Computer start niet (verder) op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Julysha

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2014
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en heb een probleem met mijn Dell Inspiron desktop PC. Als ik hem aanzet was de normale procedure, ventilator even op hoge toeren, daarna hoorde je de harddisk op gang komen, even later een piepje en weer even later met grote letters DELL op het scherm. Als ik hem nu aanzet hoor ik de harddisk op toeren komen, gaat een ventilator een keer of zeven iets sneller draaien, dan even niets, vervolgens ventilator op hoge toeren en de vertrouwde piep. Daarna verschijnt er niets op het scherm en blijft het stil. Soms hoor ik een mechanisch tikje een aantal keren. Kortom hij start niet op.

Wat ik graag wil weten is wat hier aan de hand is. Is het het moederboard, de harddisk, of nog iets anders?

Groetjes,

Julysha

Hoi,

Welkom op Helpmij.nl

Al eens in veilige modus proberen op te starten meestal F8 drukken tijdens het opstarten in te tikken

F8 ook geprobeerd, maar helaas geen resultaat.

Groetjes,

Julysha

Kun je nog wel in de BIOS (setup) komen? meestal met DEL, F1 of F10
het tikken kan nl ook betekenen dat je harde schijf defect is. Sommige fouten komen pas na een hele lange tijd op het scherm (zpals leesfouten) en sommigen helemaal niet.
Je kunt dan kijken of deze in de BIOS nog wordt herkend en eventueel de pc instellen dat hij vanaf een cd kan starten, en vervolgens met een windows of andere opstartbare cd zoals bv Hirens BootCD, proberen om het systeem op te starten.

Hirens BootCD kun je hier vinden als ISO. Even downloaden en branden (uiteraard op een andere pc ;) ) en dan opstarten.
http://www.hirensbootcd.org/download/

Ik had ook zo een probleem gehad, met mijn Asus-Laptop.
Ik heb hem naar een computerwinkel gebracht, en daar bleek dat de moederbord kapot was, dus die heb ik laten repareren met garantie.
Vóór mijn Asus-Laptop had ik ook zo'n probleem met mijn andere laptop. Die was gewoon zovaak gevallen dat hij total-loss was.

Ik zou hem dus voor de zekerheid even brengen naar een computerwinkel! ;)

Buick ik heb dat zojuist geprobeerd, maar ik kan met geen mogelijkheid in de bios komen.
Ais ik weet dat ik uiteindelijk ook nog naar een winkel kan, maar ik probeer eerst zelf achter het probleem te komen. Wist ik maar zeker of het het moederboard, of de harde schijf is.....

groetjes,

Julysha

Als je niet in de bios kunt komen dan ligt het bijna nooit aan de harde schijf, tenzij deze een groot leesprobleem heeft, waardoor de pc vastloopt tijdens het herkennen van de aangesloten schijven. Overigens betekent een dergelijke fout in 99% van de gevallen dat je schijf overleden is en alle data verdwenen.

De computer voert nl, voordat hij opstart en iets met de harddisk doet, verschillende zelftests uit. Als die goed verlopen dan hoor je een korte piep en daarna start hij verder op met het lezen van de harddisk en besturingssysteem.
Loopt er tijdens de test iets fout dan zijn er 2 mogelijkheden:
Als het in het deel van de test gebeurt dat na de videotest komt, verschijnt de fout op het scherm.
Gebeurt het al vroegg in de test, dan kan de melding niet op het scherm worden weergegeven en zal de computer een reeks korte en lange pieptonen geven. Aan de hand van die pieptonen kun je dan kijken waar de fout zit (waarbij iedere biosfabrikant zijn eigen " post error beep code" gebruikt)

In de meeste gevallen kun je de problemen dan ook indelen :

harddisk, keyboard etc problemen verschijnen op het scherm
Geheugen, video etc problemen worden weergegeven als een serie pieptonen.

Geeft het systeem helemaal geen piep, dan kan dat betekenen dat er iets mis is met de voeding, de processor of de Bios zelf. Het systeem kan dan nl al de test niet uitvoeren en blijft dood.
Je geeft aan dat je wel een lofo in beeld krijgt tijdens het opstarten, dus de processor zal het niet zijn. Anders blijft je systeem helemaal dood.

Er zou iets mis kunnen zijn met de bios (al gebeurt dat ook maar zelden).

Wat ook zou kunnen is dat je een USB keyboard gebruikt en dat het systeem niet is ingesteld om USB te herkennen tijdens het opstarten (dat is ook een instelling in de BIOS). Je kunt dan tijdens het opstarten wel op een toets drukken, maar deze wordt dan niet herkend. Dat is iets wat ik regelmatig meegemaakt heb bij het repareren van oudere systemen.
Dat is op te lossen door tijdelijk een oud model keyboard aan te sluiten (met zo'n rond blauw stekkertje) . Daarmee worden nl altijd de toetsaanslagen vastgelegd.

Als je zeker wilt weten of de harddisk het probleem is dan kun je de volgende test doen:
Even de computer uit en stroomloos. Dan even openmaken en de 2 stekkers van de harddisk afkoppelen en daarna de pc opstarten. Deze zou, als het aan de harddisk ligt, dan moeten opstarten en een meldinig geven dat er geen harddisk gevonden is. Vaak krijg je dan ook de optie om verder te gaan of naar de setup te gaan.

Laatst bewerkt:
Beste Buick hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ben ook nog verder gaan proberen. Door met een vga kabel rechtstreeks van het moederboard naar de monitor te gaan, kwam ik wel in de BIOS!!! Maarrrrr vervolgens zegt het scherm: Diskette drive 0 seek value (0 is de hdd) en ook CMOS Checksum error.

Mag ik uit het eerste opmaken dat de videokaat is overleden?

Goetjes,

Julysha

Fijn dat het een beetje begint te lukken :)

Seek faillure op drive 0 betekent meestal dat de eerste sectoren van de harddisk niet meer te lezen zijn. Daar staat ook de cruciale info over bestandsindeling en grootte. De schijf wordt dan helemaal niet meer herkend en de pc kan dus ook niet starten omodat er geen besturingssysteem gevonden wordt. Dat zou ook het tikken verklaren.

Of de videokaart defect is is niet zeker. Als je naast je videokaart ook nog een on-board kaart hebt (en uit je reactie te lezen is dat zo), dan ligt het er ook aan welke als primair staat ingesteld in de bios. het kan dus zijn dat de kaart defect is, maar het kan ook zo zijn dat de kaart in de bios niet geselecteerd is en dat die nog op on-board video staat. Dan zie je ook niet veel als je daar een monitor op aansluit.

Hallo Buick,

Ik had al eerder een reactie geplaatst, maar daar is wat fout gegaan zeker.Ik zie hem niet in dit topic...
Om een lang verhaal kort te maken, nadat ik via een opstart usb-stick van Hitman pro heb opgestart en de videokaart heb verwijderd, liep alles weer normaal. Behalve.... zonder die Hitmaan-stick lukt het niet via de hdd. Uiteraard geprobeerd nadat in de bios de hdd weer als eerste benaderd moest worden. Heb dus nu de stick er in zitten, kan er weer mee werken, maar met een veel slechtere beeldkwaliteit.

Groet,

Julysha

Dat zal komen doordat de hitmanPro stick opstartbaar is en je daardoor ook niet je eigen windows (met bijbehorende drivers) laadt, maar het besturingssysteem wat op de stick staat.
Dat zou betekenen dat je bootgegevens op de harddisk kapot zijn
Het beste is als je probeert om aan een Hirens BootCD te komen. Die kun je gratis downloaden en bevatten een mini windows die van cd start.
Als je dan vanaf die cd gestart bent, sta je ook in een mini windows XP, maar wel met allerlei tools om geheugen, videokaart, harddisk etc. te testen. Je hebt dan ook je verkenner zodat je eventueel bestanden nog veilig kan stellen of herstellen.
Want je kunt nu vrij zeker zijn dat je harddisk is overleden, in ieder geval het deel waar je windows op stond.

We zijn weer iets verder Buick. Hij start nu zonder Hitmanpro stick en zonder videokaart op, dat wil zeggen, tot een zwart scherm met de mededeling dat de hdd niet te lezen is. Maar daar staat ook dat je voor een reboot F1 moet indrukken. Dat doe ik en vervolgens start hij gewoon windows op. Vreemd he? Is deze tussenstap er niet uit te krijgen?

Groetjes,

Julysha

Wat ik hierboven schreef over het bericht dat de hdd niet te lezen was, is niet juist. De mededeling is dat drive 0 (mijn hdd) een seek failure heeft. Dat is nogal wat anders lijkt mij....
groetjes,

Julysha

seek faillure betekent dat er problemen kunnen zijn met de lees/schrijfkop, waardoor die niet, of alleen na veel pogingen, de juiste plek op de harde schijf kan benaderen.
Ik zou als ik jou was, hoe dan ook, zo snel mogelijk een backup maken van belangrijke zaken en de harddisk vervangen.
Want het lijkt mij een kwestie van (korte) tijd tot hij helemaal stopt en niet meer leesbaar is.

Excuus dat ik niet eerder over de afloop heb verteld! Uiteindelijk bleek het toch een kapotte videokaart.Ik heb een tweedehandsje via marktplaats gekocht en alles draait weer naar wens. Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp!

Groetjes , Julysha

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan