computer werkt helemaal niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tommiej

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
11
Hallo,

Ik heb vandaag mijn computer aangezet en toen was er nog niks aan de hand, maar toen ik die middag weer thuis kwam, was er wel wat aan de hand; ik had een groot zwart beeld, alsof hij in stand-by modus stond, maar ik kreeg hem niet uit die modus. Toen ik hem weer opnieuw opstartte was duidelijk dat het niet goed zat.

Ik kreeg geen beeld, geen bios die opstartte en het beeld reageerde alsof hij helemaal niet aangezet was, ook mijn muis (een optische) gaf geen licht. De koeling begon wel te draaien en de 2 cd-romspelers reageerden ook gewoon. Na even niks kreeg ik piepjes die je normaal zou horen als je teveel op het toetsenbord typt (bij oudere computers dan).

Aangezien mijn koeling en alles het nog gewoon doet, behalve mijn beeld en muis heb ik het vage vermoeden dat mijn processor niet meer werkt, maar aangezien ik nogal een leek ben op dit gebied en het daarnaast nogal vreemd is dat het aparaat zomaar niet meer werkt, vraag ik jullie voor meer informatie hierover.

Het gaat om een computer uit 2003 met een Pentium 4 processor.
Er zit een geforce 5200FX in.

Bij voorbaat dank,
Tom Pronk
 
Maak de kast eens open en kijk of de ventilator van je GPU [de chip op je videokaart] niet vast zit.... of heel moeizaam draait... of vol met stof zit.... check ook de cpu cooler op stof.
Het kan ook zijn dat je videoboard overleden is........
 
Ik heb de kast al open gehad en er zat idd stof in de koeling, maar hij liep niet traag ofzo (op mijn cpu zit een stalen 'koeler' zoals ook op een motor zit (luchtgekoeld) en daarop pas een fan en in die stalen koeler zat ook stof, maar niet dermate veel dat er onmogelijk gekoeld kon worden).
Ik weet niet wat het betekend dat mijn videoboard overleden is.
 
Denk eerder het moederbord, of het geheugen, maar dat weet je nog niet.

Heb je er geen verstand van, breng hem weg, alvorens foute conclusies te tekken., of doe het volgende.



Werkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de luidspreker er aan, reset met de jumper clrcmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.
 
Ik voel me bij het lezen van deze uitleg echt een leek. Ik heb alleen eerlijk gezegt niet echt veel zin om me hele moederbord eruit te halen en alles te checken, want daar heb ik de spullen niet echt voor en ook niet het verstand.
Ik hoopte hier eigenlijk erachter te komen wat het precieze probleem is en dat te verhelpen door het te vernieuwen. Ik heb niet al te goede ervaringen met het uit elkaar slopen van computers.
 
Tja, je zult toch iets moeten doen, om het probleem te vinden.:confused:

Niemand kan op afstand zeggen wat het is, dus de keus is aan jou, wegbrengen of zelf de onderdelen in een andere comp testen, uitgezonderd het moederbord, die alleen door die werkwijze onderzocht kan worden.
 
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik zit toch een beetje met het probleem dat als ik hem weg breng, dat ik dan vaak enkele tientalen €€ kwijt ben om alleen maar het probleem te vinden en dan moet ik ook nog eens geld uitgeven aan een oplossing.
Als ik het probleem zelf echter onderzoek is het vrij waarschijnlijk dat ik perongeluk iets kwijt raak o.i.d.
Ik hoopte op deze manier iemand te vinden die zegt: "he, dat heb ik ook gehad, ik weet hoe je dat oplost". en dat ik er zo achter kwam wat het was..

In ieder geal bedankt voor jullie moeite, ik denk dat ik hem toch naar een expert breng.
Bedankt!! Topsite!!:thumb:
 
expert lol die weten meestal net zo veel als ons ;)
sorry most er ff uit :D
maar hun zal dus ook gaan zoeken net zo wij dus voor je doen.
blijf altijd beetje gis werk.
sterkte er mee :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan