Computer valt uit - mysterie

Status
Niet open voor verdere reacties.

JFZwart

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 nov 2010
Hallo,

Ik heb een wazig probleem waar ik niet meer uit kom. Hopelijk kan iemand mij verder helpen. :confused:

Mijn computer heeft ruim een jaar prima gelopen. Onlangs wilde hij na hem afgesloten te hebben niet meer aan. Geen reactie op de power knop.

Na wat frutselen aan alle snoeren, stofzuigen, en uiteindelijk de aan/uit knop zelf
ging hij soms aan. Voornamelijk na aan- en uitzetten van de ATX switch (aan/uit van de voeding) en het geven van een tik tegen de kast. Echter, na een tijdje viel hij dan plotseling weer uit. Soms na 10 minuten, soms na 5 uur. Geen blue screen, gewoon opeens stroom uit.
Na enkele keren viel hij al uit voordat windows goed en wel was opgestart.
Uiteindelijk daarom toch besloten de voeding te vervangen.

Met de nieuwe voeding start hij keurig op, echter het uitvallen is nog steeds. En volledig onvoorspelbaar.
Maar nu het meest vreemde:
- Zolang ik een processortest draai (PC wizard 2010, 100% CPU load), valt hij niet uit (dagen achter elkaar).

Memtest86 heeft een nacht 100% succesvol gedraaid, dus een geheugen probleem is het niet. (en dat dus zonder uitvallen!)

Specs:
OCR 600W ModXtream (oude voeding was 450W)
Asus M2N-MX moederbord
Athlon X2 64 4600
3GB Corsair DDR2 6400
NVidia 8800GT
2x Seagate 320GB in Raid (mirror)
Windows 7 64

Temperaturen zijn (voor zover ik kan zien) prima... CPU en moederbord komen (zelfs met 100% load) niet boven de 60C.

Op zich is de CPU test een workaround, maar om dat nou voor de rest van zijn leven vol te houden... en het plotselinge uitvallen lijkt me ook niet goed voor de rest van de componenten (om over de data maar te zwijgen).

Dus als iemand nog tips heeft... graag!

Laatst bewerkt:
Sorry, met ATX switch bedoel ik gewoon de schakelaar op de voeding.
Er zit niks bijzonders tussen de stekkerdoos en de voeding.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is vanachter mijn beeldschem een klein beetje koffiedik kijken, maar ik denk toch ook een beetje aan een niet lekker werkende aan-en uit schakelaar.

Tsja, dat dacht ik ook.
Maar die is al uit elkaar... 2 losse draadjes die mijlen uit elkaar hangen.

Bovendien kan ik niet bedenken wat de CPU load daar voor invloed op zou kunnen hebben.

Maar blijf vooral ideeën spuien, wellicht heb ik toch ergens niet aan gedacht!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

De aarding v/h stopkontakt waarop deze p.c. is aangesloten is o.k. ???

Peter

torrent...

Ik ben er inmiddels achter dat de crashes zich alleen voordoen als uTorrent draait.

Erg jammer, ben er groot fan van... en het blijft raar dat er geen foutmeldingen zijn te vinden, en het zich niet voordoet met 100% CPU usage.

Bovendien heeft uTorrent jarenlang prima gedraaid op XP....

Als iemand tips heeft hoe ik wel utorrent kan gebruiken, graag. Anders weet ik in ieder geval hoe ik mijn pc draaiende hou!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan