computer start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

saligt

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2007
dag allemaal,

Vanmiddag liep mijn computer vast (reageerde nergens meer op) dus heb ik hem opnieuw opgestart.
Toen hij wou opstarten gaf hij de melding: the file is possibly corrupt. the file header does not match the computed checksum.

toen geprobeerd op te starten met windows vista cd er in gedaan en proberen daar mee op te starten. ik kreeg de volgende melding BIOS rom checksum error.
dan wil hij proberen om AWDFLASH.EXE te vinden maar die staat er niet op en vraagt om de correcte cd.
Dus ik heb de cd van mijn moederbord er in gedaan en toen ging hij mijn bios automatisch instaleren. dit ging niet helemaal goed. kon het niet helemaal allemaal volgen omdat het vrij snel ging. maar ik zag dat witte streepjes goed was en rode streepjes write fail was. en daar gaf hij dus een paar van.
toen kreeg ik de melding Flash ROM is Write-protected
please make sure whether lockout jumpers is set to correct or not.

Ik durf nu niet zo veel meer te doen, omdat dit ver boven mijn computer verstand gaat.

mijn computer heeft een asus m2npv-vm moederbord. en draait op windows vista.
Heeft iemand enig idee wat ik moet doen?

m.v.g.

Saligt

Voor iemand die er geen verstand van heeft (ik ook niet) heb je al veel gedaan wat ik nooit zou doen.

Wat ik zou doen.

1.Haal de batterij los van het moederbord en plaats hem na een paar minuten weer terug (wel stroom loskoppelen)
2.Controleer of alle kabels nog goed aangedrukt zitten in de kast en druk ze desnoods gewoon even aan.

3.Start de pc op en druk veelvuldig op F8, veilige modus.

Als je die laatste foutmelding (dus die van de BIOS-updates) leest zou ik zeker ook in de handleiding van het moederbord nalezen of er een jumper op het moederbord in een bepaalde stand moet staan vóórdat je BIOS-updates mag uitvoeren.

Overigens lijkt de foutmelding waar je het eigenlijk over hebt niet de BIOS te betreffen maar een Windows-bestand dat veranderd is of 'kapot' is gegaan. Kan aan van alles liggen, zoals malware (virussen e.d.), een schijfprobleem e.d.

Tijs.

super bedankt SDR. kan nu in veilig modus komen en vanaf daar lukt het zelf wel weer.
het was eigenlijk ook niet de bedoeling om te klooien met de bios. zoals dnties al zei foutmelding gaf niet echt aan dat het wat te maken had met de bios. alle drivers van mijn computer staan op 1 cd en ik dacht kan wel proberen of het met die werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan