computer start niet op/ beeldscherm blijft zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

timbecker

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2007
Goedeavond

Ik heb nu 2 jaar een computer waar ik nooit problemen mee heb (gehad)

Sinds een half jaartje vertoonde hij ineens kuren (niet vaak eens in de 2 weken mischien):
Bij het aanzetten start alles gewoon op VGA,CPU en RAM (volgens de LED's op mijn moederbord) maar je hoort niet het gebruikelijke piepje wat je normaal hoord bij een opstartende computer, het beeldscherm gaat dan ook niet aan (no signal). Daarbij valt ook op dat mijn CPU cooler (zalman 7700CNPS-cu) op maximum toeren gaat draaien. Dit probleem is alleen bij opstarten, en gebeurd dus nooit tijdens het gebruik van de computer.
Ik loste dit probleem ouderwets op: herstarten en dan was er geen probleem

vorige week trad dit probleem weer op, alleen nu permanent, ik heb mijn herstart methode wel 100 keer geprobeerd maar geen positive respons.

Ik las verder op het forum soortgelijke problemen, waar word vermeld dat er mischien problemen met de voeding zijn ik heb 490W voeding in mijn kast zitten ik zou zelf zeggen dat dat voldoende moet zijn (specs onderaan), hij heeft het immers 1,5-2 jaar probleem loos gedaan.

mijn vraag is
Ligt het echt aan mijn voeding?
Los ik het op door een andere voeding aan te schaffen of kan ik het repareren?
Kan het ergens anders aan liggen?

P.S.
ik heb een andere computer op mijn monitor aangesloten en die werkt
ik heb een andere monitor op mijn computer aangesloten en die werkt ook niet
(aan mijn monitor ligt het dus niet)
Kabels in de systeemkast nagekeken.
De kast was wel wat stoffig maar niet extreem het stof is eruit.

Specs:
AMD Athlon 64 4000+
XFX Nvidia 7800GTX extreme
DFI LAnparty NF4 SLI/DR
2x Corsair 1024MB PC3200
Enermax noisetaker 490W activePFC

Dit zijn de hoofdingredienten.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

bvd Tim Becker

Laatst bewerkt:
ontstof de boel eerst maar eens.
daarna ram en video kaar voorzichtig reseten in de sloten.
zie of het probleem dan voorbij is.
dit probleem had ik met een dfi lanparty expert ook gehad na deze handeling was het,
weer in orde.

ontstof de boel eerst maar eens.
daarna ram en video kaar voorzichtig reseten in de sloten.
zie of het probleem dan voorbij is.
dit probleem had ik met een dfi lanparty expert ook gehad na deze handeling was het,
weer in orde.

Ik heb de boel al ontstoft...
ram en videokaart resetten? als je bedoeld erin en eruit halen dan heb ik dat ook al geprobeerd, als je dat niet bedoeld weet ik niet hoe ik dit moet resetten

Probeer bij iemand eerst een andere voeding te lenen, om die uit te sluiten, dan kun je onderstaande doen om te achterhalen waar het probleem zit, zo te zien het moederbord, voeding of geheugen, maar dat moet nog blijken.

Werkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

ik heb de videokaart en het geheugen er beide al afzonderlijk en tegelijk uitgehaald in beide gevallen krijg ik een lange beep reeks, komt dit overeen met wat jij hier hebt geschreven?

volgens de diagnostic LEDs werkt zowel de VGA als RAM en CPU correct, alleen de system start up werkt niet

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb exact hetzelfde paar weken geleden gehad met een systeem van een week oud, tenminste dat het moederbord niet het vertrouwde piepje geeft. ik kan met 99.9 % zekerheid zeggen dat het aan het moederbord ligt. Als het moederbord wel goed werkt geeft het normaal gesproken piepjes als er iets mis zou zijn met de VGA of geheugen. Maar als het moederbord helemaal niet meer piept kun je beter maar een nieuw kopen. heb ik ook gedaan, dit was bij mij de oplossing. Ik had dan gelukkig nog de mogelijkheid om de rest van de hardware (CPU, Geheugen, VGA) in een ander systeem te testen om zo de precieze oorzaak te achterhalen. Ik dacht eerst ook aan de voeding, die nog ouder dan het systeem is en maar 250W, maar dat leek me zo stug, gezien de voeding het eveneens in een ander systeem goed werkte.

Laatst bewerkt:
Ok sorry voor de late reactie maar ik heb het druk gehad

tot zover bedankt voor alle reacties

ik heb de lijst van lange pier nog eens nagelopen met mijn huidige voeding:

Moederbord + processor = lange beep 3 seconden still en dan weer lange beep (blijft doorgaan)
Moederbord + processor + RAM = lange beep (eenmalig)
Moederbord + processor + RAM + Videokaart = geen beeps maar ook geen beeld

ik heb niet de beschikking over een andere voeding en ik vind het zonde om een nieuwe voeding aan te schaffen als blijkt dat het er niet mee te maken heeft.

Wat betekend dit resultaat? Is het mijn moederbord, processor, videokaart of voeding die kapot is?

tim becker

Ok het probleem is opgelost \o/

Op mijn moederbord is SLI configuratie mogelijk een van de PCIe slots bleek dus kapot te zijn ik dacht hier vanmiddag ineens aan, heb even de video kaart van PCie 1 naar PCIe 2 gezet en hij loopt weer als een zonnetje.

Ik moest alleen even de drivers opnieuw installeren...

Groot probleem kan dus een simpele oplossing hebben

Bedankt voor de hulp in iedergeval

Tim Becker

Ik heb er nu een nieuw vraagje bij

mijn 2e PCIe 16x slot werkt maar met 2x bandbreedte

terwijl mijn eerste PCIe 16x slot wel met 16x bandbreedte werkt maar die is dus kapot.

is het verschil tussen 16x bandbreedte en 2x bandbreedte heel groot of is dit minimaal?
weet iemand toevallig of zo'n PCIe 16x slot te vervangen is?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan