computer temperatuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

berryherry

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2001
Berichten
404
als mijn amd 1800+ de 60 graden heeft bereikt start mijn pc opnieuw op. krijg dan eerst een foutmelding met windows start opnieuw op om schade te voorkomen. is dit normaal?

wie kan me helpen

gr, berry
 
Ik heb onlangs hetzelfde probleempje gehad met mijn Athlon XP 1800+, alleen gaf XP niet aan waarom hij uitschakelde. Ik heb er een betere fan op gezet (€ 18,00) die je in frequentie kan regelen en een effectievere fan heeft en probleem opgelost. Ik kon niet sneller meer draaien dan 1166 MHz. Nu draai ik op 1153 MHz, zonder problemen.

Heb je het probleem ook als je met de kast open draait ? Als het dan weg is weet je dat je koelprobleempje hebt.
 
Met de warmte van de afgelopen tijd wilde mijn Athlon soms niet eens starten en hield er voortdurend mee op.
Ergens kun je trouwens instellen dat hij er mee op houdt of iets anders.
Het is inderdaad een kwestie van een extra fan maar ik heb geen zin in meer herrie.
Luchtstroom schijnt erg belangrijk te zijn.
De volgende keer wel een Pentium want die schijnt stukken minder warm te worden.
 
Lijkt erop dat je inderdaad een hitte probleem heb.. Maar juist nu het wat koeler is zou dit probleem niet zo heftig moeten zijn..

Heb je dit probleem al lang? Je kan natuurlijk je kast even open maken en kijken of je fans nog wel draaien.
Niet aan te bevelen is om die beveiliging uit te zetten (zou wel moeten kunnen)

Als dit probleem recent is ligt het echt aan je fans.. heb je het al wat langer kan je proberen met extra fans je lucht in je kast wat te koelen.. Ook wil het weleens helpen even je kast te "stofzuigen". Dat wil zeggen.. je stofzuiger op laagste stand zonder metalen uiteinde (heel belangrijk) erg voorzichtig door je kast te halen..

Let erop dat je niets aanraakt met je stang van je stofzuiger, anders kan je een nieuwe kopen;) (computer natuurlijk..)
 
Mijn CPU werd toen het 40 graden was op mijn werkkamer ook rond de 60 graden onder volledige belasting.
Gelukkig geen last van instabiliteit.
Nu het wat koeler is wordt ie maximaal 54-55 graden stressed. Daar kan ik nog wel mee leven.
Je zou een intake en een outtake ventilator kunnen plaatsen. Dat scheelt namelijk altijd wel een aantal graden.
Mijn mening is dat je met een AMD cpu wel 2 case fans moet hebben. Anders wordt de boel snel te warm.

De temperatuur van de processor kan op 2 manieren worden uitgemeten.

De temperatuur van de socket zelf en de temperatuur van de interne diode (dus de werkelijke temperatuur).

Mijn mobo kan zowel de diode en de socket temperatuur uitlezen.

De temperatuur van de diode ligt altijd hoger dan de socket temperatuur.

Als bij jou de cpu stressed 60 graden wordt dan kan het zijn dat ie in werkelijkheid een graadje of 70 wordt. Vandaar waarschijnlijk de instabiliteit.
 
Laatst bewerkt:
word dan waarschijnlijk zwaardere fan op de de processor, probleem word groter als ik meer op mijn schijven heb staan.

mijn pc staat in een kast met aan beide zij kanten centimeterdje of 3 ruimte en aan de achterkant ongeveer 10 cm. heb wel 2 waaiertjes bijgeplaatst (voorkant aanzuigen en achterkant uitblazen) chassie word dan ook niet warmer dan 40 terwijl cpu al weer 53 graden is! (in rust)

wat voor fan kan ik het beste aanschaffen

gr. berry
 
Ik heb van Cooler Master de HAC-V81 gekocht, geschikt van AMD Athlon tot 2800+ voor socket A.
je kunt misschien ook op hun website kijken.
Wat trouwens ook je temperatuur beïnvloed van je AMD is de core spanning op de processor. Deze moet 1.75v voor een Palomino/Model 6, echter 1.50v of 1.60v voor een Thoroughbred/Model 8. Als je een hogere spanning hebt, neem de warmte ook toe.
Op de website van AMD staan ook plaatjes en manuals hoe de luchtflow door een PC zou moeten zijn.
Succes
 
Ik zelf wil binnenkort een Zalman koeler kopen, maar dan voor socket 478. Maar de stillere schijnen toch de Zalmans te zijn, dat is dan volgens Informatique. Waar je op moet letten (lijkt me logisch, maar toch) is het aantal dB wat de koeler maakt. Hoe lager hoe beter.

GRTZ fun_surfer.
 
ik vind het raar, ik heb zelf ook de athlon 1800+ nou die van mij wordt af en toe nog wel warmer! Geen enkel probleem. Ik denk dat je dan toch extra moet gaan coolen. Probeer het eens met je kast op en een normale ventilator erop... (scheelt 10 á 15 graden)
 
Athlons schakelen zichzelf niet uit. Dat doet het moederbord voor je. Aangezien 60 graden op zich geen probleem is, zou ik even in BIOS gaan neuzen of je daar iets kunt vinden over Thermal Protection.
 
ik zou niet weten hoe. heb een msi k333 ultra raid.

maar is die 60 graden niet gemeten op board net onder de proccesor? zou dan proc. temp 10 gr. meer zijn toch?

troewens nu het wat koeler is geen last meer.
 
Geplaatst door berryherry
zou dan proc. temp 10 gr. meer zijn toch?
nee. :)

Je zou nog in BIOS kunnen kijken, maar als het probleem is opgelost is dat natuurlijk ook goed. Ik denk niet dat het dit jaar nog eens 35 graden wordt :D
 
Geplaatst door berryherry
waar moet ik dan zoeken in de bios ( is zeer uitgebreid).
Ik zou het niet weten, want ik heb die functie niet.

Er met Thermal of Heat in voorkomen. Protection en waarschijn lijk ook CPU. Maar misschien is het makkelijker om in de recter kolom te zoeken naar 60 graden...
 
heb een nieuwe cooler gekocht.
geschikt tot amd 3300+

sindsdien geen problemen meer gehad
temp komt niet hoger dan 41 graden.

iedereen bedankt voor de reactie

gr. berry
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan