Computer start niet op en blijft blazen

Status
Niet open voor verdere reacties.

david1st

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 nov 2010
Ik heb een computer met windows XP die niet meer opstart.
Als de computer via de aan-knop aan de achterzijde van de computer op de voeding wordt aangezet beginnen de fans aan de achterzijde te loeien. Ik hoor nog een klein tikje (vermoedelijk van de hardeschijf) en that's it. Computer start verder niet op en fans blijven loeien.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Hardeschijf uitlezen op andere comp (werkt en bestanden staan erop)
- Alle externe apparatuur afkoppelen (geen verandering)
- Beide dvd-readers afkoppelen (geen verandering)
- Nieuwe voeding (geen verandering)
- Andere videokaart (geen verandering)
- PCI apparatuur ontkoppelen (geen verandering)

Nu heb ik het idee dat het probleem bij de cpu dan wel het mobo ligt. Alleen heb ik geen idee hoe ik dit makkelijk kan testen zonder vervangend materiaal.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?
Alvast bedankt :thumb:

Hoi !

Begint de ventilator op de CPU-koeler te draaien ?

Zo ja: hoor je bios beeps ?

Zo nee: alles van mobo afkoppelen, alleen CPU + koeler + 1 geheugen-module laten zitten.(Dus ook geen graka en PCI=kaarten !)

Opstarten: hoor je bios-beeps ?

Zo nee: mobo bijna zeker defect.

Zo ja: HDD aansluiten en opnieuw opstarten.

Hoor je bios-beeps ?

Zo nee: HDD c.q. aansluitkbel defect.

Zo ja, dooirgaan met 'n ander element aansluiten, opnieuw opstarten, etc. etc, tot je de oorzak evonden hebt.

Greetz,

Harry.

Hoi Harry,

de stappen die ik beschreef waren cumulatief.
Enige stap die ik dus nog niet had geprobeerd was het ontkoppelen van de hardeschijf. Dit in verband met de kennis dat deze werkt. Omdat inderdaad ook de kabel kapot kan zijn, heb ik dit nu ook geprobeerd. Helaas het mocht niet baten.

Zoals beschreven hoor ik ook geen piepjes of ander geluid (afgezien van de korte tik).
Bedankt in ieder geval dat je met mij meedenkt. Iemand anders nog een goed idee?

Hoi !

Geen beeps; zoals gezegd mobo defect !

In die 10 jaar dat ik PC's repareer is dit zo goed als zeker gebleken, en daar is weinig anders aan te doen dan 'n ander mobo....

Greetz,

Harry.

Daar ben ik ook bang voor.
Ik zal het bericht door geven aan de eigenaar voor wie ik de computer zou maken.
RIP PC :(

Ook al geprobeerd even je BIOS battery eruit te halen, 5/10 min wachten en weer terug stoppen?

misschien?

Heb je er pas nog nieuwe hardware ingezet? Ik had zoiets ook, omdat mijn bios niet wist hoe hij met m'n nieuwe grafische kaart moest omgaan. Ook toen leek het net alsof ik een stofzuiger aan had staan. Sinds ik de bios een update heb gegeven (nieuwe firmware, via Dell), herkend hij de grafische kaart en start hij normaal op.

Soms staan er op het mobo 4 ledjes op een rijtje, waarop je de status van het mobo kunt aflezen (ze kunnen dan 2 kleurtjes krijgen, rood of groen OF geel of oranje. In de gebruiksaanwijzing van het moederbord staat meestal wat de codes betekenen, dan kun je zien wat er fout gaat...)

Kijk sowieso even op de site van dit mobo of er updates voor de bios zijn, en installeer die ALS ze er zijn...

En anders, kan ik ook niet veel meer zeggen :confused:

mr32 :cool:

Ozfaw en mr32 dank dat jullie meedenken. :thumb:
De BIOS batterij ga ik nog even wisselen met een nieuwe (die heb ik hier in overvloed liggen). Ik laat nog weten of dat werkt.

Wat betreft de lampjes op het mobo. Geen enkel lampje gaat branden op het mobo. Dat doet mij nog sterker overtuigen dat het mobo echt dood is. Voor zover ik kan nagaan zijn er het afgelopen jaar geen kaarten meer bijgestoken, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan