Computer start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Linkdruid

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2008
Goedenmorgen,

Ik was gisteravond bezig op mijn computer tot opeens alles uit ging.
De computer leek in een soort standbye modus te staan.
Er knippert nu namelijk een oranje lichtje in me start knop (die normaal groen is)
Ik krijg de computer nu niet meer aan.
De Computer zelf was niet over verhit toen dit gisteravond gebeurde.
Me muis etc krijgen wel nog steeds stroom.

Wat kan ik hier tegen doen?

Al geprobeerd om even de stekker uit het stopcontact te halen van de pc ?

Yep, heb alle kabels los gehaald en volgende dag weer aan gekoppeld.
Computer doet nog steeds dat Standedbye achtige gedoe

Dat is nou juist het probleem, ik kan niks doen zolang de computer niet opstart :D
M'n vader dacht zelf dat het een virus was, eentje die de Pc uitschakeld, klinkt logisch, maar zelfs in dat geval kan ik de Pc moeilijk opnieuw installeren, want dat ding gaat gewoon niet aan.

Als je de pc aanzet hoe je dan iets gaan draaien aan ventilatoren harde schijven die beginnen te draaien.

Maak je kast anders even open zodat je meer kunt zien/horen. Check dan gelijk alle kabels even en alles even goed vastdrukken.

Een virus lijkt mij sterk. De Pc start dan meestal nog wel op todat windows zou moeten starten. Of het virus moet het BIOS hebben aangetast maar die klans lijkt mij zeer klein.

Als je de boekjes hebt van je moederbord dan kun je even zoeken naar een jumper om je BIOS te resetten. Als je geen boekje hebt dan even bij de fabrikant op de website kijken voor de handleiding.

Als je een batterij op het moederbord hebt kun je die er anders een tijdje uithalen en daarna er weer in doen en pc weer aanzetten en proberen.

Voeding hoor je altijd de horen, die is dus niet aan.
Had de kast al open gehaald, alles zag er goed uit.
Battarij had ik ook al aangedacht, maar dat verklaard niet waarom de computer tijdens het spelen uit ging.
Maar ga zoiezo een nieuwe battarij halen.

En verder met die jumpers werken is idd ook een idee, heb de handleiding vast nog wel en internet doet wonderen :D

Begrijp niet wat je bedoelt met :Voeding hoor je altijd de horen, die is dus niet aan.
Je zult wel bedoelen dat deze niet aan is.

Als de voeding niet aangaat dat is de kans dus groot dat deze is overleden en verklaart dan ook waarom hij ineens uit was.

Bij de meeste voedingen zit ook een ventilator. Als die niet draait kun je stellen dat het probleem voor 99% met de voeding te maken heeft.

Je kunt om dingen uit te sluiten zoveel mogelijk los maken van je voeding zodat je alleen de kabel naar het moederbord laat zitten. Als hij dan nog niet aangaat heb je uitgesloten dat de losse hardware het probleem veroorzaakt en hou je over

Voeding
Moederbord
Processor
Geheugen
Videokaart

Aangezien ik je niet hoor over het feit dat de pc piepjes geeft kun je Processor/Geheugen/Videokaart eigenijk ook wel uitsluiten omdat anders je pc bij probleem meestal piepjes geeft.

Blijft over Voeding of Moederbord.

Is natuurlijk even een snelle checklist maar is een begin.

Ja was een typ foutje, ik bedoelde dat de voeding het altijd hoort te doen, en je die daardoor hoort te horen :D

Maar je hebt daar wel een punt over die begeven voeding.
Die PC is van Dell, denk dat ik daar dan een nieuwe zou moeten bestellen (als de voeding stuk is dan).
Weer jij ook waarom dat stomme lichtje dan knipperd? en me muis enzo wel stroom krijgt.

Ik weet helaas niet wat de betekenis is van het orange lampje. Maar als je dit topic leest een soortgelijk probleem: http://www.pchelpforum.nl/viewthread.php?tid=14834&page=1

Dat je muis wel stoom krijgt kan zijn omdat er misschien op bepaalde delen nog wel wat stroom staat. Maar check eerst de kabel eens zoals in het topic hierboven. Miscchien valt het mee.

Kan dus de stekker zijn die niet goed zit of toch de voeding.
Ik weet niet of het een aparte maat is qua voeding anders kun je gewoon in de winkel een standaard voeding halen. Dit zijn een stuk goedkoper. Want meestal moet je aardig wat geld neertellen als je een nieuwe voeding wilt hebben van een A merk fabrikant.
Alleen als een een afwijkende maat is wordt dat last.

Je kunt ook in Google zoeken naar het typenummer van de voeding . Vaak zijn er ook alternatieven voor te vinden die een stuk goedkoper zijn.

Hou er wel rekening mee dat hoe goedkoper de voeding hoe meer herrie hij maakt. Mits je een standaard voeding erin kwijt kan. Misschien is je tweede pc een merkloze pc dan kun je daar zien wat standaard maat is.

Als je een beetje handig bent zou je ook de voeding van de andere pc tijdelijk op de DELL kunnen aansluiten. Dan kun je met zekerheid zeggen of het probleem hierdoor komt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan