Computer start niet, geeft enkel herhaalde, tweetonige piepgeluiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

computerman2nd

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2012
Hallo iedereen

Ik hou me even bezig met het herstellen van een IBM NetVista uit 2000. Het model is een 6269-P7G.
De specificaties: 10,1 Gb HDD, 64Mb Ram en 800MHz PIII processor.

In het begin startte hij niet en gaf hij piepgeluiden. Het leek een sirene van een brandalarm.
De tweede keer deed hij het niet meer, maar startte de computer ook niet.

Een halfuur later nog eens geprobeerd en toen kwam er een groen-achtige vlam uit de voeding. Deze ruikt nu een beetje als benzine. Ik heb deze vervangen, maar als ik de computer start: weer de piepgeluiden.

Het is een herhalende piep met twee tonen. Zoiets als piep-puup piep-puup piep-puup, zonder pauzes.

Weet iemand wat hiervan de oorzaak is?
De computers hebben lange tijd in ergens anders in een camionette gestaan in weer en wind, vries en hitte, vocht en droogte.

Alle hulp is welkom, maar 'gooi die bak op het stort' is geen optie...

Alvast bedankt,
Computerman2nd

Ben ik benieuwd waarom "gooi op de stort" geen optie is. Het is (in mijn ogen toch, en van velen met mij) volstrekte onzin om aan een dergelijk systeem ook maar een minuut te spenderen, tenzij de data op de harde schijf nog enige waarde heeft.
Mocht dat laatste aan de hand zijn, dan zijn er verloopstukjes of bays zodat je de harde schijf extern kunt aansluiten aan een recentere computer.

Overigens zou ik verwachten dat in de maintenance manual van (o.a.) de 6269 serie die BIOS piep-code is uitgelegd.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dag Tijs

Ik beschik over een dergelijk kabeltje, maar de hardeschijfinhoud is niet van belang voor mij.
Ik ben over een week 16 en herstel computers om ze aan een spotprijs te verkopen, meestal gaan deze oude bakken voor en prikje naar Afrika.
Het is niet de bedoeling dit soort computers te houden voor eigen gebruik, maar in de eerste plaats om er iets van te leren. Ik heb over het totaal van 50 computers die ik gerepareerd heb, er nog maar 3 naar het stort hoeven te brengen. De overige computers hebben hier een daar wel kapotte onderdelen, maar daar malen ze in Afrika niet om.

Toch bedankt voor de handleiding (via Lenovo?). Ik had deze zelf niet gevonden en heb ondertussen dus bijgeleerd dat IBM en Lenovo toch een verband met elkaar hebben.

Computerman2nd

Lenovo heeft (al jaren terug) de laptop-verkoop/-fabrikage/-support van IBM overgenomen en (blijkbaar) ook die van PC's/werkstations.
Vandaar dat ik bij Lenovo ben gaan kijken voor support van jouw Netvista.
Mooie van IBM/Lenovo is dat ze documenten en drivers etc. blijkbaar nooit van Internet verwijderen, hoe oud/afgeschreven/uit-productie-genomen die (ooit) geleverde hardware ook is.

Tijs.

Inderdaad, dat is meestal het probleem.
Oude drivers en manuals van sommige computers zijn niet meer te vinden op het internet.
Daarom dat mijn favoriete computers Dell's zijn. Daar vind je na jaaaaaren nog altijd alle oorpsronkelijke gegevens van terug.

Maar die melding van beepcodes staat er blijkbaar niet tussen...
Zou het misschien helpen als ik een filmpje of audiobestandje doorstuur?

Computerman2nd

Ik heb niet veel aan zo'n filmpje of audiobestand. Ik deed zojuist een zoektocht op Google naar: netvista beep codes
Kom je (o.a.) deze link en deze link (voor jou van belang pagina 151 en 152) tegen.

Tijs.

Deze beepcode is erg raar en niet terug te vinden in de lijst, volgens mij. Is het normaal dat zo'n beep twee tonen heeft?

Ik heb nog een tweede apparaat van hetzelfde model, maar deze doet het prima. Ik heb ook al geprobeerd met ander RAM-geheugen, zonder CD diskette of HDD en de BIOS resetten (zowel met batterij eruit als jumper verzetten).

Zou het missen een probleem met koeler of CPU kunnen zijn?
Of misschien de onboard beeldkaart?

Computerman2nd

Meer hulp heb ik niet. Hopelijk reageert iemand anders nog of levert googelen nog wat op.

Tijs.

Haha ironisch dat niemand dit kan oplossen, ben een 15 jarige jong ict'er en merk gelijk wat er aan de hand is, voeding doorverbrand waar bij bios chip misschien beschadigd is, best wat je kan doen ,is bios update downloaden uitpakken en de zogenaamde .fd file der uit halen met winrar uitpakken op een usb stickje gooien , en dan accu deruit aansluiten met de kabel windows+d ingedrukt usb stick in de pc en dan aan doen niet gelukt pm me dan .

@hicham40000
Vertel ons een iets over de omstandigheden dat je iets vergelijkbaars bent tegengekomen?

En verder zal je wel bedoeld hebben dat de bios update op floppy moet worden gezet, want een computer van die tijd heeft waarschijnlijk geen USB-aansluiting.

Tijs.

Bedankt voor de reactie, maar ik snap het niet helemaal...

De computer kan inderdaad niet booten vanaf USB en hapt geloof ik niet naar de diskettes. Ik heb geprobeerd te batterij eruit te halen en de bios te resetten (jumper versteken), maar geen van deze opties heeft geholpen. In je reactie begrijp ik ook niet echt wat dit betekent: 'en dan accu deruit aansluiten met de kabel windows+d ingedrukt usb stick in de pc'.
Zou je dit nader kunnnen toelichten?

groeten,
computerman2nd

Ik heb verder geen idee en stop er verder ook geen tijd meer in.

Tijs.

Heb je al eens de BIOS batterij uitgemeten of deze nog wel genoeg voltage geeft, want doordat je zei dat de computers in weer en wind in een camionette hebben gestaan kunnen deze een te laag voltage geven. Je zei ook dat er een groen vlam uit de voeding kwam en dit kan een kortsluiting zijn, en deze vervang je best wel eens want ik had net hetzelfde maar wel met een iets recentere pc. Maar ik denk dat de leeftijd niks uitmaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan