Computer werkt niet optimaal na verwijderen virus

Status
Niet open voor verdere reacties.

DennisBosma

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2009
Hallo, (excuses voor als dit artikel verkeerd staat.)

Vier dagen terug zag ik op de computer van mijn vriendin de startpagina met "mysearch-blabla-nogwat". Ik wist dat dat niet correct was dus had het even snel gegoogeld. Ik kwam uit bij Yet Another PC Cleaner gelijk geïnstalleerd en het werkte perfect. Maar opeens werkte bepaalde dingen niet meer na de eerste keer opnieuw opstarten.

Het geluid werkt niet meer:
geluid.pnggeluid-fout.jpg

Windows Instellingen (PC-Instellingen) blijft op zwart en crasht ofzo:
pc-instell.png

En hij wilt ook geen foto's meer openen ("kan deze foto extensie niet openen") terwijl het JPG-bestanden zijn.

Daarna gegoogeld op de naam van het programma. Toen kwam ik hier uit. Ik heb het programma gelijk verwijderd maar doen kwamen er nog meer problemen.

Na het opnieuw opstarten van de computer, werkte het internet niet meer. De snelkoppelingen dezen het niet meer, google chrome (in deze situatie) was gewoon verdwenen. Daarna kreeg ik meldingen van Windows Defender dat die uitgeschakeld was en dat ik een keuze moest maken tussen (de antivisus op deze computer) Avast Free Antivirus of Windows Defender. Ik koos Avast. (IS DIT EEN PROBLEEM?)

Daarnaast heb ik gegoogeld op het probleem ivm het geluid. Ik kwam gelijksoortige problemen en werd geadviseerd om de drivers opnieuw te installeren. Dat werd het ook niet, want ik kreeg een fout melding toen ik alleen het bestand wou uitvoeren:
pc-installer.png

Wie kan mij alsjeblieft hier bij helpen. Ze heeft de laptop wel weer nodig.

Ik heb BitDefender rescue cd willen draaien, maar ik kan echt totaal niet in het bootmenu van deze laptop komen..
HP15-r085nd
Windows 8

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
@srpchulp: Dat was de oplossing geweest voor het originele probleem.
Wel goed dat hij dit eerst even uitvoert voor evt. (andere) adware dan MySearch maar ik zie in die programma's geen oplossing voor de huidige Windows-problemen.

@DennisBosma: Doe eerst een virusscan (met Avast, die je blijkbaar nu op die pc hebt?), doe daarna wat srpchulp aangeeft.
Daarna proberen of het volgende je wat brengt:
Je download pakt uit Windows Repair All in One (portable). Start het uitgepakte programma ("Repair_windows.exe").
Je gebruikt daar de volgende opties:
Ga meteen naar Step 2: Optional
Doe daar de Open prescan en de Start Scan daarin.
[Repair alles waar wat evt. mis is.]
Ga naar Step 4: Optional en doe de System File Check
Herstart de pc hierna. Start weer Windows Repair All in One en ga naar Step 5: Backup
Doe de Registry Backup en de System Restore (=Herstelpunt maken).
Ga naar tabblad Repairs, klik Open Repairs en vink de volgende items aan (even in nummers)
01, 03, 04, 05, 07, 08, 09, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 27, 29, 30 en 31. Klik op Start Repairs.
Herstart daarna de pc/laptop en kijk welke problemen die je beschrijft dan zijn opgelost.

Tijs.

Ik heb op mijn testsysteem Yet Another PCCleaner gedownload en uit laten voeren.
YAC beweert dan heel veel fouten en malware gevonden te hebben (mijn test-installatie is brandschoon en clean geinstalleerd).
Als je dan kiest voor het door YAC laten "herstellen" van de "fouten" zoals DennisBodma heeft gedaan, dan wordt je windows installatie ongerstelbaar beschadigd.
Adwcleaner, ZHPcleaner, Malwarebytes en Rogeukiller vonden gezamelijk 2383!!! stukken malware (waaronder en paar heel kwalijke) waarvan niet alles te verwijderen was. Dat laatste heb ik nog niet meegemaakt.

De enige betrouwbare manier om deze zware infectie kwijt te raken is m.i. om een eerdere versie van Windows terug te zetten, of een clean install van windows.

Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn testsysteem Yet Another PCCleaner gedownload en uit laten voeren.
YAC beweert dan heel veel fouten en malware gevonden te hebben (mijn test-installatie is brandschoon en clean geinstalleerd).
Als je dan kiest voor het door YAC laten "herstellen" van de "fouten" zoals DennisBodma heeft gedaan, dan wordt je windows installatie ongerstelbaar beschadigd.
Adwcleaner, ZHPcleaner, Malwarebytes en Rogeukiller vonden gezamelijk 2383!!! stukken malware (waaronder en paar heel kwalijke) waarvan niet alles te verwijderen was. Dat laatste heb ik nog niet meegemaakt.

De enige betrouwbare manier om deze zware infectie kwijt te raken is m.i. om een eerdere versie van Windows terug te zetten, of een clean install van windows.

Wat raad jij mij aan om te doen? Zal ik de scans en software uitvoeren of een her-installatie.
Aangezien ik niet weet hoe deze computer is geinstalleerd, weet ik dus ook niet of er een cd/activatie code aanwezig is. Kan ik iets met windows 10 doen ofzo? Doordat win10 word geinstalleerd dat de computer weer schoon is.

En hoe zit dat met het geluid?

Probeer eerst eens of er teruggegaan kan worden naar de laatst werkende windowsinstallatie.
Hier staat hoe dat moet: http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/using-last-known-good-configuration#1TC=windows-7
Let er op dat de datum van die installatie van VOOR de YAC-installatie is.

Als dat lukt dan de volgende stappen:
1- voeg in de browser een advertentoeblogger toe, zoals bijv. Adblock plus
Dit helpt al wat om er voor te zorgen dat advertenties met kwalijke gevolgen niet meer in de browser zichtbaar worden.
LET OP! Niet alle malwareverspreidende zaken worden hier door tegengehouden, maar wel veel.
2- Download en run
ADWcleaner: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/
ZHPCleaner: http://www.nicolascoolman.fr/download/zhpcleaner-2/
Malwarebytes: http://downloads.malwarebytes.org/file/mbae (deze link begint direct te downloaden)
en laat alle drie alles verwijderen wat ze vinden.
NB. Bij de installatie van Malwarebytes komt op een bepaald moment de vraag of de "gratis proefversie" gebruikt moet worden.
Haal daar dan het vinkje WEG.

Daarna zou Windows weer goed moeten werken.
Zo niet, dan vrees ik dat alleen een schone herinstallatie nodig is.
Upgrade naar windows 10 zou wellicht nog een optie zijn, maar ik weet niet of er essentiele softwaremodules van windows7 meegnomen worden, of dat alles nieuw geinstalleerd wordt.
Alvorens Windows 7 opnieuw te installeren zou het de moeite waard zijn dat eerst te proberen.

Tenslotte nog dit.
Als u wilt weten waar al die malware vandaan komt, moet u dit eens lezen: http://www.sr-pc-hulp.nl/Populaire ...nload sites en de malware die daar in zit.pdf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan