Computer start op na reset

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roosm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Roosm

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2010
Beste mensen,

De topic heb ik hier geplaatst omdat ik denk dat het euvel met de voeding te maken heeft.

Voor mijn oom heb ik twee dezelfde pc's samengesteld en Windows 7 geïnstalleerd.
Het probleem is dat Windows niet opstart nadat de computer aan het stroomnet is gekoppeld. Ik krijg geen BIOS-scherm te zien, alleen een zwart scherm met rechtsonder van het scherm het getal 99.
Na een harde reset start de computer wel goed op en geeft de pc verder geen problemen. Software kan ik zonder problemen installeren. Beide computers werken verder als een zonnetje.

Dit probleem heb ik bij beide pc's en gebeurt niet altijd. Ik denk dat er daarom niets beschadigd is, maar dat het een kwestie van goed instellen is.

Configuratie:
Processor: AMD A serie A8-6600K - 3.9 GHz
Moederbord: MSI A78M-E35
Geheugen: Crucial Ballistix Tactical - 2*4GB - DDR3/1866 MHz PC3-14900
Voeding: Be quiet! System Power 7 300W
Behuizing: Cooler Master Force 500 - Midtowermodel
SSD: Samsung 840 EVO Basic - 120 GB - SATA-600 - 256 MB cache
HDD: Seagate Barracuda - 1 TB - SATA-600 - 7200 tpm - buffer: 64 MB
Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit) DVD

Hopelijk kan iemand mijn probleem oplossen? Alvast bedankt! :thumb:

Groeten, Joran

Ik kan het mis hebben, dat voorop gesteld, maar als de voeding echt 300 watt is dan kan het zijn dat u daar gelijk in hebt, dat is wat aan de lichte kant voor zo'n snelle machine. Ik zocht er naar en vond dit: http://nl.hardware.info/productinfo/170749/be-quiet!-system-power-7-300w
Dus een beetje meer extra power kan nooit kwaad er mag gerust een grotere voeding aan te pas komen van ongeveer 500 watt dan lukt het beter, de prijs is tegenwoordig nog vrij redelijk te noemen. Hopelijk dat het dan perfect werkt. Succes

Ik ga met Nuttig mee.
Alleen vervang eerst eens een voeding.
Stel we zitten er naast.....
Een tweede is snel gehaald.

Bedankt voor de tip. Ik heb nog voedingen liggen. Die zal ik eens gaan uittesten. :thumb:

300W A-merk voeding (zoals jij hebt) is ruim voldoende voor dit systeem. Ik verwacht niet dat je daarmee je probleem gaat oplossen.

Overigens: je zegt 2 dezelfde pc's. Dan kan je dus tussen de 2 pc's onderdelen uitwisselen (1 voor 1) en dan kijken welk onderdeel het probleem geeft ;)

Reactie op K1pje:
Beide computers vertonen hetzelfde probleem.
Mijn oom trekt de stekkerdoos uit het stopcontact nadat hij klaar is met computeren. Bij het opstarten van de computer moet hij de stekkerdoos weer aan het net koppelen. Misschien heeft daar mee te maken?
Weet iemand wat de 99-melding rechtsonder het scherm te maken heeft? Ik vind het zo specifiek, maar ik kan tot op heden niets op internet hierover vinden.

Bedankt allemaal voor de reacties. Misschien dat iemand anders nog een suggestie heeft? :thumb:

Inmiddels nog geen echte oplossing gevonden. Mijn oom gaat de computer monitoren.
Ik denk nu dat het wellicht met de stekkerdoos te maken heeft. Wellicht dat het probleem verholpen is als mijn oom die gaat omwisselen.
Uit ervaring kan ik zeggen dat er geen groot verschil is in kwaliteit tussen verschillende stekkerdozen.

Bedankt allemaal.

De videokaart is in de processor gebakken. De maker van de processor is AMD.
MSI heeft de moederbord geproduceerd. Ik kan je opmerking daarom niet helemaal plaatsen.

Denk je dat het toch aan de moederbord ligt?

Ja zou kunnen.
Ik denk dat die 99 uit de hardware van de computer komt, meer is nog niet geactiveerd omdat je aangeeft dat het bios scherm er nog niet is. Dat wil niet zeggen dat het bios nog niets gedaan heeft. Dan moet je bij de moederbord producent zijn.

Dit schrijvende denk ik dat je ook eens naar de tijd/datum kunt kijken.
Als die niet klopt zou de bios batterij aan vervanging toe zijn. Voor 2 tot 3 euro heb je een nieuwe.

Het is en blijft gissen en raden, ook voor mij.
Ik heb de manual al eens bekeken, maar daar staat hierover niets in.......:o

Bij een nieuwe pc lijkt het me sterk dat de BIOS batterij al leeg is..... Ik denk eerder dat het een instelling in de BIOS is.

In de BIOS/UEFI: wat staat daar als je allereerste videokaart? De Onboard of de PCI-E slot?

kostenzer en K1pje wederom bedankt voor de reacties.
Ik kan niet meer direct bij de computers van mijn oom komen. Hij woont namelijk niet in de buurt. Ik wil het daarom hier bij laten.

Mijn oom zet altijd de stekkerdoos uit als hij klaar is met computeren. Als hij enkele seconden nadat hij de stekkerdoos heeft ingeschakeld de computer aanzet dan is er niets aan de hand. Alleen als hij langer dan ongeveer tien seconden wacht dat heeft hij af en toe een zwart scherm met de 99-melding. Daarom dacht ik dat het misschien aan de kwaliteit van de stekkerdoos zou liggen.

Maar nogmaals. Wij zijn er enorm mee geholpen. Erg bedankt allemaal. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan