Computer start niet op door Ext. HD

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mack
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mack

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 jun 2001
Hallo mensen,

Ik heb een probleem waarvoor ik een tijdje naar de oplossing heb gezocht, echter niet kan vinden.

Sinds een paar dagen heb ik een Western Digital Elements 1TB Externe HD.
Als ik Windows opstart en daarna mijn Ext HD aansluit, doet alles het perfect. Helemaal geen problemen.
Het probleem doet zich voor als ik mijn computer opstart terwijl de Ext HD staat aangesloten. Het scherm blijft vervolgens hangen op het punt waar je ook altijd ziet dat DEL moet worden ingedrukt om in je BIOS te komen.
Het leek me dus verstandig om in m'n BIOS de bootvolgorde te veranderen, maar het punt is dat mijn hele systeem niet meer lijkt te reageren. DEL indrukken lukt dus ook niet meer. Enige remedie op dat moment is het loskoppelen van de Ext HD en de reset knop in te drukken. Daarna kom ik weer gewoon in Windows en kan ik de Ext HD zonder problemen aansluiten. Ik heb ook gemerkt dat mijn systeem niet wil opstarten als er een USB memory stick is aangesloten.
In mijn BIOS kan ik echter geen optie vinden om niets op te starten vanaf een USB schijf.

Uiteraard is het gewoon erg vervelend om steeds dat ding los te moeten koppelen, vandaar dat ik hoop dat 1 van jullie een oplossing weet.

Moederbord: Asus p4p 800 SE
Windows Vista
Western Digital Elements 1 TB

Alvast bedankt!

Als je alleen het eerste bootdevice op HD zet en de rest op enabled, of desnoods allemaal op HD. Heb je deze problemen dan nog?

Hartelijk dank voor je bericht.

Maar het antwoord is Ja. Ik heb het net even geprobeerd, maar hetzelfde probleem blijft zich voordoen.

Ik heb een soort gelijk probleem. Bij het opstarten van mijn pc kom ik niet verder dan het BIOS scherm wanneer er een usb stick of externe hardeschijf in 1 van de USB poorten aan de voorzijde van de pc zit.

Nu is mijn externe harde schijf meestal aangesloten via een usb poort aan de achterkant en dat geeft geen problemen. Soms vergeet ik wel eens mijn mp3 speler los te halen en dan start die dus niet door.

Ik zal later vanmiddag, zodra het weekend begonnen is, eens kijken of ik iets in mijn bios instellingen kan vinden. Ik heb overigens een Asus P5QL-Pro moederbord.

usb eruit laten, opstarten, in bios gaan en de instellingen van bootsequence goed instellen. OPnieuw starten zonder usb aansluitingen. Daarna nog eens proberen met usb aangesloten

Ik heb het volgende gedaan:

- Boot divices gewijzigd zoals hierboven word vermeld (verhelpt het probleem niet)
- Try other boot decives van 'Yes' naar 'No' (verhelpt het probleem niet.)

Toen heb ik 'Try other boot decives' weer op Yes gezet, en 'USB legacy Support' op 'All Devices' gezet en herstart (deze stond op 'Disabled).

Het betreft een MSI 865PE Neo2 moederbord met AMI Bios.

Heb inmiddels WD proberen te bellen maar ik kom er niet door 16 min gewacht.
Nu even een email gestuurd.

Laatst bewerkt:
Helaas heb ik hier nog steeds geen antwoord op gevonden :(

Nee ik ook niet.

Ik heb western digital gemaild over het probleem.
Eerste reactie duurde een week. Er werd me verteld dat het te maken heeft met de boot sequence.
Dat de PC wil booten van de Mybook en daar geen besturingsysteem op vind en daarom niet verder gaat.

Hierop heb ik geantwoord, dat ik dit antwoord ook al bedacht had.
Ik heb uitgelegd wat ik allemaal geprobeerd heb.
Met daarop het antwoord dat het probleem bij mijn moederbord ligt en ik daarvoor bij mijn moederbord fabrikant moet zijn.

Dus met andere woorden schieten we daar ook niks mee op.

*Een maat van me heeft dezelfde schijf gekocht en ook dit probleem.

Ik heb dit zelfde probleem.
Ook het flashen van de bios helpt niet.
Wanneer is de HD op mijn laptop aansluit werk alles wel probleemloos ook het opstarten. :confused:

Ben zeer benieuwd of iemand een oplossing weet.

Zodra ik wat weet laat is het asap weten

Wanneer is de HD op mijn laptop aansluit werk alles wel probleemloos ook het opstarten. :confused:

Dit is bij mij ook het geval. Ik denk dat het komt door het type moederbord.
Ik weet niet hoe recent jullie systemen zijn maar de mijne komt uit 2002 een Intel P4 2.60GHz.

De laptop komt uit 2004 dacht ik.

Mijn moederboard komt ook uit 2002 met een pentium p4 2.6

Vandaag (30-12-2008) een mail gestuurd naar MSI met de vraag of zij een oplossing weten voor dit probleem. Wanneer het antwoord binnen is zal ik het laten weten wat zij te melden hebben.

Heeft iemand al geprobeerd om de schijf in patitities te verdelen en dan op te starten ?

gr Hans

Er is door msi in ieder geval snel gereageerd en zij kwamen met het volgende antwoord:

Waarschijnlijk heb je een partitie aangemaakt met Master Boot Record. Hierdoor probeert het systeem van de schijf op de starten wat niet lukt.

Probeer eens een uitgebreide partitie aan te maken.

Ook kan de capaciteit invloed hebben op het probleem. Gezien 1 TB schijven ten tijde van de 865 niet beschikbaar waren, kan dit problemen veroorzaken. De 865 serie is intussen uitgefasseerd en er komen geen nieuwe bios releases meer voor deze modellen. Mocht bovenstaande optie het probleem niet verhelpen, sluit de schijf dan pas aan zodra Windows is geladen.

Dit gaan we dan maar proberen.

gr Hans

Een vriend van mij heeft hetzelfde probleem hij heeft nog niks op de schijf gezet, ik zal hem vragen om deze opnieuw te partitioneren kijken of dat het probleem oplost.
Z0 niet om deze te splitten in bijv 320gig.

Als ik meer weet horen jullie het van me.

1TB Western external HD

Beste mensen,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de 1TB schijf. Ik heb de suggestie van Western opgevolgd (onine support pagina FAQ) en het werkt.
Ik heb in de bios de "boot from USB device" helemaal verwijderd (kan door er even op te klikken) en ook de "USB legacy support" op disable gezet (staat ergens onder de USB configuratie). Sindsdien kan ik mijn USB kabeltje er gewoon in laten zitten en start windows als vanouds en herkent de schijf zoals het hoort.
Ik hoop dat dit meer mensen helpt want het is wel verevelend om steeds het kabeltje er uit te halen.:):)

Er is door msi in ieder geval snel gereageerd en zij kwamen met het volgende antwoord:

Waarschijnlijk heb je een partitie aangemaakt met Master Boot Record. Hierdoor probeert het systeem van de schijf op de starten wat niet lukt.

Probeer eens een uitgebreide partitie aan te maken.

Ook kan de capaciteit invloed hebben op het probleem. Gezien 1 TB schijven ten tijde van de 865 niet beschikbaar waren, kan dit problemen veroorzaken. De 865 serie is intussen uitgefasseerd en er komen geen nieuwe bios releases meer voor deze modellen. Mocht bovenstaande optie het probleem niet verhelpen, sluit de schijf dan pas aan zodra Windows is geladen.

Dit gaan we dan maar proberen.

gr Hans

Heb nu de lege MYBOOK van een maat van me hier liggen. Hij heeft ook exact hetzelfde probleem.

Wat heb ik geprobeerd:
- Via Schijfbeheer van windows een uitgebreide partitie te maken.
- Via Partition Magic de Schijf verdeeld in 4 gelijke primaire partities.
- Via Partition Magic de Schijf verdeeld in 4 logisch stations.

De PC start nog steeds niet door.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan