Computer werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin92

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2010
Berichten
10
Beste helpers (en anderen),

Ik heb een groot probleem met onze computer. Ik weet niet of ik hier op de juiste plaats ben voor dit topic, maar ik denk van wel. De complete computer werkt niet meer. Ik zal proberen om het probleem zo gedetailleerd mogelijk uit te leggen.

Gisteren wilde mijn broertje Windows Vista installeren. Onze PC draaide tot dat moment op Windows XP. Hij had dus de Vista installatie CD in de CD-Rom speler gedaan en de PC vanaf die CD opgestart. Hij heeft toen Windows Vista geïnstalleerd op de computer. Volgens hem was alles goed geïnstalleerd... Maar nu werkt de computer niet meer.

Als de computer opgestart wordt, krijg ik de mededeling: Windows kan niet worden gestart, omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: '<windows-hoofdmap>\system32\hal.dll. Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw. Als ik dan op een toets druk, start de computer opnieuw op.' Ik kan dus voor geen mogelijkheid op het bureaublad komen. Ook niet via veilige modus of iets dergelijks.. Ik heb al die mogelijke opties geprobeerd.

Nu wilde ik de PC dus formatteren vanaf de Windows XP CD, maar ook dit lukte niet. Hier heb ik het volgende probleem: Ik kan de computer niet opstarten vanaf de Windows XP CD. Als ik op een toets druk om de computer vanaf de CD te starten, kom ik nog wel in het bekende blauwe scherm van Windows Setup met onderin de witte balk waar de bestanden geladen worden. Dit werkt tot een zeker punt. Bij 'ondersteuning voor dynamisch volume (dmload)... gaat het fout. Na een tijdje komt er namelijk te staan: 'Bestand dmio.sys heeft een onverwachte fout veroorzaakt (32768) op regel 5882 in d:\nt\base\boot\setup.c. Druk op een toets om door te gaan.' Ik druk dan op een toets en in de onderste witte balk komt dan te staan: De installatie is mislukt. Druk op een toets om de computer opnieuw op te starten. Aan de Windows XP CD heb ik dus niet veel.

Dan de Windows Vista installatie CD. Deze biedt meer mogelijkheden. Ik kan de computer opstarten via de CD en nadat Windows de bestanden geladen heeft, kan ik kiezen tussen installeren of repareren (en ook nog de dingen die je vooraf moet weten om Windows te installeren). Windows Vista installeren behoort nu niet meer tot de mogelijkheden. Ik heb dit geprobeerd, maar ik krijg hier een foutmelding. Een bestand kan niet worden gekopieerd naar de harde schijf (zoiets ongeveer).

Met 'Repair computer' ben ik ook al intensief bezig geweest. Eerst moet je een 'operating system' selecteren om te repareren. Deze geeft alleen Windows Vista Home Premium aan. Het gekke is dat de partitie maar 0 MB bevat en ook de locatie niet bekend is. In dat scherm kan ik ook kiezen voor 'Load Drivers'. Dan kom ik in een scherm waar ik de 3 harde schijven vind, namelijk C: (HDD), D: (Data) en X: (BOOT). Daarin kan ik dus wel komen, maar dat is ook alles. Het is namelijk de bedoeling om een driver te laden. Ik laat dit dus achterwege en kies voor verder (na Windows Vista Home Premium geselecteerd te hebben).

Dan kom ik bij de system recovery options. Daar kan ik kiezen uit 'repair/system restore/complete PC restore/memory diagnostic tool (deze werkt overigens niet)/command prompt. Dit zal bij de Vista gebruikers wel bekend zijn. De eerste 3 heb ik geprobeerd, maar hier kan ik niets mee bereiken. Dan blijft er nog maar 1 ding over en dat is de 'Command Prompt'. Daarin heb ik verschillende commando's geprobeerd, zoals fixboot, bootcfg e.d. Niets zorgt echter voor een oplossing van mijn probleem.

Nu klop ik hier dus aan voor mijn probleem en hopelijk heeft er iemand een oplossing. Ik heb geen flauw idee wat ik nu nog met mijn computer aan moet. Moet ik aan de slag met mijn harde schijf of heeft het te maken met de boot.ini? Als jullie mij niet kunnen helpen, dan zal ik de computer moeten overleveren aan deskundigen, die er hopelijk wat van kunnen maken. Heb je na dit verhaal nog vragen, stel ze gerust. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen!

Met vriendelijke groet,
Erwin
 
probeer eens via windows vista te formatteren en via windows xp vervolgens te instaleren
 
Ik zou allereerst de eerste foutmelding aanpakken:
De bij het opstarten getoonde mededeling MISSING HAL.DLL is een veelvoorkomend probleem. Deze melding doet vermoeden dat het bestand HAL.DLL ontbreekt, maar dat is zelden het geval. Herstel de opstartconfiguratie zoals deze is vastgelegd in de BOOT.INI met de volgende reeks commando’s:

ATTRIB C:\BOOT.INI -a -h -r -s
DEL C:\BOOT.INI
BOOTCFG /rebuild
FIXBOOT

Om de doelschijf te benaderen vanaf Dos is een programma nodig.
Is op de doelpc diskettestation aanwezig?
Als goed lees- en schrijfprogramma is Avira NTFS4DOS aan te bevelen. Downnload dit & zet op USB of diskette, waarmee je kunt opstarten en hier vanuit 'n NTFS schijf kunt lezen en schrijven
(Je moet het eerst installeren en akkoord gaan met de voorwaarden, waarna je het naar stick of diskette kunt schrijven. Typ vanaf hier bovenstaande regels)

(Denk er wel ff aan eerst de opstartvolgorde in het BIOS aan te passen)
 
Laatst bewerkt:
dit werkt bij mij met f12 bootmenu

ik hoef daarvoor niks in de bios te wijzigen
 
Bedankt voor jullie reacties!

@ Jordi: Is er een speciale manier om via de Vista CD te formatteren, want zoals ik al zei kan ik niet gebruik maken van de opties repair, system restore en complete PC restore. Moet het via 1 van deze 3? Vista opnieuw installeren werkt ook al niet.

@ Dorado: Ik denk dat ik jouw antwoord wel kan gebruiken. Morgenochtend zal ik dit eens gaan proberen en hopelijk zijn we dan weer een stapje dichterbij een oplossing. Op de doelpc is zeker een USB-poort aanwezig. Een diskettestation is ook mogelijk, maar zelf gebruik ik die dingen niet meer. Hoe is het mogelijk om de computer via USB-stick op te starten?
 
Bedankt voor jullie reacties!

@ Jordi: Is er een speciale manier om via de Vista CD te formatteren, want zoals ik al zei kan ik niet gebruik maken van de opties repair, system restore en complete PC restore. Moet het via 1 van deze 3? Vista opnieuw installeren werkt ook al niet.

@ Dorado: Ik denk dat ik jouw antwoord wel kan gebruiken. Morgenochtend zal ik dit eens gaan proberen en hopelijk zijn we dan weer een stapje dichterbij een oplossing. Op de doelpc is zeker een USB-poort aanwezig. Een diskettestation is ook mogelijk, maar zelf gebruik ik die dingen niet meer. Hoe is het mogelijk om de computer via USB-stick op te starten?

Dit is de review:
Review
Avira NTFS4DOS is a file utility program that grants full access to NTFS file systems in DOS.
This file utility can be used as boot medium with full read and write access on NTFS drives for accessing files. It saves or recovers files from NTFS drives on DOS. Also it allows access to NTFS drives only through DOS applications.
It allows creating boot media for backup, restore, replace, or repair damaged files. The main features of this utility are the full read and write access to NTFS files system. Also it avoids licensing including FreeDOS or you can use a media with an already
bootable DOS system. It allows creating bootable disks on floppy, CD, DVD or USB removable media.
The program allows configuring some options to provide more features on the bootable disk and grant control over the NTFS disks
and files.
Its GUI is simple and easy to use. Its installation process is easy to perform and no additional libraries or programs are needed. There is no documentation with the software but there is documentation available to download it on its website.
Avira NTFS4DOS works on Windows NT/2000//XP/2003 platforms.



Je moet eerst Avira NTFS4DOS installeren en akkoord gaan met de voorwaarden, waarna je het vanuit Windows naar diskette kunt schrijven. (Windows kent nl. alleen de optie (als opstartbare schijf) voor een diskette).
Kijk hier hoe je een bootable USBstick maakt Om een USB bootable te krijgen, moet je dus andere wegen bewandelen..

Als die opstart, kan je de C:\schijf benaderen (die een NTFS indelng heeft) in een DOS omgeving en daar deze regels invoeren:
ATTRIB C:\BOOT.INI -a -h -r -s
DEL C:\BOOT.INI
BOOTCFG /rebuild
FIXBOOT
EXIT
herstart de computer met installatieschijf...

Anders is een Hirens boot cd te gebruiken:
Download deze op:http://www.hirensbootcd.net/download.html Ga naar de laatste pagina en klik op het onderstreepte Hirens.Bootcd12.0.zip bijna onderaan op de pagina. Kijk hier voor meer informatie. Resultaat is een aantal bestanden, waarvan de belangrijkste de ISO-file is met de naam Hiren’s bootcd die dan op een CD als opstart CD gebrand moet worden. Dat kan met BurnCDCC dat ingevoegd zit in de zipfile.

Je kunt met deez' opstarten en van hieruit een partitiemanager kiezen of een HDD Low level format tool..
 
Laatst bewerkt:
Ik moet dus dat Avira NTFS4DOS installeren. Maar even een vraag daarover. Moet ik dat installeren op mijn computer die het wel gewoon doet, of op de computer die niet werkt?

Overigens ga ik de Hirens boot cd maar proberen, want dat van die USB-stick vind ik een beetje vaag :p De werking daarvan lijkt me hetzelfde?
 
Ik moet dus dat Avira NTFS4DOS installeren. Maar even een vraag daarover. Moet ik dat installeren op mijn computer die het wel gewoon doet, of op de computer die niet werkt?

Ja, die Avira moet je op je pc installeren die het wel doet..... Als je deze weg volgt, kun je het missing hal.dll probleem mee oplossen zoals vermeld in posting nr.3.

ATTRIB C:\BOOT.INI -a -h -r -s
DEL C:\BOOT.INI
BOOTCFG /rebuild
FIXBOOT
EXIT
herstart de computer met installatieschijf...
 
Laatst bewerkt:
Ja, die Avira moet je op je pc installeren die het wel doet..... Als je deze weg volgt, kun je het missing hal.dll probleem mee oplossen zoals vermeld in posting nr.3.

ATTRIB C:\BOOT.INI -a -h -r -s
DEL C:\BOOT.INI
BOOTCFG /rebuild
FIXBOOT
EXIT
herstart de computer met installatieschijf...

Hoe zit dat dan precies met dat programma? Wat moet ik dan op de opstart CD zetten? De map die dan op de harde schijf komt te staan in Program Files ofzo?
 
Download usbdos.zip
Download bootusb.zip


In usbdos.zip zitten de opstartbare bestanden ingepakt die (uiteindelijk) naar de usbstick geschreven moeten worden. In bootusb.zip zit het installatieprogramma (HP_USB_Boot_Utilty.exe) voor een formatteermogelijkheid voor USBsticks. (net als in Windows voor het formatteren van diskettes)

  1. Voer HP_USB_Boot_Utilty.exe uit en zet het programma op c:\Drivekey.
  2. Kopieer nu eerst de opstartbare bestanden naar c:\drivekey die ingepakt zitten is usbdos.zip.
  3. Open vanaf hier HPUSBFW.exe.
  4. Let er allereerst goed op welk Device geselecteerd staat & vink Create a DOS Startup Disk aan.
  5. Onder het aanvinken van Create a DOS Startup Disk komt een regel waar de Dos system files located zijn en verwijs hierin naar c:\Drivekey
  6. Open nu Avira NTFS4DOS en daarmee kun je het NTFS benadering programma vanuit DOS op de usb zetten, waardoor je een bootable USBStick hebt .
  7. Eenmaal opgestart, Type dan:
    * ATTRIB C:\BOOT.INI -a -h -r -s
    * DEL C:\BOOT.INI
    * BOOTCFG /rebuild
    * FIXBOOT
    * EXIT
herstart de computer met installatieschijf...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan