computer start niet op als er 2 harde schijven zijn aangesloten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees46

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2013
Berichten
60
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem waar ik niet uit kom. Heb een pc met een Pentium 4 processor, 2,8ghz en 2gb intern geheugen met windows 7.
Nu wilde ik er een 2e harde schijf bij plaatsen voor extra opslag maar als ik dit doe dan start mijn pc niet op. Hij gaat gelijk uit. Het zijn 2 Maxtor harde schijven waarvan de systeemschijf als master staat ingesteld (jumper op de eerste 2 pinnen) en de andere is als slave ingesteld (geen jumper). Ook zit de systeemschijf op de voorste aansluiting van de ide kabel en de andere schijf op die daarachter. In de bios staat hdd 0 ingesteld als first boot. Hier heb ik zelf niks aan veranderd. Wat kan nu nog het probleem zijn?
Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,
Cees
 
Hallo Cees,

Wat geven je status-LED lampjes aan als je probeert te booten? Dit zijn de lampjes op je PC die aangeven dat de PC aan is en het lampje dat HDD-activiteit aangeeft.

Groet, Jochem
 
Hallo Jochem,

De LED lampjes (groen en rood) gaan nog geen seconde branden alvorens de PC meteen weer uit gaat. In al die keren dat ik er al mee bezig ben is de PC wel 2x gewoon opgestart en zag hij beide HDD.

Groet, Werner
 
De schijf heeft tot een week terug gewoon gewerkt met win xp erop. Heb nu een grotere schijf erin zitten waar ik windows 7 op heb gezet. Toen de PC het wel een keer deed met beide schijven aangesloten heb ik van de kleinere schijf alle gegevens gewist met ccleaner. Zou dan toch de schijf niet goed zijn? En welke tool van Maxtor zou ik eventueel moeten gebruiken om de schijf te testen?
 
Hoe nu verder, want ik kan niet met 2 schijven tegelijk de PC opstarten dus weet ook niet hoe ik de schijf zou kunnen testen maar hij heeft het tot voor kort gewoon gedaan zoals hierboven al aangegeven. De windows versie die erop staat is Windows 7 Home Premium. Het moederbord is een Gigabyte GA-8SIMLH-P(-C).
Kan het niet de IDE kabel zijn, of kan dat niet omdat hij met 1 HDD wel opstart?
 
Ik heb de master aan het eind van de kabel zitten. Deze HDD (Maxtor) is dus de systeemschijf. De slave heb ik in het midden en volgens mijn gegevens hoef ik bij de slave schijf (ook een Maxtor) geen jumper te zetten. Corrigeer me als ik dit mis heb. Had er eerst wel een jumper in maar toen werkte het ook niet. De slave schijf die ik pas helemaal leeg gehaald heb (er stond ook Windows 7 Home Premium op) werkte ook gewoon tot voor kort, maar nu ik hem als extra schijf gebruik wil mijn PC dus niet meer opstarten. Zonder de extra schijf dus wel.
 
Bij deze wil ik laten weten dat het probleem nog niet is opgelost helaas. In mijn vorige reactie heb ik aangegeven hoe ik het heb aangesloten en de jumper heb gezet. Hoop nog steeds dat iemand hier de oplossing heeft.
 
Ik ben er inmiddels uit. De harde schijf bleek stuk. Bedankt voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan