Computer start niet door in koude omgeving.

Status
Niet open voor verdere reacties.

cjboer

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2007
Ik heb een vreemd probleem met mijn computer. Een pentium III 800m MHz, 512 MB intern geheugen, Windows XP Pro, van 6 jaar oud.

Sinds een aantal dagen, na een boottime defragmentatie van het Diskeeper, wil de computer bij de eerste "koude" start niet doorstarten. Met koude start bedoel ik dus de eerste start 's ochtends, in mijn nog niet opgewarmde kamer. Direct na het verschijnen van het BIOS gedeelte als het Windows embleem met stausbalkje verschijnt, gaat de computer niet door met het opstartproces en gaat weer opnieuw opstarten. Dan verschijnt er de volgende mededeling:

Windows kan niet worden gestart onze excuses voor dit ongemak
mogelijk is een recente wijziging voor de hardware of software hier de oorzaak van
Als deze computer niet meer reageerde onverwachts opnieuw opstarten of automatisch werd afgesloten om uw mappen en bestanden te beschermen kunt u het beste voor "laatst bekende juiste configuratie " kiezen om terug te keren naar de instellingen die werden gebruikt toen de computer nog goed werkte .

Als een eerdere poging om de computer op te starten is mislukt vb als gevolg
van stroomstoring of als gevolg van indrukken van aan-en uitknop kunt u het beste kiezen voor Windows normaal starten
hierna krijg ik dus de keuze
opstarten in
veilige modus
veilige modus met internetverbinding
Windows normaal starten
enz>...

Dan druk ik bijv. op "Windows opstarten in de laatst bekende configuratie", of "Windows normaal starten". De computer herstart dan weer en weer verschijnt dan de bovenvermelde mededeling. Dat herhaalt zich nog twee keer en daarna start de computer gewoon op en verschijnt Windows XP. De rest van de dag is er dan geen probleem meer en start de computer prima op.

Dus het startprobleem doet zich alleen voor bij de eerste koude start in een koude omgeving. In een opgewarmde kamer doet het probleem zich niet voor. Wel start de computer in de veilige modus op.

Uiteraard heb ik de Windows logboeken bekeken, maar geen foutmeldingen. Verder heb ik de beide schijfcontroles uitgevoerd, maar ook geen probleem. Andere acties die ik heb gedaan:

- Windows herstel console: fixboot, fixmbr,bootcfg, chkdsk/r, controle systeembestanden;
- harde schijf gecontroleerd met programma van de fabrikant;
- cmos batterij op het moederbord vervangen;
- uiteraard alle fans (koeling, cpu en videokaart) gecontroleerd;
- de kast van binnen helemaal schoongemaakt;
- nieuwe chipset drivers geïnstalleerd en nieuwe videokaart drivers geïnstalleerd;
- RAM geheugen getest met memtest gedurende 4 uur en geen enkele foutmelding.

Mijn vraag aan jullie is: wat kan nu de oorzaak van dit probleem zijn en, uiteraard, wat is een oplossing?

Misschien geheel overbodig, maar zit de voedingskabel gooed aan de computer en in het stopcontact en zit er geen breuk in.

En usb hardware eens afkoppelen, kijken of dat wel goed gaat.

Ik heb vanmorgen de computer opgestart in een (bewust) koud gehouden kamer. De temperatuur was ca. 13 C.

Toen wilde de computer ook niet in de safemode opstarten (f8). Pas na 8 maal herstarten kon Wondows uiteindelijk worden opgestart.

Naarmate de kamer warmer wordt, hoeft de computer minder vaak op te starten om uiteindelijk in Windows te komen. In een iets meer opgewarmde kamer start Windows wel op in de safe mode. In een opgewarmde kamer start Windows ook normaal in één keer op.

Er is dus een onlosmakelijk verband tussen de omgevingstemperatuur en het opstarten van Windows. In een warme kamer geen enkel probleem. In een koude kamer moet de computer vaak herstarten om uiteindelijk in Windows te komen.

hoi
Misschien een dom antwoord.
Als ik het probleem had, en het zou een kostbare vervanging worden,dan zou ik voordat ik vanplan was te gaan computeren,de cv een uur vroeger aanzetten. :thumb:

Dat idee begin ik nu ook te krijgen.

Nu kan ik bij Norrod, Groningen, een voeding aanschaffen voor ca. 20 euro.

Maar hoe weet ik of deze past in mijn huidige computer/kast? En is dat voor een technische leek zoals ik te doen?

O ja bedankt voor jullie reacties tot nu toe!:thumb:

De voeding is van het type ATX en als dat bij je kast ook zo is (het type ATX) dan moet het kunnen.
En het is te doen. Alleen je moet dan wel even goed kijken (als je er weinig er vaaringmee hebt) hoe alles stekkers van de voeding zitten aangesloten.

GRT Jeroendew

Ik heb voor de zekerheid een paar foto's gemaakt van de voeding. Dan kunnen ze bij Norrod wat voor type het is. Voor de zekerheid heb ik al het stof (van 6,5 jaar!!) uit de voeding verwijderd.

Nog één vraag die witte stekkertjes, kun je die zo uit de voeding trekken?

Als bijlage heb ik een foto van de bovenkant van de voeding bijgevoegd. Wellicht kunnen jullie mij aan de hand daarvan nog een tip geven.

Let wel hei is een voeding voor een Pentium III computer uit juli 2000. Daarom "maar" een output van 235 W.

Bijlagen

• DSCF0397.jpg
    DSCF0397.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 93
6.5 jaar stof dat is wel heel veel heb je m nu al weer eens geprobeerd want het kan best zo zijn dat het daar aanligt. Heb ik ook een keer gehad en toen deed die het opeens weer.

Als door een lage temperatuur iets niet werkt, en bij een hogere wel, zet er iets uit, wat van metaal is, vaak een soldeerpunt, die contact gaat maken, bij uitzetting, maar dat kan in de voeding zijn, meest voorkomend, maar ook op het moederbord.

Er is me nog iets opgevallen. Normaal stond het SDRAM in het bios ingesteld op 133 mhz. Nu is het "teruggezet" op 100. Als ik het weer instel op 133 bevriest de computer bij het gebruik van wat zwaardere programma's.

Ik heb het geheugen urenlang getest met memtest, zonder een foutmelding.

Wellicht dat dit ook te maken heeft met de gebrekkige koude start (toch het moederbord??).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan