Computer ziet GPS antenne voor Muis aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkQ

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2005
Hallo..
Op de charter klipper waar ik op vaar hebben we een navigatie computer met het programma Chartworx van Jeppesens Marine
Dat is een uitstekend en ook peperduur programma en het heeft altijd prima gewerkt tot de PC stuk ging en we het in een andere hebben geinstalleerd
De installatie ging prima en het programma laadt prima in maar zag de gps antenne niet ..
De gps antenne gaat in com 1 en we hebben de stekker in gespoten en er weer in gestoken en ineens ging de cursor een eigen leven leiden vloog als een idioot over het scherm heen en opende van alles ...
Als we de seriele stekker er weer uit haalden was het weer normaal..

In hardware ben ik gaan kijken en daar zag ik dat windows ineens de logitec trackball die we gebruiken als microsoft pointmouse op com 1 staan
En op de ps2 poort een microsoft muis.
Dus toen maar de drivers van de trackball geinstaleerd en die stond daarna in Hardware keurig op de ps2 poort
Maar toen we de gps antenne weer in plugden begon het hele verhaal weer , de kursor rond vliegen
En weer wordt die antenne als muis geinstalleerd en het programma ziet geen antenne ..
Ik weet het nu even niet meer , wat kan daar aan de hand zijn

Het navigatie programma chartworx van Jeppesens Marine
De Gps antenne is van SILVA 16 ch type acyo 0715
De computer is een HP-Compaq deskpro met een P4 2,6 GHz 512MB ram
Windows XP professional met service pack 3
De trackball is een Logitech Trackman Marble FX
Alle interupts en IRQ's staan goed
Het gebeurt ook als Chartworx niet draait ...

Enig idee ??

Laatst bewerkt:
Zo een com port is geen usb aansluiting. Dus je moet drivers voor de GPS antenne installeren. Ik denk dat jullie dat over het hoofd hebben gezien.

Zo een com port is geen usb aansluiting. Dus je moet drivers voor de GPS antenne installeren. Ik denk dat jullie dat over het hoofd hebben gezien.
Op die andere computer werkte het zonder drivers, ook de zelfde windows versie en ik heb hetzelfde gedacht maar na uren googlen heb ik het maar op gegeven en zijn geen drivers voor dit ding
die Silva is een actieve antenne met een 12v voeding , ik denk dat er wel antenne op staat maar eigelijk een complete ontvanger is , hij was duur genoeg rond de 350 euro..

Hallo

De door u gebruikte antenne , alsook de software ken ik niet persoonlijk.

Desondanks een poging.

e gps antenne gaat in com 1 en we hebben de stekker in gespoten en er weer in gestoken en ineens ging de cursor een eigen leven leiden vloog als een idioot over het scherm heen en opende van alles ...

Blijkbaar is het produkt dat je hebt gebruikt elektrisch geleidend ???

Deze connector ontvetten is het eerste wat ik zou doen.

De transfo 12V is vermoedelijk voor het aktieve antenne gedeelte

De p.c. levert vermoedelijk voedingsspanning voor de interface.

Het voeden van een schakeling is in feite een oneigenlijk gebruik van de com poort , en kan in sommige gevallen voor problemen zorgen.

Heb je reeds een andere p.c. geprobeert ???

In het door u gebruikte prg dien je vermoedelijk de gebruikte com poort aan te geven , alsook de baudrate (4800 of eerder 9600)

Je vermeld niet wat het defekt is/was aan de originele p.c.

Deze zou b.v.b. door een defekte voeding , de door u gebruikte hardware kunnen doen sneuvelen.

Hopelijk heb je hier iets aan .

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo

De door u gebruikte antenne , alsook de software ken ik niet persoonlijk.

Desondanks een poging.

Dank je wel..

Blijkbaar is het produkt dat je hebt gebruikt elektrisch geleidend ???
je bedoelt het spuitbusje ? dat is Brunox

Deze connector ontvetten is het eerste wat ik zou doen.

De transfo 12V is vermoedelijk voor het aktieve antenne gedeelte
Ja klopt en die zit apart van de draden die naar de seriele poort gaan , kan daar dus geen elecrtisch contact mee maken
De p.c. levert vermoedelijk voedingsspanning voor de interface.
geen idee er zitten maar twee draadjes aan die stekker van die compoort , twee buitenste van de brede rij
Het voeden van een schakeling is in feite een oneigenlijk gebruik van de com poort , en kan in sommige gevallen voor problemen zorgen.
Ik denk dat die twee draadjes geen voeding geven alleen maar signaal doorgeven aan de compoort, en dat is zo complex dat daardoor die cursor als een idiot heen en weer slaat , ik denk dat het signaal dat van die GPS antenne/ontvanger komt ook met vectoren werkt ..
Heb je reeds een andere p.c. geprobeert ???
We hebben geen andere pc momenteel zijn we actief aan het varen en daar is ook geen tijd voor :(
In het door u gebruikte prg dien je vermoedelijk de gebruikte com poort aan te geven , alsook de baudrate (4800 of eerder 9600)
Er zit onder tools wel een tab met invoer apparaten, er kunnen ook dingen als dieptemeters op, maar ik kan geen enkele van de input mogelijkheden aanvinken (vermoedelijk omdat het programma de ontvanger niet ziet ?)
Je vermeld niet wat het defekt is/was aan de originele p.c.
Zoutwater schade -plons-kortsluiting-rook- dat is wel aardig grondig dacht ik zo
Hij staat nu op een betere plaats :p
Deze zou b.v.b. door een defekte voeding , de door u gebruikte hardware kunnen doen sneuvelen.
Het systeem heeft 4 jaar probleemloos gedraaid tot de pc stuk ging
Hopelijk heb je hier iets aan .

Peter
Bedankt voor je moeite het wordt zeer gewaardeerd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan