Computer start traag op

Status
Niet open voor verdere reacties.

rtasma1978

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2013
Beste forum leden,

Om mijn computer op te schonen heb ik gebruik gemaakt van het programma van Iolo (System Mechanics).
Helaas resulteerde dit in het zeer traag opstarten van mijn computer. Het lijkt alsof er allerlei testen worden gedaan voor het opstarten.

Ik heb in MS Config geprobeerd om IOLO uit te zetten, om dit op te lossen, maar dit is niet gelukt.
Inmiddels heb ik het programma verwijderd van de computer, maar helaas stijgt de computer nog steeds zeer langzaam op.
Wat zou ik kunnen doen om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt voor jullie support,

MVG, Martijn.

(de computer blijft ongeveer 3-4 wachten op het onderstaande scherm (attachment).
photo 2.JPG

Dit programma schijnt niet samen te gaan met Mcafee. Het scherm wat je toont is nog voor dat Windows wordt gestart? Het lijkt mij dat Mcafee dan actief wordt. De-installeer het eens en meet het verschil.

Voor programma's die mee opstarten kan je beter het programma AutoRuns draaien want dit vindt tien keer meer ingangen. Zoals gezegd denk ik niet dat het probleem hier zit maar er kan opdracht worden gegeven om een bepaald proces uit te voeren voor dat Windows start. http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx Je ziet hiermee misschien ook of er nog processen zijn van System Mechanics.

Lijkt erop dat Bios instellingen zijn aangepast door het programma.
Trommel tijdens de boot op F2 en zet je Bios instellingen naar Factory Defaults o.i.d., sluit daarna af met F10.
Tip: Onthou jezelf van zulke programma's, vaak richten ze meer schade aan dan ervoor, je weet vaak namelijk niet wat ze allemaal veranderen aan je instellingen.
Voor veilig opschonen heb je andere/betere programma's voor.

Feedback

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb geprobeerd om met F2 de BIOS aan te passen naar de fabrieksinstellingen (defaults) en ook het programma gerunt om opstartbestanden te verwijderen.
Er bleek inderdaad een tweetal McAfee bestanden te zijn, tijdens het opstarten.

Toch blijft de computer nog langzaam opstarten, inderdaad het startscherm voordat de computer zegt dat Windows wordt opgestart.
Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen doen?

Alvast bedankt/

1. Gebruik Schijfopruiming. Start → Alle Programma's → Bureau-accessoires → Systeemwerkset → Schijfopruiming. Klik op Ok. Vink:
  • Gedownloade programmabestanden
  • Tijdelijke internetbestanden
  • Prullenbak
  • Tijdelijke bestanden
  • Miniiaturen
aan. Klik op Ok.

2. Verklein het aantal opstartprocessen met StartupLite

3. Activeer het aantal processors.
Ga naar: Start >> Uitvoeren
Typ: msconfig + [Enter]
Ga naar tabblad Computer opstarten → klik op Geavanceerde opties
Kies hier het aantal processors. Dit kan een belangrijke snelheidsverbetering zijn.

4. Lees deze handleiding voor een schone pc

5. Stel de Windows Prestatie Index opnieuws samen. Combineer [Windowstoets+Pause]] →klik Systeemverhouding is niet beschikbaar

6. Heb je een ruime hoeveelheid intern geheugen 512 MB of meer?
Windows maakt gebruik van het ram-geheugen en wisselbestand om tijdelijke informatie weg te schrijven. Met een registeraanpassing zorg je ervoor dat de gegevens zo veel mogelijk in het ram-geheugen worden geplaatst en niet telkens naar het wisselbestand op de trage vaste schijf worden geschreven. In het Windows-register >>>>doe dit als volgt,
Start, Uitvoeren en typ Regedit.exe
navigeer naar de sleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management.
In het rechtervenster zoek je de vermelding DisablePagingExecutive . Dubbelklik erop en verander de 0 in het vak Waardegegevens in 1 . Nadat je het register hebt verlaten (Bestand, Afsluiten ), start je de PC opnieuw op, De wijziging is van kracht, Bij deze tip is het belangerijk om voor jezelf uit te maken of er een snelheidsverbetering optreedt, Zo niet, dan herstel je de oorspronkelijk situatie.

7. Als de stuurprogramma's niet compatibel of verouderd zijn en in het bijzonder de chipset & video stuurprogramma's kunnen vertraging, bevriezing & blauwe schermen voorkomen.
De meest populaire stuurprogramma sites zijn:
CPU & Chipset drivers: AMD, Intel &; Via
Video stuurprogramma's: ATI, Intel &; Nvidia
Hier vind je een overzicht van computer en software leveranciers & hier van alle computermerken

8. Voer foutcontrole uit:
  1. Open "Deze computer",
  2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
  3. Kies "Eigenschappen",
  4. Ga naar tabblad "Extra",
  5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
  6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
  7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
  8. Druk op "Starten",
  9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
  10. Klik op "Ja",
  11. Herstart je pc,
  12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
  13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.

9. Ga naar: Start >> Uitvoeren
Typ: msconfig + [Enter]
Ga naar tabblad Computer opstarten → waarna je 1-voor-1 alle processen inschakelt, opnieuw opstart en op die manier kan constateren wat de vertragende factor is....

10. Download SpeedFan
Ga naar tabblad → S.M.A.R.T. → selecteer Hard disk → kies voor de juiste schijf en klik erop → en maak een screenshot → post die in je volgende bericht.

Laatst bewerkt:
Feedback

Bedankt voor alle acties, die ik heb uitgevoerd.
Hierbij de gevraagde screenshot. Bij het programma Speedfan kreeg ik trouwens wel een melding van McAfee dat er een Trojaans paard was onderschept..

Verder is het opstarten na het eerste scherm veel sneller nu, maar blijft de computer nog steeds minimaal 3-4 minuten op het allereerste scherm staan (eerste foto in dit bericht).

alvast bedankt.Speedfan.JPG

Bedankt voor all reacties. Helaas heeft dit nog niet geresulteerd in een oplossing van het probleem.
Ik heb vandaag zelfs McAfee van de computer verwijderd om te zien of dit een oplossing geeft, maar nog steeds duurt het minstens 5 minuten voordat het eerste scherm verdwijnt.
De rest van de computer is wel wat sneller geworden inmiddels. Ik hoop dat iemand wellicht nog een goede tip heeft.

alvast bedankt.

Je had geen systeemherstelpunt gemaakt voordat je het programma liet werken?
Kijk bij de systeemherstelpunten wanneer je het programma hebt geïnstalleerd en neem een herstelpunt van daarvoor.
Je kunt dit ook met Ccleaner doen via de tab "gereedschap".
Had je, voordat je het programma verwijderde, niet een optie in het programma "alle wijzigingen ongedaan maken o.i.d."?
Ik blijf erbij dat XP een betere interface van systeemherstel had. :o

Heb je het register al schoongemaakt en gedefragmenteerd Martijn? De harde schijf kan ook gedefragmenteerd moeten worden en daar moet voldoende ruimte op vrij zijn.

Voor dat je het register opkuist moet je een systeemherstelpunt maken zodat het huidige register daarin wordt opgeslagen.

Met de opdracht sfc /scannow zal Windows de beveiligde systeembestanden controleren. Als er iets niet origineel is dan zal Windows vragen om de schijf in te voeren.

Mik, ik heb gezocht, maar ben bang dat de systeem herstel is verwijderd door iolo, bij de analyse en opschoning van de computer.
Wel zag ik in CCleaner dat er bij startup een aantal taken worden uitgevoerd, zou dit een reden kunnen zijn?Knipsel.JPG

Alfred, ik kom later terug op jouw voorstel.

Dat is een screen van msconfig, waarom McAfee SecurityCenter 2x maal aangevinkt staat lijkt mij onlogisch. Je kunt de balk eens wat opschuiven en het locatievak wat breder maken zodat je kunt zien of ze allebei dezelfde registersleutel en waarde hebben, zo ja eentje uitvinken.
Als je je audio/geluid niet constant configureert kun dat ook uitvinken, is altijd via configuratiescherm te bereiken.
Besturingssysteem Microsoft Windows heeft met de sidebar te maken die je hebt, hoe meer gadgets je daar hebt die internetverbinding zoeken/maken hoe trager je pc opstart. Controleer welke gadgets er allemaal gebruikt worden en of het niet wat minder kan.
Draai Mbam eens, downloadlink en NL handleiding te vinden in m'n handtekening hier onderaan.

Laatst bewerkt:
CCleaner is een programma wat nergens voor nodig is en zou ik niet installeren. Het verwijderd gebruikssporen en het heeft trouwens een register cleaner. Onder Windows 8 lijkt het nauwelijks nog vooruit te branden door de beveiliging met UAC (User Account Control) Heb je UAC aanstaan dan zou dat bij Windows 7 ook wel eens een verkeerde combinatie kunnen zijn.

@rtasma1978
Je status staat op opgelost, is het inmiddels opgelost dan???

Laatst bewerkt:
Nee, de vraag was nog niet opgelost, wellicht ergens per ongeluk op gedrukt. De MBAM heeft geen infecties gevonden.

Handleiding met screenshots.
Ga via configuratiescherm naar "gebruikersaccounts" > instellingen voor Gebruikersaccountbeheer wijzigen> zet de schuifregelaar tot op een na de laagste stand (daar heb ik hem zelf op staan).
Als je hem helemaal uit wilt schakelen zet hem dan in de allerlaagste stand (niet aanbevolen).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan