Computer ziet HP 5520 printer niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bruce The Boss

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 aug 2002
Hallo,

Ik heb hier een HP5520 printer en het wil me niet lukken om de computer met de printer te laten communiceren.

Ik volg de installatie van de printer via de bijgeleverde cd en het lukt wel om de printer op het netwerk te krijgen en ik krijg dan ook een IP-adres te zien in het scherm van de printer en de signaalsterkte is 100%

Op een gegeven moment moet ik het desbetreffende IP-adres invoeren en zoekt de computer naar de printer maar hij ziet hem niet.

Hoe kan ik dit oplossen??

Hmm, bekend probleem waar ik zelf ook nog geen oplossing voor heb gevonden.
Zelfs ik en kennissen hebben hetzelfde probleem dat de printer wel in het netwerk is opgenomen maar niet kan worden gevonden door de computer.
Bij mij heeft het voorheen altijd feilloos gewerkt. Wat hier bij mij opvalt is dat het allemaal upc gebruikers zijn met een cisco modem en of horizonbox waar het probleem in een netwerk speelt.
Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat dat ook in uw geval zo kan zijn.

I.i.g. wel UPC maar de computer/printer zijn niet van mij dus ik weet niet of het een cisco modem is.

Maar hoe lossen we dit dan op??

Eerste vraag moet zijn:
Je hebt gemeld dat je weet welk ip-adres de printer heeft. Is dat wel een ip-adres die in dezelfde reeks ligt als het ip-adres van de computer die ermee wil verbinden?

Voorbeeld:
Stel de printer heeft 192.168.1.100 en de pc heeft 192.168.2.10, dan liggen ze beiden niet in hetzelfde ip-reeks en dus zijn ze ook niet (rechtstreeks) aan dezelfde router aangesloten. En juist dat laatste is een probleem, waarschijnlijk zelfs het probleem.

Overigens, off-topic, houd ik er niet van dat pas later in de discussiedraad duidelijk wordt dat het niet over je eigen apparatuur gaat. Je openingszin "Ik heb hier een HP5520 printer en het wil me niet lukken om de computer met de printer te laten communiceren." doet toch in eerste instantie denken dat het je eigen apparatuur is.
Liefst praat ik rechtstreeks met degene die het probleem heeft, zodat op vervolgvragen vanuit de helpers de antwoorden meteen gegeven kunnen worden én uit eerste hand zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Begrijp je probleem betreffende de eigenaar van de printer maar deze persoon weet hoe hij de printer en computer moet aanzetten en daarmee houdt het verder wel zo'n beetje op dus je mag met hem verder communiceren maar dan wordt het een langdurige geschiedenis ben ik bang (overigens met alle respect voor 75 jarige vader :thumb: )

Dus als je het goed vindt ga ik toch maar verder hiermee ..... hoe kan ik checken of het IP-adres in de juiste range valt en hoe kan ik dat eventueel aanpassen?

Zoals gezegd: Jij weet het ip-adres van de printer, maar (nog) niet van de pc.

Van de pc: [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar het IPv4-adres van de actieve netwerkverbinding (soms moet je even terugscrollen om 'm te zien, als er veel netwerkverbindingen zijn).

Zie schermafdruk hier onder:
cmd /k ipconfig levert op dat (in mijn voorbeeld) "Draadloze netwerkverbinding" de actieve verbinding is, met als IPv4-adres 192.168.192.59

Tijs.

Bijlagen

• IPv4-adres.png
    IPv4-adres.png
    54,4 KB · Weergaven: 151
En is dat in een ander ip netwerk dan de printer?

Zie mijn voorbeeld in mijn eerste posting om dat te beoordelen.

Tijs.

Die valt er inderdaad buiten dus iets zal ik nu dus moeten aanpassen ......

Er zullen minstens 2 actieve router(modems)s in dat netwerk zitten, waarbij óf de printer óf de pc op een zelf aangeschafte (draadloze) router. Als beide apparaten op die zelf aangeschafte router worden gekoppeld dan zou het moeten gaan werken (als de printer wordt omgezet naar een andere router dan moet je daarna opnieuw opvragen welk ip adres hij dán heeft en daarmee verbinden vanaf de pc).

Tijs.

Sorry, maar ergens snap ik wel wat je bedoeld en als ik het goed begrijp is het dus het beste als beide op dezelfde router zitten maar ik snap niet hoe ik nu kan zie of de printer en de computer op een aparte router zitten.

En als dat zo is hoe krijg ik ze dan op dezelfde router?

Ik weet niet hoe nu te handelen?

Indien zowel de pc als de printer draadloos (inter)netwerktoegang hebben dan de printer opnieuw laten verbinden, maar nu met hetzelfde wifi netwerk als waar de pc mee verbonden is.

Indien de pc bedraad is aangesloten op een draadloze router(modem), achterhalen welk wifi netwerk vanuit die router(modem) wordt uitgezonden en met dat wifi netwerk de printer verbinden.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan