Computer start niet op.

Status
Niet open voor verdere reacties.

klikjessparen

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2012
Hallo,

Ik wou vanochtend mijnncomputer opstarten en die wou opeens niet neer opstarten ? Het enige wat die weergeeft is een klein wit streepje links bovenin de hoek. Iemand een idee ?

Soms willen computers het niet doen wanneer de Bios batterij leeg is, had je wel de goede systeemtijd? Als ik dat heb dan is altijd de netwerkkaart versleten. Deze uitnemen en kijken of het dan werkt is wellicht een goed idee, dan kan je ook kijken of er een stekker los zit of iets dergelijks. Computers geven vaak piep geluid wanneer er een probleem met hardware is. Deze piepjes kunnen een code zijn waarvan je de betekenis kunt terugvinden in het boekje van het moederbord.

Is het streepje het enige wat je zien kunt of kan je nog wel in de Bios komen? Verander dan de boot volgorde en probeer een bootbare cd op te starten. Zou alles daarmee werken dan is het misschien de harde schijf. In de Bios is er vaak een onderdeel waar je de spanning van de voeding kunt controleren.

Hoi,
knipperend streepje in de linkerhoek v.h. scherm duidt meestal op een kapot of losgeschoten geheugenreepje.
Maar het kan ook een onderdeel van de voeding zijn die uit 3 verschillende hoofdvoltages bestaat.
Wat is het voor 'n pc/laptop en hoe oud is een en ander?

Laatst bewerkt:
Het is een HP en heb hem nog niet zo lang.. Alleen ik kan inderdaad wel in het bios menu komen door op DEL te klikken ..? Ik weet alleen zelf niet hoe verder aangezien ik niet mega veel verstand van computers heb..

Tim

Dan is er naar alle waarschijnlijkheid een fout op de harde schijf gekomen.

Eerst moet je toch in de Bios gaan en het CDRom station vooraan zetten in de lijst van de boot-volgorde. Omdat je Windows geïnstalleerd hebt zal dat al wel zo zijn.

Dan heb je de keuze om de schijf te benaderen vanaf de Windows schijf of een CDRom met hulpprogramma's hiervoor te gebruiken. Bij controles zal waarschijnlijk de kopie van de File Allocation Tabel worden teruggezet. Het is nogal een technisch verhaal maar het gaat om de administratie van waar de bestanden op de schijf staan dat misschien niet meer klopt.

Probeer eerst met de Windows installatie schijf. Na de eerste schermen en de taalkeuze krijg je vanzelf een melding wanneer Windows de schijf als slecht herkent en kan repareren. Je gaat niet verder dan dat punt dus dat je formattering bevestigd en Windows zou installeren.

Als dat niet werkt dan zijn de hulpprogramma's van een gewone BootCD te proberen. Hiervoor kan je Hiren's Boot CD wellicht gebruiken. Haal het .iso bestand op en brandt dat image-bestand naar CDRom met bijvoorbeeld PowerISO. Dat zal dus op een andere computer moeten.

Bedenk wel dat eventuele bestandscontroles van een bekraste schijf (als de lees/schrijf kop er hard op gevallen is), deze onbruikbaar kunnen maken want na het repareren van sectoren zie je soms alleen maar vreemde tekens en zal de schijf geformatteerd moeten worden. In geval van zo een fysieke beschadiging van de schijfoppervlakte zal de betreffende partitie in zijn geheel onbruikbaar kunnen blijven. Ik adviseer mensen daarom om veel partities te maken vanwaaruit je bijvoorbeeld naar muziek luistert, een spel speelt of naar films kijkt. Bij zo een crash ben je dan niet de schijf kwijt.

Komen we bij het laatste punt. Zou je eerst nog een backup willen maken van belangrijke bestanden, dan moet de schijf aan een andere computer of als tweede schijf worden aangesloten. Zoiets kan ook met USB hulpkabels met een voeding of een externe behuizing. Zie maar of dat nodig is en wat de hardware opties dan zijn. Na een reparatiepoging kan het meestal niet meer. Succes. Alfred

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan