Computer voor fotobewerking

Status
Niet open voor verdere reacties.

Viper7005

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2012
Hallo,

Zojuist dit forum ontdekt. Ben 60+, nieuw hier en heb weinig verstand van computers.
Een paar maanden geleden digitale spiegelreflexcamera gekocht en Photoshop Elements 10 om de foto’s te bewerken. In de systeemeisen van Photoshop Elements 10 staat dat een 1,6 Ghz processor en 1GB geheugen nodig is. Mijn Dell Dimension 9150 met Intel PentiumIV CPU 3.0 Ghz blijkt voor fotobewerking echter toch te traag, zeker als ik meerdere programma’s heb openstaan. Geheugen bijgeplaatst, nu in totaal 3.00 GB, maar dat heeft niet veel geholpen. Van die traagheid heb ik trouwens ook last van bij mijn andere hobby: het maken van gps-routes in Mapsource. Dan gaat het opbouwen van de kaart erg traag.
Nu wil ik een nieuwe computer kopen (zonder monitor). Ik doe niet aan gamen en videobewerking, dus daarmee hoeft geen rekening te worden gehouden.
Uit wat ik her en der lees, maak ik op dat het volgende minimaal nodig is voor vlotte fotobewerking:

- Intel i5 processor, 2500K
- 6GB RAM-geheugen
- Nvidea videokaart met 1GB geheugen en 1000mhz.

Zijn jullie het eens met deze minimum-vereisten en zou dit haalbaar zijn voor mijn budget van max. 650-700 euro?

Daarnaast zit ik nog met twee vragen:
- hoe kom je er achter welke merken goed zijn
- waar aan te schaffen?
Veel reviews gelezen, maar de meningen lopen uiteen. Liefst koop ik natuurlijk een goed systeem bij een winkel met goede service binnen mijn budget, maar dat zal wel een onbereikbaar ideaal zijn.
Ben benieuwd naar jullie reacties en tips, waarvoor bij voorbaat mijn dank!

Hartelijke groet,
Harry

Wil je een goede winkel met goede service kan ik paradigit of mycom aanbevelen.
Voor het gestelde budget moet dat lukken voor jouw foto bewerking.
Binnenkort komt medion weer met een pc bij de aldi.
Kun je ook overwegen.

Dank voor je snelle reactie, Palomino.
Aldi had ik ook al aan gedacht, schijnt best goede kwaliteit te zijn die Medion-pc's.
Maar hoe zit het met service? Las nogal wat negatieve ervaringen van mensen die bij problemen belden met Medion, wat niet zo prettig verliep. Zelfde verhaal overigens bij Dell.
Hoe serieus moet je dat soort reacties nemen?

voor 600 euro kun je al een pc samenstellen die 10 x zo goed is als de minimum eisen.
Laten we 700 zeggen omdat deze ook nog moet worden geasambleerd en moet er ook nog windows bij ?

Een i5 is niet nodig , je kan de sandy bridge i3 pakken .. deze is heel krachtig en top met fotobewerking.
De i5 2500K is meer een cpu voor overclockers voor zware programma's als de nieuwe generatie games en bijv autocad.,
4gb ram is eigenlijk genoeg , wil je meer dan kun je voor 6 of 8 gaan .. ram is toch goedkoop :D

Als videokaart kun je voor de Ati/Radeon HD6850 gaan , dit is een krachtige videokaart , de sapphire hd6850 heeft 2 gb ram en kost 160 euro.
Samen met de intel 1155 moederbord en de i3 2120 en hdd + alle hardware inc asamblage kom je uit op ong 700 euro +-\

---> ik ben nu op mijn telefoon dus ik kan hem niet samen stellen op azerty , mischien dat iemand dit even wil doen voor u.
Succes

------------------------ btw medion packard bell en acer niet aan beginnen !

oke goed,TS wil de pc niet zelf samenstellen.
Ik zou mijn licht eens opsteken in een pc winkel die voor jouw de pc samensteld.
Met duidelijke wens en eis wat de pc moet kunnen.

ik raad toch eerder een quad core cpu aan de ts laat duidelijk zien dat hij wilt kunnen multitasken en dan is een i3 net even wat te weinig
verder is een HD6850 juist weer overkill voor foto bewerking heb je helemaal geen zware game kaart nodig dit kan ook met een workstation kaart
denk aan een HD6670 of zo iets

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor jullie reacties! Hier kan ik verder mee.
Als ik een systeem heb gevonden, of laten samenstellen, wat aan de vereisten lijkt te voldoen, zou ik hier graag de specificaties aan jullie willen voorleggen. Kan nog wel een paar weken duren, want het vraagt wat tijd om het allemaal rustig uit te zoeken.

Graag jullie mening

Een leverancier in de buurt, waar ik gewoon naartoe kan rijden als er iets is met de pc, lijkt me een grote plus.
Die heb ik gevonden en veel goede shopreviews over deze zaak gelezen.
Hij kan het volgende leveren voor € 649:

1Gbit netwerkkaart
5-in-1 Cardreader
Onboard
DVD Brander Samsung Optical Disc Drive
1000 GB SataIII Hardeschijf
8GB DDR3 Werkgeheugen
7.1 Geluidskaart
2 jaar carry-in (gratis service)
Windows 7 Home Premium 64Bit
MSI H77MA-G43
Standaard koeling
Intel Core i5-3450 3.10 GHz
Standaard Voeding
Multimedia Behuizing

In de reviews lees ik dat dit bedrijf alleen A-merk componenten gebruikt en dus degelijke kwaliteit levert.
Ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden!

Laatst bewerkt:
De i5 3450 is een van de zwakkere cpu's , je kan beter een i5 2500 nemen.
Ik zie ook geen videokaart ertussen , deze is noodzakelijk als je gaat beeld bewerken.. de onboard chip is nogal zwakjes.
Er zit ook standaar koeling bij , deze maakt heel veel herie en koelt niet echt top.
Graag meer info over de standaard voeding , ik hoop niet dat die winkel een of ander slecht merk van 20 euro erin stopt.

Als ik het zo zie lijkt het mij niet echt een stabiel systeem

er is niks mis met de i5 3450 verbruikt minder stroom en is krachtig genoeg voor wat meneer wilt gaan doen met de pc

ik heb hier een kleine samenstelling gemaakt klikerdeklik
vrijwel dezelfde pc alleen nu met een dedicated videokaart kost maar een paar eurotjes meer
windows 7 zul je wel zelf moeten installeren de hardware assemblage doen zij voor je, je krijgt 1 jaar garantie

Laatst bewerkt:
Nou,viper7005, gewoon doen wat je van plan bent.
Laat alles assambleren en installeren door het bedrijf wat je gevonden hebt.
De i5 3450 is de derde generatie i5,dus komt wel goed.
Over de videokaart valt te discusieeren.
Deze zit verwerkt in de prosessor.
Kijk even de kat uit de boom hoe het gaat.
Je kunt altijd achteraf een losse videokaart laten monteren.

PC samengesteld en besteld

Hallo,

De aantrekkelijke Medion van Aldi die morgen uitkomt, wordt het niet.
Dankzij jullie adviezen durfde ik het aan de pc zelf te configureren. Flink boven het budget, maar tijdens het samenstellen besloten tot een extra stille kast, Wifikaart en toch maar een afzonderlijke grafische kaart. De kwaliteit van de standaardvoeding en koeling is afwachten, maar de leverancier spreekt van "degelijk", dus dat wagen we er maar op. Dit is hem geworden:
*
Cooler Master Silencio 550 kast http://www.coolermaster.nl/product.php?product_id=6705
MSI H77MA-G43
Intel Core i5-3450 3.10 GHz
nVidia GT520 1GB
8GB DDR3 Werkgeheugen Kingston
1000 GB Sata III Harddisk
TP-Link 300MB Wifi kaart
DVD Brander Samsung Optical Disc Drive
Geluidskaart 8 Kanaals (tot 7.1 audio),1 x Optical S/PDIF out, 6 x Audio jack(s)
SD-Cardreader
Standaard koeling
Standaard voeding
Windows 7 Home Premium 64Bit
2 jaar carry-in (gratis service)
*
Totaalprijs € 757,00.
Dat is dus € 100 meer dan de Medion met zijn i7 kost. Maar dat heb ik er voor over om fysiek naar een winkel te kunnen gaan en aan een balie met een mens te praten, als er iets is met mijn computer.
Die winkel is www.cpscomputers.nl (zelfde als*www.gamepc.nl en*www.pc-samenstellen.nl) in Tolbert. Nog geen 50 km rijden, uitstekende reviews, goede indruk na een paar telefoongesprekken.
Morgenmiddag kan ik hem ophalen. En nu maar hopen dat het een goede keus is...

Nogmaals bedankt voor jullie tips en adviezen!
groet,
Harry

hijs wel duur maarjah als jij dat er voor overhebt moet je dat gewoon doen!
success met je pc!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan