Computer start niet meer op (MBR fout)

Status
Niet open voor verdere reacties.

vincent2

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2005
Hallo,

Mijn laptop wil niet meer opstarten en er wordt aangegeven dat het om een MBR-fout gaat. Normaal zou ik dan de laptop opstarten vanaf cd-rom en de fout herstellen. Het probleem is echter dat ik het bios niet kan starten. Als ik op F2 druk moet het bios starten, maar dit gebeurt dus niet (wilde eerst altijd wel).
Hoe kan ik ervoor zorgen dat het bios weer opstart?

Wat ik ook heb geprobeerd is de harde schijf uit de laptop halen en deze lezen vanaf een andere computer, door de harde schijf als externe schijf (via USB) aan te sluiten (Windows XP). Dan kan ik alle data gewoon opzoeken, de schijf zelf is dus niet kapot.
Is het ook mogelijk om vanuit Windows de MBR te herstellen? Vanuit DOS lukt mij niet omdat een externe harde schijf via USB niet herkend wordt in DOS. De schijf is niet direct aan te sluiten op een "gewone" computer, omdat het een schijf van een laptop betreft.

Alvast bedankt voor uw reactie,

Vincent

Hallo !

Een MBR-fout in Windows heeft er niets mee van doen of je wel dan niet in je BIOS kan komen.

Weet je zeker dat je F2 moet intrommelen ?

Is het geen OEM-laptop met bijv F10 of F11 ?

Hoe en MBR te herstellen zonder op te starten van CD of floppy is mij niet bekend.

Greetz,

Harry.

Harry Snor zei:
Hallo !

Een MBR-fout in Windows heeft er niets mee van doen of je wel dan niet in je BIOS kan komen.

Weet je zeker dat je F2 moet intrommelen ?

Is het geen OEM-laptop met bijv F10 of F11 ?

Hoe en MBR te herstellen zonder op te starten van CD of floppy is mij niet bekend.

Greetz,

Harry.

Ja, het was zeker weten F2 (staat zo op het scherm en ook in de handleiding)
MAAR het is nu toch opgelost!! Na 3 dagen prutsen en uiteindelijk maar hier op het forum vragen hoorde ik van iemand anders dat het bios wel vaker niet wil opstarten en je dan de batterij op het moederbord er even uit moet halen.
Maar ja, de batterij zat heel erg verstopt en 40 schroefjes verder kon ik hem dan toch loskoppelen. Inmiddels zit de laptop weer in elkaar (en hij doet het ook nog). Nu kan ik dus instellen (bij boot) dat hij vanaf cd-rom moet opstarten zodat ik het MBR kan herstellen.

Toch bedankt voor het meedenken!

Vincent

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan