Computer start niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
Ik heb zojuist een nieuw moederbord, nieuw geheugen en een nieuwe voeding in mijn pc geplaatst:

Asus P5B-e, 2 x 1Gb Kingston DDR2 PC5300 en CoolerMaster RealPower M520.
Daarin mijn "oude" processor (E4600) met Arctic Cooling Freezer Pro 7.

Nu doet het volgende probleem zich voor:

Ik zet de pc aan, alle fans draaien, alle leds branden
Op mijn scherm verschijnt keurig het logo/welkomstscherm van Asus
Ik krijg een korte tekst en dan de opdracht om op een toets te drukken om door te gaan

MAAR daarna alleen een volledig zwart scherm:confused:

Wat doe ik fout??

Worden je HD's goed in het bios herkend?

Heb je verder Windows ook opnieuw geinstalleerd?

alle conectoren juist aangesloten ook de de 2x4 pins?
bios reset a geprobeerd.
kan je wel gewoon in het bios menu komen ?

Er is nog niets geinstalleerd, geheel nieuwe maagdelijke SATA schijf.

Ik kan ook NIET in de bios komen, krijg gewoon zwart scherm

Indien mogelijk, memtest gedraaid? Anders moten we het probleem zoeken bij het MOBO.

Memtest draaien gaat een beetje moeilijk wanneer de boel niet opstart:o

Wat staat er trouwens in die korte tekst?

Als je het Asus-logo ziet, dan moet je op een bepaalde toets drukken om in het BIOS te komen. Ik neem aan dat de juiste toets ergens rondom het logo wordt vermeldt of dat je de toets zelf weet dankzij de handleiding. Als je op die juiste toets drukt, dan krijg je enkel een zwart scherm? Ook als je ff wat langer wacht?

Voor zover ik wet moet ik de Del toets gebruiken.
Doe ik dat, dan krijg ik een zwart scherm
Doe ik dat niet, krijg ik na een aantal seconden ook een zwart scherm

Dit is een lastige!

Het feit dat je niet in het bios kan komen kan mogelijk in ieder geval 2 dingen betekenen:
- het moederbord is defect (niet de meest waarschijnlijke optie)
- de een of andere connector is niet goed aangesloten (vraag mij niet welke, want pc's bouwen doe ik niet / kan ik niet)

Aan de hand van de manual:
zit de sataschijf op een rode connector, zo nee, probeer eens de eerste rode connector.

Uit de manual van een P5K-E : "When using hot-plug NCQ, set the Confiure SATA as in the bios to [AHCI]. See section 4.3.6 SATA Configuration for details.
Maar goed je komt niet in het bios, dus dat voegt weinig aan de discussie toe...........

Last but not least: de systeembouwer van mijn pc (Alternate) benaderde mij 3 dagen voor aflevering van de machine met de mededeling dat zij de pc niet werkend konden krijgen met het door mij uitgezochte geheugen.
Ik zat op een stoel toen zij mij belden, anders was ik omgevallen van verbazing:
ik ben namelijk niet over één nachtje ijs gegaan bij het samenstellen van de losse componenten en wat het geheugen betreft had ik letterlijk van de site van Asus het 1066 Mhz geheugen uitgezocht waarvan Asus op haar QVL GARANDEERDE dat het geheugen op mijn plank zou werken. Niet dus!!! Volgens Alternate hadden zij vrij regelmatig "gezeur" met door Asus aanbevolen Kingston en zogenaamd gegarandeerd geheugen. Het was soms niet werkend te krijgen. (Het geheugen dat ik had uitgezocht was van Kingston!)
Op aanraden van Alternate 4 1 giga modules van G.E.I.L. laten installeren en het werkt als een zonnetje. (G.E.I.L. kwam helemaal niet voor op de QVL van Asus................)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, ik ga dan eerst ander geheugen proberen, heb ik hier liggen.

Een andere snelheid en type (wel van Kingston) naar je weet maar nooit...

Helaas, dat andere geheugen brengt geen oplossing

Laatst bewerkt door een moderator:
De (bios)logica is er mogelijk wat minder? Het feit dat je het Asus logo te zien krijgt moet (?) betekenen dat de bioschip wordt uitgelezen, althans dat de pc begonnen is met uitlezen......

Daarna worden (uit mijn hoofd even de post boodschappen de revue laten passeren) de videocard, processor, geheugen, usb en tot slot de extra DVD/CD station uitgelezen. (?)

Bij mijn weten wordt er áltijd een foutmelding door het bios gegeneerd als er wat mis is met een van de hardware apparaten. Daar er geen foutmelding komt én er geen beeps hoorbaar zijn, zou het probleem mogelijk als eerste gezocht moeten worden in de bekabeling / aansluiten daarvan?

Het zal toch niet zo zijn, dat na die eerste boodschap en het indrukken van een toets, de volgende boodschap net buiten het beeldscherm valt en jij nu denkt dat er alleen maar een zwart scherm zichtbaar is, terwijl er wél degelijk een boodschap / instructie op het scherm staat, maar dan nét buiten het beeld?

Laatst bewerkt door een moderator:
De (bios)logica is er mogelijk wat minder? Het feit dat je het Asus logo te zien krijgt moet (?) betekenen dat de bioschip wordt uitgelezen, althans dat de pc begonnen is met uitlezen......

Daarna worden (uit mijn hoofd even de post boodschappen de revue laten passeren) de videocard, processor, geheugen, usb en tot slot de extra DVD/CD station uitgelezen. (?)

Bij mijn weten wordt er áltijd een foutmelding door het bios gegeneerd als er wat mis is met een van de hardware apparaten. Daar er geen foutmelding komt én er geen beeps hoorbaar zijn, zou het probleem mogelijk als eerste gezocht moeten worden in de bekabeling / aansluiten daarvan?

Ook geen idee inderdaad waar ik moet zoeken, maar ik sluit alles gewoon nog eens opniew aan...

bericht van 13.41 meegekregen? Het zou té simpel zijn als dáár de oorzaak zou zitten........

Tsja, lijkt me niet, maar hoe moet ik daar in vredesnaam dan achter komen??

Op een gemiddelde CRT aan de wieltjes o.i.d. draaien en op een gemiddelde TFT op de "menu" knop drukken en dan de horizontale / verticale plaatsing middels het menu veranderen.

Het was overigens een ervaringsopmerking, heb op mijn huidige hoofdpc ongeveer 10x geprobeerd XP te installeren, maar kon de XP Sata driver diskette maar niet aan de gang krijgen............. totdat ik mijn beeld ging verkleinen, toen pas las ik een éénregelige XP boodschap met daarin een instructie. Die zin was al die tijd buiten beeld gebleven (letterlijk en figuurlijk)

Laatst bewerkt:
of de Auto Adjust gebruiken wil soms ook helpen !
Als die knop erop zit

Ik heb een 22 inch TFT, auto adjust geeft geen resultaat, beeldscherminstellingen ook niet

EDIT:

Ander beelscherm geprobeerd, maar helaas....

Laatst bewerkt:
Ik hou er niet van om een kickje te geven, maar zit echt met handen in mijn haar

Paardenmiddel......... middels de manual het bios volledig resetten (jumpertje) ?

Gedaan, al een aantal keren.

CMOS Jumper gebruikt en batterij er uit!

Net aanzetten hoor ik keurig 1x de bekende beep (dat is goed...) en dan op zwart.

Ga toch het moederbord verdenken, maar ja, ik zie wel het Asus scherm en hoor 1 bios beep....

EDIT:

Opstarten zonder geheugen geeft ook keurig de daarbij behorende bios beeps, dus denk dan weer dat het mobo wel goed is...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan