Computer start niet op volgorde die ik wil

Status
Niet open voor verdere reacties.

loic

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2004
Berichten
121
Hoi,

Als ik de bios open dan heb dit ingesteld welke volgorde de computer moet hebben vbij het inladen. Nu staat er

firste boot: harddisk 1
second boot: harddisk 2
third boot: cdrom

Nu 'luisterd' hj hier niet na (hoe hard ik ook roep :evil: ) Hij begint met opstarten van de cdrom en dan van harddisk 2. Grrrrr. Hoe kan dit?

Mochten jullie meer gegevens nodig hebben dan hoor ik het graag.

Gr
 
Hoi !

Wel "save &exit " bevestigd ?

Greetz,

Harry.
 
Of de opstartschijf is een SATA, waar je dan de controller moet kiezen.:evil:
 
of je cmos batterij leeg? dat ie niks onhoud.
vallen je er misschien geen dingen op dat weer naar standaard verandert als je opnieuw opstart
 
Hoi,

als ik nu inlog in de bios dan staan de instellingen goed. (voor de zekerheid gedaan)

De instellingen springen niet terug naar standaard. De computer kiest er niet voor om te beginnen met opstarten met harddisk 1, maar gewoon met cdrom.
 
Dan staan op harddisk 1 en 2 geen systeem-files. (windows, linux)
Of niet op de eerste partitie (C:\)
Er kunnen nog meer oorzaken zijn, maar kijk hier even naar.
 
Op Harddisk 1 en 2 staat op elk een exemplaar van XP. Eerder koos ik steeds in bios welke exemplaar ik wilde. nu lukt dit niet meer. Hij blijft eigenwijs met starten van cdrom daarna 2 en daarna 1.
 
Juist ja, en daar schuilt de fout.
Als de eerste versie die geinstalleerd wordt op harddisk 1 staat, en die schijf is primaire master en xp staat op C:\ dan draait die goed.
Daarna installeer je de 2e versie, en die kan op de 2e harddisk.
Bij de vraag in de setup waar je wilt installeren zeg je dus op de 2e schijf. Ook geef je (eventueel) aan dat het niet de map D:\windows moet zijn, maar bijvoorbeeld D:\Windows2
(waar D: staat voor je 2e harddisk).

Op dat moment heb je een Duo-Boot.
Bij de volgende herstart vraagt de pc automatisch welke versie je wilt starten. "Windows" of "Windows2".
Geen gerommel meer in de bios.


Maareh, waarom 2x dezelfde xp op je pc? Is werken met verschillende accounts niet veel simpeler?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan