Computer start soms niet, soms wel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter SPY
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SPY

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 sep 2004
al vele uren heb ik de laatste weken rond gegoogeld en de antwoorden zeggen mij dat t voor 95% mn voeding is, en zo niet, dan kan het duizenden andere oorzaken hebben, wat ik dus niet hoop.

ik zal het probleem zo kort en bondig mogelijk beschrijven;
3 maanden geleden begon t allemaal, nadat ik de standby mode van windows 7 had geprobeert, (ook wel energie besparende mode genoemd). in het begin gebeurde het 1 keer per 2 weken ofzo, maar t begint steeds vaker en de laatste dagen is het mazzel wanneer mn pc start.

als mn pc t doet doet hij het perfect zonder foutmeldingen, voor vele uren.
probeem is bij opstarten pc, in het begin hielp het om max. 1 uur te wachten, stroom er geheel af en dat deed hij t weer. maar
dat helpt nu vaak ook niet meer.

mijn vraag is nu, kan t zijn dat mijn voeding stervende is, of "half " kapot? kan t dat wanneer hij t doet er geen problemen zijn, maar dat hij enkel bij opstarten "aflslaat " , de voeding.
mijn broer zei dat een voeding piekt bij opstarten en dat dat dan teveel is, en dat hij uiteindelijk kapot zal gaan.
tevens las ik ergens dat dit schadelijk kan zijn voor moederbord en andere hardware.

kan wel zomaar een nieuwe 750 W voeding kopen voor dik 100 euro, maar wat als hij niet de oorzaak is, dan zit ik ermee.
toch moet ik wat doen want dit is waardeloos, en verergert snel.

leon

het verhaal over een voeding piek is redelijk op waarheid gebasseerd.

je krijgt geen piepjes bij het opstarten (als hij het niet doet)

gaan wel alle ventilatoren draaien?

krijg je als je lang aan laat (zonder beeld) een geluid van windows?

Ken je niet iemand die een werkende A-merk voeding (met voldoende wattage) tijdelijk aan je kan lenen? Als je nu al spreekt over een 750 watt voeding, dan zit ik me af te vragen wat je in godsnaam in je pc hebt. Is dat niet zo heel veel bijzonders (en maar 1 videokaart), dan zou een 500+ watt A-merk voeding genoeg moeten zijn om mee te gaan testen.
Werkt het dan goed, dan kun je zélf ook een A-merk voeding van 500+ watt gaan kopen. Kosten rond de 60 euro, dus geen 100 euro.

Succes,

Tijs.

Ken je niet iemand die een werkende A-merk voeding (met voldoende wattage) tijdelijk aan je kan lenen? Als je nu al spreekt over een 750 watt voeding, dan zit ik me af te vragen wat je in godsnaam in je pc hebt. Is dat niet zo heel veel bijzonders (en maar 1 videokaart), dan zou een 500+ watt A-merk voeding genoeg moeten zijn om mee te gaan testen.
Werkt het dan goed, dan kun je zélf ook een A-merk voeding van 500+ watt gaan kopen. Kosten rond de 60 euro, dus geen 100 euro.

Succes,

Tijs.

kijk ook eens bij een computerzaak, die bij ons heeft meestal wel een exemplaar buiten de doos liggen die je als je het vraagt mag testen voor de aankoop (maar dan moet je de pc meesjouwen, en een winkel hebben waar ze dit doen!)

bedankt voor je snelle reaktie, mn voeding is inderdaad te sterk maar nam m met oog op de toekomst.
mijn pc heb ik van Dell, dual core 2.4 Ghz, NVidea ENGTX275, 2MB ram.
kan dus met minder voeding toe,
probleem is, heb dus geen voeding in de buurt die ik even kan testen.
kan m naar de winkel brengen en voor 30 euries kijken ze dan wat er is, maar probleem is dat mn pc
zo'n 30 kilo is, en de kast (Dell XPS 710) is absurt groot. je neemt m dus niet even mee onder je arm,
en ik heb geen auto. dus ....

leon

Toch nog even over mijn tip: Vergeet niet dat de voeding bij jouw probleem vrij gemakkelijk én snel te testen is. Dus ik zou me erbij voor kunnen stellen dat je een vriend met een goede voeding even aan zijn jasje trekt, er naar toe gaat, de voeding uitbouwt (goed noteren hoe de kabels waren aangesloten), de voeding meeneemt naar je huis en even in je eigen pc gaat testen.
Ik vermoed dat je daar (inclusief testen en terug inbouwen bij de gulle lener) niet meer dan een paar uur totaal mee kwijt bent en dat is toch een tijd dat iemand de werking van zijn eigen pc wel kan missen, lijkt me. [Als de pc bij iemand niet een paar uur uit kan, dan zou je een discussie kunnen starten waarom dat dan zo is! Lijkt me namelijk niet gezond... :d]

En ik begrijp dat je een XPS kast niet wilt verplaatsen. Ik ken die kasten vrij goed... :D

EDIT: Eventueel werk je vooruit, en bouw je je eigen voeding eerst uit. Die kun je dan meenemen en vergelijken of de juiste aansluitingen ook op de 'leen'voeding aanwezig zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
helaas heeft alleen mijn broer een 500 W voeding waarmee ik m zou kunnen testen, maar die woont in een ander stad.
alle andere pc's die ik ken in mijn omgeving zijn te zwak, (350 W enzo).
kan dus helaas niet even testen, zo'n test apperaatje lijkt me wel wat.
toch zit ik te denken aan gewoon een nieuwe voeding te kopen, alles lijkt erop te wijzen.

even antwoorden;
ik krijg geen geluidjes erbij, ook niet als ik m lang aan laat staan. als pc eenmaal aan is loopt ie als een trein, de gehele dag als t moet. de fan doet t niet. als ik knopje voor aanzetten indruk dat begint altijd een fan te draaien nog alvorens te pc echt start, en daaraan merk ik altijd of ie t weer wel of niet gaat doen. want zodra ik die niet hoor dan weet ik al dat t weer zover is(wanneer ik dus de rode knop van mn stekkerdoos aanzet).
slechts 1 keer heb ik t gehad dat ik wel de fan hoorde, en dat hij t toch niet deed na aanzetten.

nog 1 vraag;

heb nu dus 750 W, maar kan dus met veel minder toe. wat is genoeg Watt voor mij, en dat dus niet schadelijk is, (voor zover dit mogelijk is). mijn broer heeft soort zelfde pc, zwaardere dual processort maar iets lichtere videokaart, en hij draait op 500W)/

dus, hoeveel watt heb ik nodig en is genoeg?

specs;
dual core 2.4 Ghz
2 MB ram, (wil dit wel uitbouwen naar 4 binnen een jaar ofzo)
NVidea ENGTX 275

heel erg bedankt voor alle reakties!!!
leon

Dat de voeding die je nu hebt te zwaar is, is onzin, kan niet.

Dat de voeding die je nu hebt te zwaar is, is onzin, kan niet.

niemand beweert dat het ligt aan teveel wattage op de voeding :D

er werd enkel beweerd dat de voeding veel meer wattage had dan nodig.

dus dat hij met een goedkopere vervaningen geen problemen zou krijgen

heel erg bedankt allemaal voor jullie reactie.
de laatste dagen heb ik de pc 1 keer gestart per dag, en heb dan geen problemen.
maar zal toch een nieuwe voeding moeten kopen, de test sites hiervoor wijzen uit
dat ik met 550 W wel genoeg heb.
met het oog op de toekomst neem ik maar een iets sterkere, 650 W lijkt me ruim voldoende.
zo'n 750 W is gewoon teveel, en al kan t dan geen kwaad, t kost wel extra stroom dus
dat is toch reden genoeg om m met een lichtere te vervangen.

leon

eigenlijk kost het je maar 600 watt ongeveer , of je nu een 10.000 watt psu of een 700 watt psu hebt ;)

750watt staat gewoon voor het maximum wat de voeding aankan.

houd er wel rekening mee dat als een pc 550 watt vraagt er toch iets meer uit de muur moet (omdat psu niet alle energie goed gebruikt) ik zou daarom er ook op letten een 80+ voeding te kopen die zijn zuinig :D

ik had een voeding van 630 W op t oog, en daarbij stond 82+.
kun je me misschien zeggen wat dat inhoudt?

(Nexus, RX-6300, 630W True Power, 82+, Modular, voeding euro 96,00 )

ik weet niets van merken af, maar wil niet de goedkoppste hebben. een beetje
kwaliteit kost geld maar gaat wel veel langer mee. is Nexus dus een beetje goed?

leon

SPY: Misschien kun je even hier kijken voor links, tips, merken etc.

Naast het apparaat dat ik zelf heb gekocht (zie die link) kan ik niet uit ervaring spreken, maar er zijn enkele concrete tips gekomen in die link over apparaten die mensen zelf gekocht én in gebruik hebben hier op het forum.

Succes,

Tijs.

bedankt Tijs, ik zal er eens een kijkje nemen en lezen wat ze zoal schrijven!!

leon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan