Computer valt uit na aanzetten maar werkt na een tijdje toch: kapotte voeding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartijnvBerkel

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2009
Hallo allen,

Ik zit al een tijdje met het probleem dat mijn computer regelmatig niet doorstart. Ik zet hem dan aan, en na 2 seconden valt-ie weer uit. Nogmaals drukken op de aan-/uitschakelaar heeft geen effect.
Als ik de schakelaar achter op de voeding een tijdje uitzet en vervolgens weer aanzet, kan ik weer opnieuw proberen of de computer aan gaat. Als hij weer niet doorstart, valt hij op exact hetzelfde moment (na 2 seconden) weer uit.

Het vreemde is dat, als ik de voeding wat langer (een uur tot een halve dag) uit laat, de computer dan vaak wél doorstart. Het lijkt me dus niet dat er iets écht kapot is, anders zou-ie nooit meer doorstarten. Om die reden en het feit dat dit af en toe gebeurde, ervaarde ik dit louter als irritatie, tot vandaag: dit is al de derde dag op rij dat hij niet in één keer doorstart, en na anderhalf uur wachten (met de voeding uit) start hij nog steeds niet door.

Ik vermoed dat het de voeding is, maar ik kan dat allemaal niet nagaan, omdat ik van geen component een vergelijkbare reserve heb. Ik kan dus nooit wat testen. Ik wil ook niet 100 euro uitgeven aan een voeding als dat de oorzaak niet blijkt. Om maar te zwijgen over mijn budget.

De betreffende computer heb ik in juni 2010 zelf gebouwd en heeft het altijd goed gedaan. Op dit probleem na, dan. De specificaties zijn als volgt:
- Processor: AMD Phenom II X4 955 @ 3,2 GHz (stock)
- Processorkoeler: Gelid Tranquillo Rev.2 (met Arctic Silver-koelpasta)
- Moederbord: ASRock 880GMH/USB3
- Geheugen: 8 GB DDR3-1333
- Videokaart: Club3D Radeon HD 5770 1 GB
- SSD: Crucial M4 128 GB
- Harde schijf: Hitachi DeskStar 1 TB
- Voeding: OCZ StealthXStream 600W
- Kast: Cooler Master Elite 310
- Besturingssysteem: Windows 8 Pro x86

Dit probleem komt dus regelmatig voor, en nu de laatste 3 dagen op rij. Ik heb dus niet onlangs iets aan mijn configuratie gewijzigd of überhaupt mijn kast open gehad.

Aanvullende informatie:
- Lampjes op het moederbord branden.
- Al getest zonder randapparatuur, zonder videokaart, met maar één geheugenmodule... allemaal geen effect. De computer gaat pas weer aan als hij daar zelf zin in heeft.
- Geen BIOS-piepjes of beeld voordat hij uitvalt.
- De temperaturen zijn in orde als hij normaal draait, dus het lijkt me sterk dat hij bij het niet willen opstarten opeens de 100 graden aantikt.
- 600W moet wel voldoende zijn, lijkt me.
- Geen garantie meer.

Ik heb dus geen technische en financiële middelen om verder onderdelen te testen. Als jullie de overtuiging hebben dat het de voeding is, kan ik vanavond een nieuwe bestellen. Gelieve dan tevens een suggestie voor een voeding te doen, aangezien ik van voedingen niet zo veel verstand heb. Ik denk dat 75 euro een redelijk budget is voor een nieuwe voeding. Zelf kwam ik op deze uit: Corsair CX600M.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Flitskikker

Laatst bewerkt:
Alle stekkers al eens losgemaakt en weer vastgedrukt ?
Als dat het ook niet is zit ik ook sterk aan een voedingsprobleem te denken.

Groeten Marcel

Stekkers los- en vastmaken heeft niet geholpen. Wel heb ik het volgende vreemde ontdekt:

Ik heb het systeem direct op de muur aangesloten, maar dat geeft hetzelfde probleem, dus het ligt kennelijk ook niet aan de verdeeldoos waar-ie normaal gesproken op staat aangesloten.
Als ik de pc echter aansluit op een geaard stopcontact elders in het huis (alleen in de badkamer en keuken), dan start-ie opeens wel door.
Als ik hem dan weer terugzet op zijn gebruikelijke locatie (mijn kamer, geaarde verdeeldoos in niet-geaard stopcontact), dan doet hij het ook weer normaal. :S

Is de voeding soms gammel geraakt door het gebruik op een niet-geaard stopcontact? Of is er iets mis met het elektrische gebeuren thuis?
Ik had gisteravond een nieuwe voeding besteld zodat ik er vandaag nog mee aan de slag zou kunnen gaan, dus het zou ergens jammer zijn als ik hem voor niks heb gekocht, maar ik denk dat het aanleggen van geaarde stopcontacten geen optie is, dus dan kan ik met een nieuwe voeding met een "schone lei" beginnen...

Groeten,
Martijn

Ach, die randaarde contactdozen zijn wel handig voor een computer maar als je die niet hebt dan kunnen eventuele spanningen niet worden afgevoerd maar op zich hoeft dat geen probleem te geven, ze hangen bij mij al jaren aan een niet randaarde contactdoos en nooit problemen gehad.
Wel is het zo dat het netfilter in de voeding een spanning afgeeft van 115 V maar met een heel laag amperage, zonder verdere aarding, een coax aan een eventuele tv kaart of een lanaansluiting geeft al een summiere aarding, zou je die 115 V als prikkeling kunnen ervaren als je een metaal deel van de kast aanraakt maar kwaad kan het niet voor de voeding.

Toch maar die nieuwe proberen.

Nou, dit is ook mooi...

Ik heb de nieuwe voeding ingebouwd en precíes hetzelfde probleem doet zich voor. En nu zelfs op een geaard stopcontact. Alles is goed aangesloten.

Maar wat moet ik nu? Wat is het probleem? Ik ben nu ten einde raad nu het ook de voeding niet blijkt te zijn. Ook weggegooid geld nog eens dus.

Hier nog wat filmpjes:

Normaal, alles aangesloten:
http://tinypic.com/r/2e64rpl/5

O.a. videokaart losgekoppeld:
http://tinypic.com/r/ehyhx5/5

Ik heb het ook geprobeerd zonder videokaart erop geprikt en alle andere stroomverbruikers losgekoppeld; je hoort de videokaart dan geen moeite hebben, maar ook dan valt hij precies na dezelfde tijd weer uit. CMOS resetten werkt ook niet.

Wie weet raad?

---

EDIT: Hij gaat nu wel weer aan (wederom, hij gaat alleen aan wanneer hij er zelf zin in heeft), maar het probleem is er dus nog steeds.

Laatst bewerkt:
als je zoveel mogelijk dingen hebt losgekoppeld (cd/DVD enzo) en hij doet het nog steeds niet dat zou je bijna gaan denken dat het je MOBO is.

Groeten marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan