Computer start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Den89

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jun 2012
Hallo,

We hebben onze oude Dell dimension 5000 beneden gezet en daar extra geheugen bij gedaan en de nieuwe windows 7 op gezet.
Nu naar enkele weken start ineens de gehele computer niet meer op. Alleen het lampje brand gewoon geel. En voor de rest doet deze computer niks meer.
Iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Hij maakt ook geen geluid ofzo.

Heb dit probleem ook wel eens gehad maar dan met een zelf samengestelde pc, het bleek dat de videokaart defect was, misschien kun je het met een andere videokaart proberen?

Dat houd niet echt stand met dit achterliggende verhaal hè ;-)
Natuurlijk kan het de videokaart zijn maar niet zeer waarschijnlijk natuurlijk !!

Als de fans niet meer draaien en dat is wat ik begrijp uit je verhaal denk ik dat je voeding naar de ***** is.....
Die eerst maar eens door (laten) meten !!

Dat snap ik, maar hij zegt dat de lampjes branden en dan lijkt mij het toch dat de voeding het nog doet.
Ik heb dit namelijk zelf ook al een keer gehad, getest met een andere voeding, dat werkte niet en nog meer tijdelijk vervangen en uiteindelijk bleek het de videokaart te zijn. Dus dat was waar ik het eerst aan dacht.

je kunt altijd ook ubuntu downloaden, op een usb stick zetten en daarvanaf opstarten, als dat wel werkt is het windows, als dat niet werkt of je krijgt niet eens het bios scherm is het hardware die kapot is, probeer ook eens met zo weinig mogelijk randapparatuur op te starten (alleen muis en toetsenbord)

Als je Windows niet werkt, krijg je altijd nog een BIOS melding op je beeldscherm dat er niks te booten valt...
Misschien is het handig het probleem aan te pakken en niet willekeurige dingen te roepen omdat je weleens ook een zwart scherm heb gehad...

@TS: Je krijgt alleen het power lampje, geen draaiende fans, piepjes, beeld etc.?
Dan lijkt het toch meer op een kapotte voeding.
Als het de processor is, zouden de fans wel nog moeten draaien,
en als het de videokaart is, zouden de fans nog draaien en zouden er piep tonen te horen zijn.

Het klopt inderdaad dat alleen het lampje gaat branden. Er is geen piep of iets dergelijks te horen. Er is niks op het beeldscherm te zien en de fans draaien ook niet?
Hoe kan ik erachter komen dat de voeding het probleem zou kunnen zijn?

Dat hebben julie zojuist voor 90% zekerheid bevestigd.
Een andere voeding erin plaatsen zal moeten werken.

Dan nog de laatste paar checks:

Als je met je neus achter de pc gaat hangen, en ruikt waar de 230volt netspanningskabel de pc ingaat, ruik je dan een branderig iets, zoals gesmolten plastik?
Misschien voor de 'gewone' gebruiker wat eng; als je het zijpaneel van de behuizing afhaalt, achterop zitten dan meestal 2 schroeven, kan je dan ergens op het moederbord een groene led vinden, en gaat deze aan als de pc van stroom is voorzien?
Tja en de laatste, kijken of je een andere power suply kan aansluiten, mocht je nog ergens een andere hebben en het geluk hebben dat ze dezelfde aansluitingen hebben, wat tegenwoordig normaler is geworden, kan je tijdelijk een andere aansluiten, als die wel werkt is het helemaal duidelijk.
Natuurlijk heeft niet iedereen een tweede power suply thuis liggen, maar het is het proberen waard.

*PS: bij het openen van je behuizing vervalt de garantie, maar aangezien je zij dat het een oude Dell Dimension 5000 is, zou de garantie van standaard 2 jaar denk ik wel al verlopen zijn, maar let wel op of je misschien nog enige vorm van garantie hebt...

Nee, maar een doorgebrande voeding is wél kapot.
Dus als hij zoiets ruikt, dan is de voeding kapot, ruikt hij niks, dan moeten we verder zoeken...
En aangezien alles tot zover wijst naar een kapotte voeding, is het handig iets te vinden waaraan direct te zien/ruiken is dat het de voeding is.

Laatst bewerkt:
Dan nog de laatste paar checks:

Als je met je neus achter de pc gaat hangen, en ruikt waar de 230volt netspanningskabel de pc ingaat, ruik je dan een branderig iets, zoals gesmolten plastik?
Misschien voor de 'gewone' gebruiker wat eng; als je het zijpaneel van de behuizing afhaalt, achterop zitten dan meestal 2 schroeven, kan je dan ergens op het moederbord een groene led vinden, en gaat deze aan als de pc van stroom is voorzien?
Tja en de laatste, kijken of je een andere power suply kan aansluiten, mocht je nog ergens een andere hebben en het geluk hebben dat ze dezelfde aansluitingen hebben, wat tegenwoordig normaler is geworden, kan je tijdelijk een andere aansluiten, als die wel werkt is het helemaal duidelijk.
Natuurlijk heeft niet iedereen een tweede power suply thuis liggen, maar het is het proberen waard.

*PS: bij het openen van je behuizing vervalt de garantie, maar aangezien je zij dat het een oude Dell Dimension 5000 is, zou de garantie van standaard 2 jaar denk ik wel al verlopen zijn, maar let wel op of je misschien nog enige vorm van garantie hebt...

Op het moederbord brand inderdaad een groen lampje?

Hoi,
neem je voeding mee naar de pc-boer en laat 'm eens doormeten.
Een voeding verzorgt verschillende voltages dus het feit dat er een lampje brandt zegt nog niets over de staat v.d. voeding.
Een personal-computervoeding moet vijf elektrische spanningen leveren: +12V, -12V, +5V, -5V, +3,3V. De +12 en -12 V worden onder andere gebruikt voor aandrijving van motoren. +5 en -5 V voor 'normale' elektronische digitale schakelingen (TTL). De 3,3 V wordt gebruikt om de processor te voeden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan