computer start niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaa455fr333

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2013
Mijn computer die ik reeds 6 maanden heb werkte goed tot vorige week woensdag. Toen ik de kabel van de rj45 eruit trok heb ik klemmetjes krom getrokken die aan het plaatje zitten aan de achterkant van de computer. Na zekere tijd begonnen de problemen, computer die uitviel en herstartte, terug uitviel en weer herstartte.
De volgende dag de computer kunnen starten maar na circa een half uur viel hij weer stil, toen ik hem weer wilde starten, begonnen de ventilatoren te draaien en na 1 seconde viel hij stil. Als ik nu de elektriciteit aanzet, zie ik de lampjes branden op het moederbord, ik duw de startknop in en start op en valt direkt weer stil, hij komt zelfs niet toe aan het bios opstarten.
cpu i5 3570k / mobo asus P8Z77-V / geheugen 16 GB corsair / videokaart asus gtx 660 / voeding corsair 650 watt / ssd harde schijf samsung

mijn vraag is: heb ik misschien kortsluiting veroorzaakt met mijn moederbord, ik ga aan mijn schoonbroer vragen of hij de pinnetjes van de voeding eens kan nameten met een elektriciteits-spanningmeter of is misschien de cpu kapot?
Ik heb de pc zelf geassembleerd maar weet nu toch niet waar ik moet beginnen zoeken. Ik heb de manual van het moederbord bekeken en ga de voeding aanzetten en eens kijken welke lampjes branden op het moederbord, misschien branden niet alle lampjes die zouden moeten branden???
Heeft er iemand suggesties hoe ik kan testen waar de fout zit? Hij start 1 seconde op en valt direkt stil.

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat met kortsluiting.
Het hoeft geen kortsluiting te zijn waar + en - elkaar raken, maar dat datasporen elkaar of de - of + raken.
Dan krijgt het mobo verkeerde informatie en dat kan tot het door jou beschreven gedrag leiden.

De Rj45 zit in een blok met usb Heeft misschien de usb een optater gekregen.
Mijn advies, mobo er uit en vooral die eenheid met usb en rj45 goed na meten. Bij de voeding zou ik het niet direct zoeken.
Met een ohm meter aan de achterkant al die soldeer plekken controleren of die onderling niet ergens contact maken. Alle mogelijkheden nagaan.
Ik verwacht dat er 8+4+4 = 16 puntjes zijn.
Oeps
Nee, moeten er meer zijn omdat er usb3 in zit.

Dan denk ik zelf dat het opsturen wordt om die usb/rj45 eenheid te vervangen.
Mag hopen dat ik ernaast zit. Of beter, dat de rest niets er aan overgehouden heeft.

Laat in ieder geval weten wat het was als je het probleem hopelijk opgelost hebt.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk zal ik als eerst met de eigen en een ander voeding testen of het probleem voeding gerelateerd is of niet. Op de achterkant van moderne voedingen heb je nog een aan/uit schakelaar. Haal het netvoeding kabel eraf, zet de schakelaar bewust op uit, en dan weer bewust op aan. (De bedoeling is dat je zeker van bent omgeschakeld te hebben). Netvoeding kabel weer insteken. Brengt dat verbetering? Indien niet, eigen voeding doormeten met spanning meter of beter nog, ander voeding plaatsen.

Rapporteer dan weer wat je bevindingen zijn.

Ik ga nu eens de voeding aanzetten terwijl de behuizing eraf is en kijken welke lampjes er branden op het moederbord, ik heb de manual van het moederbord bij mij en daar zit een blad bij met onboard leds, bedankt aan al diegenen die zo vlug reageren, ik heb daarjuist van iemand gelezen dat de rj45 een kortsluiting zou kunnen veroorzaakt hebben, ik heb de klemmetjes zodanig gebogen dat ze geen kontakt meer kunnen maken met het moederbord.
Zouden ze in de computerwinkel mijn moederbord kunnen testen of de rj45 vervangen of zou ik wellicht een nieuw moederbord moeten kopen?
Mijn schoonbroer gaat wellicht deze week de pinnetjes van de voeding eens testen met zijn spanningsmeter.

Ik denk niet dat de netwerkkaart alleen het moederbord om zeep heeft geholpen. Ik zal eerst usb en netwerk kaart uitzetten in het moederbord.Indien de netwerkkaart kapot is, dan kan je een externe netwerk kaart bijplaatsen...en hetzelfde geld voor usb.

Om een verhaal kort te maken, ik heb verleden week vrijdag een nieuw moederbord, hetzelfde als het oude ingebouwd.
Tot mijn verbazing was het probleem hetzelfde, na opstarten direkt na 1 seconde pc uitvallen.
Zaterdag pc in computerwinkel binnengebracht, vandaag telefoon gekregen van de computerwinkel dat de voeding kapot is. Normaal mag ik er morgen de pc afhalen maar ik zit met een vraag.
Ze gingen er een voeding insteken van een bepaald merk HKC V Power 650 Watt, maar ik ben er niet gerust in, de oude voeding was van corsair.
Kan iemand daar iets over kwijt, ik denk erover na om morgenvroeg te bellen om hen te vragen om eenzelfde voeding als de oude erin te zetten alhoewel ze deze niet in stock hebben, de prijs van de corsair is bijna het dubbele van de HKC, ook omdat ik denk dat de voeding van HKC van 650 watt op termijn gaat tekort schieten.

Heel kort door de bocht, 650W is 650W
Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Weet je wat het totale vermogen aan moederbord, grafische kaart, hardeschijven ,etc. etc. is?
Als je onder de 500W blijft zal dat geen problemen opleveren. ook niet bij pieken,
Pieken bij gebruik als spanningspieken van buitenaf.

De duurdere daarvan mag je wat meer stabiliteit, levensduur en bestand tegen overbelasing verwachten.
Ook koeling, geluid van ventilatoren en wamteproductie (dus indirect het rendement) spelen een rol.
Men gebruikt -naar aller waarschijnlijkheid- wat beter materiaal. Zeker weet je dat nooit.

Zoals aangegeven, kort door de bocht.
Hier een beetje leesvoer, niet te veel maar genoeg om wat meer inzicht te krijgen,
http://www.pcworld.com/article/2025425/how-to-pick-the-best-pc-power-supply.html

Geen HKC, laat die HKC er maar gelijk uit halen! De efficiëntie van die HKC is natuurlijk veel lager en HKC is gewoon een slecht merk. Wat een slechte computerwinkel dat je zo'n rotvoeding aansmeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan