Computer start niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Lion93

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2007
Hallo,

We wilden thuis wat testjes doen met de computer als home server. Omdat op de computer een normale Windows installatie stond hadden we het idee om de harde schijf eruit te halen en een andere harde schijf er tijdelijk in te zetten zodat de normale Windows installatie niet aangetast zou worden door de Server installatie.

Na het verwisselen van de harde schijven geeft de computer geen beeld meer en ook geen 'peep' tijdens het opstarten. Ook na het installeren van de oorspronkelijke harde schijf, geen beeld en geen peep.

Wat kan het probleem zijn?

Heb je de BIOS instellingen aangepast? Door het vervangen van de harde schijf moet je dat aan de BIOS vertellen. En heb je nog een PATA schijf gebruikt? Dan moet je de jumpers op de harde schijf goed zetten.

Ik had geen mogelijkheid om iets aan te passen, ik kreeg gewoon geen beeld meer. Ook als ik die jumpers of BIOS anders had moeten zetten zou hij het met de oorspronkelijke hdd gewoon weer moeten doen toch?

Je moet vermoedelijk het BIOS resetten. Maar stap voor stap: wat voor aansluiting had de originele harde schijf en de tijdelijke harde schijf?

De originele hdd was een SATA schijf en de vervangende was een IDE schijf. Dus het lijkt mij niet onlogisch dat ik inderdaad iets aan zou moeten passen, alleen ik kreeg gewoon bij de eerste keer opnieuw opstarten geen beeld meer!

Update: Op suggestie het BIOS gereset, hierna krijg ik wel beeld en kan ik het BIOS komen. Na een doorstart naar Windows opnieuw een zwart scherm en het BIOS moet weer eerst gereset worden voor ik weer iets kan zien

Koppel de harde schijf los en probeer in het BIOS te komen en loop de instellingen na. Bios settings opslaan en opnieuw opstarten. Computer moet dan zeuren "no operation system found" of zo iets. Dan computer uitzetten en harde schijf bijprikken.
IDE en sata schijven vragen om aanpassing in de BIOS. Hopelijk dat de computer het dan weer doet.

Gedaan, krijg nu het bericht "INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER". Terwijl het toch de bijbehorende hdd is

Update: vreemd, ik kwam zojuist in Windows! Niks anders gedaan ofzo, een reboot levert weer een zwart scherm op. Het is dus zo dat ik elke keer wanneer ik de computer opnieuw opstart het BIOS moet resetten

Laatst bewerkt:
Meet eens de spanning van de backup batterij. Misschien is ze op. Kan je geen spanning meten dan vervang de batterij. Meestal is dat een 2CR3025.

Succes!:thumb:

Uhm, de batterij helemaal gereset door hem van het moederbord af te halen en de jumpers op de reset positie te zetten. Maar opnieuw na een reboot lijkt de BIOS weer niet goed te staan.

Maar batterij loshalen en weer terug zetten is niet hetzelfde als batterijspanning meten of batterij vervangen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan