Computer start niet meer! Is mijn voeding wel goed genoeg?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

WouterHamers

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 dec 2013
Hallo!

Vandaag heb ik mijn nieuwe computer ontvangen, die ik zelf samengesteld heb via Alternate.nl. Ik heb hem niet zelf in elkaar gezet maar dit door Alternate laten doen.
PC Specs:
• Mugen 4 PCGH, Actieve CPU koeler
• DUAL-X R9 280X 3GB GDDR5 OC, grafische kaart
• Windows 8.1
• Core™ i5-4670K
Silent Pro M2 RS520-SPM2E3-EU, 520 Watt voeding
• Carbide 300R, behuizing
• 840 EVO MZ-7TE250BW, 250 GB SSD
• Z87-G41 PC Mate, socket 1150 moederbord
• Barracuda 7200.14, 2 TB harde schijf
• 8 GB DDR3-1600 Kit, geheugen

Deze PC is nagenoeg hetzelfde als de Tweakers best buy mainstreamgamesysteem guide: http://tweakers.net/reviews/3295/4/desktop-best-buy-guide-november-2013-mainstreamgamesysteem.html
Volgens mij is het enige verschil de voeding, daarom ben ik bang dat dit ook de reden is dat mijn PC niet meer aan gaat.

Na ontvangst van mijn PC vandaag heb ik gekeken of alles wat ik ook besteld had in de kast zat, en vervolgens de computer aangezet.
Toen ik de windows 8 instelling had voltooid ben ik ca. 2 uur weggeweest voordat ik weer terug bij mijn computer kwam, die gewoon in slaapstand was.
Nu begonnen er wat problemen, ik begon verbinding te maken met het netwerk en toen dit klaar was starten de pc opeens opnieuw op (zonder waarschuwing) en later nog eens.
Toen ik bezig was met het downloaden van skype viel de computer opeens weer uit, maar nu ging hij niet meer aan.
Wat er nu gebeurd wanneer ik mijn computer aan probeer te zetten is het volgende:
- Ik druk op de aan/uit knop
- De computer gaat aan (nog geen 1 sec)
- De computer valt uit.
Je kan zien dat hij aan gaat omdat het licht van de videokaart gaat branden en de koeling heel kort gaat draaien.

Na wat onderzoek ben ik er wel achter gekomen dat Sapphire voor de r9 280x 750W+ adviseert. Maar andere gebruikers hebben gezegd dat 520W voldoende is (ook tweakers adviseert een voeding van 520W).

Mijn vraag is dus, of mijn Voeding te zwak is of dat er een ander probleem is? En hoe kan ik dit probleem oplossen?

Groeten,

Wouter

Welkom bij de Helpmij!

Je hebt met de Cooler Master voeding niet de minste in huis gehaald. Ik lees hier en daar dat een voeding van rond de 500 wel een beetje het minimum is voor deze kaart, dus of je met de keuze die je hebt gemaakt, erg blij moet zijn.......
Aan de andere kant zal het vast niet zo zijn dat de kaart idle al gelijk vol vermogen wegslobbert, dus ik vermoed dat er toch mogelijk nog iets anders aan de hand is. Daar de machine nieuw is zou ik even contact opnemen met Alternate. Bereid je voor op een lange, lange wachttijd aan de balie............. ;)
Opstarten in veilige modus wil ook niet? (Ik denk idd. van niet als je na 1 seconde al met uitvallen wordt geconfronteerd).

Enne, even offtopic, mocht je op je vorige machine regelmatig defragmenteren, doe dat dan op deze straks vooral niet (als de machine eenmaal werkt) De 'normale' (niet pro-versies) SSD's van Samsung zijn hartstikke goed, maar ze schijnen (t.o.v. de Pro serie) wel een redelijk gelimiteerde levensduur qua lezen / schrijven te hebben en defragmenteren doet daar een forse aanslag op.

Hier dan als troost nog een linkje naar je SSD, dat kietelt wel lekker en geeft je ongetwijfeld een goed gevoel : Klik

Laatst bewerkt:
Opstarten in veilige modus wil ook niet? (Ik denk idd. van niet als je na 1 seconde al met uitvallen wordt geconfronteerd).

Ik kan idd niet de keuze maken om in veilige modus op te starten.

Ik heb een mail gestuurd naar Alternate en ga morgen ook maar even bellen.

Zelf kan ik mij ook niet voorstellen dat de voeding nu opeens niet eens meer voldoende is om op te starten.

De mail gaat niets oplossen, bellen ook niet. Met het probleem zoals jij het beschrijft, willen ze de machine gaan 'zien'. Voordeel van de werkwijze van de servicedesk van Alternate is wel dat je met een beetje mazzel met een werkende machine weer weggaat. Je kan beter gelijk morgenochtend bij de servicebalie op de stoep staan. Als je slimt bent dan zorg je ervoor 15 tot 30 minuten voor openingstijd aanwezig te zijn, dat scheelt je ruim 1,5 uur wachten voordat je aan de beurt bent. ;)

Laatst bewerkt:
Hoi,
hoort aan of de koeling niet meer goed aansluit op de processor.

Zou je dit verder kunnen verklaren? Is er iets wat ik kan doen om dit op te lossen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Wees nu verstandig en ga niet rommelen aan een 1 dag oude machine. Neem 'm onder de arm en zet 'm bij Alternate op de balie.

1,5 uur is zwaar overdreven. ALTERNATE heeft een aparte servicebalie voor klantenservice dat in een klein compartiment naast het hoofdgebouw zit, aan de zijkant. Je hoeft er nooit langer dan 30 minuten te wachten, zelfs niet rond de feestdagen (en ik kom er regelmatig).

Ik kwam er regelmatig tot voor 2 jaar geleden de garantie over was. Sindsdien repareer ik 'm zelf, maar jij hebt gelijk hoor............. 85 minuten dan. ;)

en ja, het KLEINE compartiment is mij érg goed bekend, té bekend, zeker als je er met 20 man en hun hardware staat.

Laatst bewerkt:
Mijn computer staat er onderhand ook weer een week, nog niets gehoord helaas. Wellicht wordt het zelfs na de kerst, eigenlijk verwachtte ik vandaag wel een eerste telefoontje over de repartie/systeemherstel. Ik heb wat kleine probleempjes maar het duurt voor hen nu met de drukte zelfs al langer het op te lossen. Vorige week vrijdag de 13de waren er 's avonds rond 19 uur niet veel man, slechts een paar.

Goed nieuws!
gast0225's advies opgevolgd en met m'n PC naar Ridderkerk gereden om ze er daar naar te laten kijken!
En ze daar duidelijk gemaakt dat we graag wilden dat ze het vandaag daar repareerden zodat we niet voor niks 1,5 uur gereden hadden.
Er waren nogal wat problemen met m'n nieuwe PC! Na 2,5 uur gewacht te hebben waren de problemen opgelost.
De voeding, moederbord en videokaart waren alle 3 defect! :/ Gelukkig viel alles nog onder de garantie want anders had het 400 euro gekost.
Ben te vreden met de klantenservice, achteraf kregen we nog 2 dvds omdat we zolang moesten wachten.

Fijn voor je, je mag de vraag zelf op opgelost zetten.
(klik even op "zet status opgelost" in de blauwe werkbalk, boven de beginposting v.d. site).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan