Computer start niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.
HOI 1

MIijne heren: als het bios (te) oud zou zijn voor de processor zou je een melding daarvan te zien krijgen , of de PC zou opstarten en de processor niet correct herkennen,

Ik weet 100 % zeker dat het zo werkt bij Asus , dus dit is geen verklaring.

Tenzij....de melding tijdens de POST niet te lezen is door het Asus-logo !

Greetz,

Harry.

Tenzij....de melding tijdens de POST niet te lezen is door het Asus-logo !

Dat is dus het lastige, de oorzaak van zulke problemen vinden is al lastig, en geen enkele informatie maakt het niet gemakkelijker. Ik schreef ook dat je vaak nog wel het BIOS in kunt en dat je vaak nog wel meldingen krijgt, maar misschien is dit een uitzondering. Maar ik werk zelf op de meeste pc's met bordjes van Gigabyte en MSI, dus hoe dit precies bij Asus werkt weet ik niet.

Hoi Harry,

Ik dacht inderdaad dat het zo werkte, maar ja. Op de CPU lijst bij Asus voor dit bord staat bij mijn processor dit:

Core 2 Duo E4600 (2.4GHz,800FSB,L2:2MB,65W,rev.M0) since bios1601 beta

Vooral dat woordje Beta maakt me nieuwsgierig....

En dat Asus logo tijdens het opstarten, tsja, het is er heel kort en verdwijnt dan weer.

Ik heb trouwens nog iets ontdekt:

Aan de 1e SATA connector zit de Samsung SpinPoint.
Aan de IDE connector dvd brander en combo drive.

Wanneer ik dan opstart krijg ik heel kort Asus logo, tekst dat de twee IDE drives herkend zijn (met naam en toenaam) en dan het zwarte scherm

Echter, wanneer ik de IDE loskoppel en opstart, alleen het zwarte scherm....

EDIT:

Zou toch leuk zijn wanneer we het konden oplossen, allereerst om er achter te komen wat het probleem is, maar ook... voor dat geld krijg ik nooit meer zo'n mooi moederbord!

Laatst bewerkt:
Als je de drives los haalt dan krijg je ook geen Asus scherm meer te zien?
Dat je geen melding krijgt van het herkennen is natuurlijk logisch, maar ook geen Asus scherm zou heel vreemd zijn...

Toch is het zo...

Zag inmiddels op Tweakers het volgende staan in een discussie over de Asus P5B i.c.m. de E4600:

Zelf dacht ik eerst dat (omdat dit een wat ouder moederbord is) de E4600 mogelijk een G0 stepping is (vandaar de Intel CPU uCode loading error) maar dan zou hij helemaal niet moeten booten toch...?

Mijn E4600 heeft G0 stepping:o

Nu word het spannend, Je zult toch een Andere CPU moeten proberen

Iemand toevallig en goedkope Socket 775 processor voor handen, te leen of voor een vriendenprijsje te koop??:p:)

Hoi Harry!

Dat is een genereus aanbod waar ik in principe graag op in zou gaan maar...

ik denk dat mijn Asus bordje die CPU (nog) niet ondersteunt

Hoi !

Tja, dan wordt het inderdaad lastig.

Het is te hopen dat je nog een gebruikte socket 775 vind.

Kijk anders even op @Marktplaats, daar gaan ze voor een prikkie.
Als je er mee blijft zitten, neem ik 'm ook wel van je over.

Maar met een 2de handsje blijf je misschien twijfels houden.....

Greetz,

Harry.

Helaas heb ik met mijn laatste asusbord ook zoiets gehad. Ik kreeg tijdens het opstarten een intrusion detection melding. Hierna kon ik, na alles geprobeerd te hebben, niet doorstarten. Ik kon niet geloven dat mijn nieuwe bordje hierop hing, ook omdat deze melding alleen ter info is en daarna vrolijk verder dient te booten. Ik heb alles geprobeerd, zelfs alternatieve geneeswijze, maar helaas bleek het bord toch echt defect.

Ik vermoed ook dat dit bordje niet helemaal lekker is. Zoals Harry al aangeeft, indien de cpu in een latere biosversie word opgenomen, zou er een melding moeten verschijnen die dit kenbaar maakt.

De meest logische stappen zijn allemaal al ondernomen zie ik, en ik vrees dat je nu echt op het punt bent aanbeland van opgeven, hoe moeilijk dat ook is. ;)
Verder wil ik je wel helpen met je cpu, alleen zit ik niet in de buurt, maar heb een E6850 die je wel mag gebruiken voor test ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan