Computer valt gewoon uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Shoond

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 mei 2014
Berichten
4
Hallo, Ik heb een probleem met mijn computer die uitvalt zonder dat ik iets doe.
Hij draait tussen 2-3 uur en valt dan uit.
Specs:
Processor: AMD FX(tm)-6100 Six-Core 3.30 GHz
RAM: 8 GB
Windows 7 Home Premium
De graficscard is nog redelijk nieuw.
Er komt geen blue screen of melding dat hij te warm wordt of wat dan ook.
Als hij uitvalt kan ik hem ook meteen weer aanzetten zonder problemen.
Ik heb hem al helemaal schoon gemaakt van binnen dus dat zou het probleem ook niet moeten zijn.

Alvast bedankt voor alle help.
 
Welkom bij de Helpmij!

Even de feiten op een rij (tevens als vragen aan jou bedoeld):
- warmteprobleem zouden we theoretisch (vooralsnog) even uit mogen sluiten omdat je de machine schoongemaakt hebt.
- je schrijft dat 'ie uitvalt en dus niet opnieuw opstart. Da's redelijk belangrijk want dan wordt gelijk al een aantal oorzaken wat minder waarschijnlijk.

Concrete vragen :
- als je naar apparaatbeheer kijkt, zie je daar dan in de marge van bepaalde apparaten uitroeptekens en / of cirkels met rode kruizen erin?
- hoe luiden de energiebeheer instellingen, bijv. na hoeveeltijd gaat de monitor op standby, na hoeveel tijd gaat de pc in slaapstand etc. etc?
- heb je tijdens de instellingen van de nieuwe videokaart ook de juiste drivers geïnstalleerd?
 
Laatst bewerkt:
Het schoonmaken is prima, maar geen garantie dat temperatuur geen oorzaak kan zijn. Ik zou toch maar even Speedfan installeren om de temperatuur te monitoren. Ik ken weinig andere oorzaken voor het spontaan uitvallen dan de temperatuur, zeker als dat steeds na een (min of meer) vaste tijd gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niks van uitroeptekens of rode kruizen als ik apparaatbeheer op start.
Ik heb energie besparing niet aan staan, dus geen slaapstand of monitoren uit naar zoveel minuten.
En ik heb de correcte drivers voor de videokaart.

Hij valt trouwens niet precies om de 2 of 3 uur uit.
Het verschilt. Ik heb vandaag de computer aan staan voor 5-6 en hij is nog niet uitgevallen vandaag.
 
Laatst een pc die precies hetzelfde had.

Oorzaak was daar een (2) trojan:
- Dynamer!dtc
- Malagent

Na verwijderen was het opgelost.
Check dus even of je niets hebt opgelopen.
 
Ik heb Avast, hoe kan ik zoeken naar precies die 2 trojan's (virussen)

Bedankt voor alle hulp trouwens.
 
Ik had hem om 2 uur vanmiddag aangezet, en nu net 3 minuten geleden viel hij uit (22:27)
Dat kan toch niet aan oververhitting liggen ?
 
Ik weet niet of dat niet kan. Maar er zijn tooltjes waarmee je de temperatuur kunt monitoren, dus dat is heel simpel om even te installeren zodat je zeker weet of het niet zo is. Als die inderdaad niks speciaals aangeven dan kun je dat in elk geval uitsluiten.
Mag ik aannemen dat je gecontroleerd hebt of de voeding voldoende is voor deze PC? Ook dat is misschien niet direct voor de hand liggend, maar je moet dingen uitsluiten voordat je ingrijpender maatregelen neemt.
Is herinstallatie een optie?
 
@Shoond : er is nog een standaard vraag die bij problemen altijd interessant is om beantwoord te krijgen :

problemen ontstaan eigenlijk zelden 'zomaar'. Meestal is er een gebeurtenis aan voorafgegaan. Zo'n gebeurtenis kan zijn een verandering in hardware en / of software. Een voorbeeld van een softwarematige verandering is idd. zoals hierboven al geopperd werd een virusinfectie. Daarnaast kunnen ook andere softwarematige veranderingen debet zijn aan het euvel.

Belangrijk om te weten is wanneer het euvel zich voor ging doen. Was dit kort na het plaatsen van de nieuwe videokaart? Zo ja, dan zou je de focus op de kaart kunnen richten. (maandagochtend exemplaar). Deed het euvel zich daarvoor ook al voor? Dan zal de nieuwe kaart als oorzaak uitgesloten kunnen worden en zal je op zoek moeten naar de mogelijke 'andere' verandering in hardware en / of software.

Ook het freubelen met de (diepere) Windows instellingen kan de oorzaak zijn. Net zoals het bezoeken van 'vage' websites en het aanklikken van items op zo'n website.............

Alleen jij kunt weten wat de eventuele theoretische oorzaak is. Stel jezelf daarom de vraag : "Wanneer gebeurde dit het eerst en wat heb ik direct daaraan voorafgaande met / aan de machine gedaan"?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan