Computer start pas na 2e keer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

pilot30

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Hallo,
Het probleem is dat mij computer voorzien van windows 8.1 niet opstart als ik hem voor de eerste keer aanzet.
Ik zie wel het biosscherm maar dan stopt het. Pas nadat ik de aan/uit knop heb ingedrukt schakelt hij direct uit en na weer op deze knop te drukken gaat hij verder
Dan heb ik ook nergens meer last van totdat ik hem de vogende keer weer opstart. Raar maar waar.
Wie kan mij helpen?

Is dit een nieuwe pc?
Is dit de oorspronkelijke Windows of stond er eerst Windows 7 op?

Dit is de oorspronkelijke windows 8 versie.
Het is ook geen nieuwe pc

Ik denk dat je het moet zoeken in het energiebeheer, daar zou iets moeten staan van: "het gedrag van de aan/uitknoppen bepalen"
Let wel, ik bezit geen Win 8.1, heb slechts Win7 ter beschikking ..

Kan het zijn dat je een tweede harde schijf in je systeem hebt gezet ? Als dit zo is dan zou ik de opstart volgorde eens omdraaien.

Kan het dan zijn dat dit uit zichzelf een verandering toepast in de volgorde van opstarten wat die aan en uit knopen betreft?
Het is zo dat ik de computer aanzet het probleem zich voordoet de eerste keer als de startknop wordt ingedrukt. Dan start hij niet door. Pas als ik de startknop weer indruk schakelt hij onmiddellijk uit. Weer indrukken en hij start gewoon op.

Inderdaad heb ik een, voor de c schijf een SSD schijf en daarnaast nog een 2 Tb HDD schijf. Maar in de bios staat deze SSD als primair. Dus dat kan niet het geval zijn.

Weet je het zeker dat de SSD nog steeds op primair staat ? Want dit zou echt het makkelijkste zijn om aan te passen namelijk. Het gaat om de bootvolgorde optie. En dus niet of de harde schijf een primary disk is.

Als dat allemaal toch goed staat, wat je dan nog kan doen ( het beste op een regenachtige zondagmiddag ofzo ) is de computer dwingen dat ie toch eerst de SSD schijf zal proberen bij het opstarten. En dat hij dus de die verandering zal toepassen zoals je zelf zegt. Maar dit is wel wat technisch werk hoor.

De computer uitzetten en van het stroom af halen. De computer open maken. De stekkers van 2Tb schijf los maken, zodat deze harde schijf niet meer gebruikt kan worden wanneer je de computer straks weer aan gaat zetten.

Vervolgens de computer opstarten met dus alleen de SSD schijf actief. Als het goed is, start ie nu wel meteen de goeie schijf op. Je systeem heeft ook niet veel andere keuzes meer :-). Als je dan in windows bent sluit je hem netjes af. Vergeet niet de stroom weer van de computer af te halen. Sluit de 2Tb schijf weer aan. En start de computer weer op.

p.s. Als je een laptop hebt, haal dan niet alleen de stroom eraf maar haal ook de batterij eruit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan