkt er opeens een piep (wat normaal direct gebeurt als ik de PC aanzet) en gaat hij verder op een normale manier booten.

Het is een wat ouder systeem (ASROCK met Athlon X2 64 CPU en 2 Gb DDR2 geheugen. 2 HD's, 1 SATA en 1 PATA, verder zijn de CD en DVD Speler ook via PATA aangesloten). Ik heb al geprobeerd om de CD speler los te koppelen, maar nu doet hij hetzelfde met de DVD speler.

Soms helpt het overigens om de PC uit te zetten (met knopje achterop de voeding) en dan weer aan, maar dat is niet altijd zo.

Klinkt dit als een bijna overleden voeding? Of heeft iemand andere suggesties.

Pas de boot opties in je BIOS eens aan. Zorg dat de harde schijf (waar je OS op staat) bovenaan staat en schakel alle andere opties uit.

Laatst bewerkt:
Dat heb ik al gedaan. Ik heb zelfs CD en DVD uit de boot opties gehaald. Hij kan nu alleen nog maar booten vanaf HD.
Het vreemde is, dat ik helemaal geen BIOS startscherm krijg.
Hij staat eerst een tijd te knipperen en pas nadat ie uiteindelijk een keer piept toont ie het BIOS startscherm en heb ik de mogelijkheid om in setup te komen.

Aangezien je probleem met zowel een cd-rom als een dvd speler speelt, gok ik dat de controller dan kapot is. Dit zou inhouden dat je je moederbord moet vervangen.

Wat gebeurt er als je zowel CD als DVD los koppelt? Start de pc dan wel normaal op?

edit:
Overigens gaat het zo te lezen al mis bij de POST (Power On Self Test). Je kunt proberen om je BIOS / CMOS te resetten. Dit doe je meestal d.m.v. een jumper op je moederbord of door het batterijtje hiervoor tijdelijk los te koppelen.

Laatst bewerkt:
Bedankt zover. Ik zal eens wat zaken loskoppelen om te zien hoe hij dan reageert.

Ik heb ondertussen alle drives behalve de primaire HD (IDE) losgekoppeld. Geen verandering.
Daarna CMOS ge-reset en ook nu geen verandering. Na een half uur startte die eindelijk op en kon ik de CMOS gegevens zoals datum/tijd en bootvolgorde opnieuw ingeven.

Conclusie: Het zit dus in de POST? Ik krijg echt helemaal NIKS op mijn beeldscherm totdat ie uiteindelijk toch start. Je zou zeggen dat ie eerst even lekker warm moet worden.... :D

Ik heb het idee dat ik maar eens moet gaan rondkijken naar een leuk upgrade setje.

Laatst bewerkt:
Probleem nog steeds niet opgelost.
Ondertussen heb ik alles eruit gehaald.
Alleen de IDE Boot Harddisk en 1 reepje geheugen zijn nog gekoppeld.
Maar nog steeds niks.
De voeding start op, de CPU fan gaat draaien, ik hoor de harddisk opstarten en dan moet ie het eigenlijk doe.
Soms na meer dan een uur opeens een piep en dan verschijnt het Bios startscherm en start ie verder gewoon op.
Maar ook moet ik hem soms meerdere keren uitzetten (stekker eruit) en dan doet ie het weer wel.

Kan er eigenlijk geen peil op trekken.

Probleem is dus niet opgelost. Nieuwe upgrade (mobo + CPU +8GB) is in bestelling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan