Computer "ziet" verkeerde geheugen modules

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mauk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mauk

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2001
Hallo,
Mijn (oude) computer heeft 4 "memory-slots": 2 x dimm(168pins) en 2 x simm (72 pins). Ik heb 1 dimm van 32mb geplaatst en 1 dimm van 16mb. Maar de computer "ziet" (volgens verschillende diagnostische programma's) 2 dimms van 8mb (dram) en 2 simms (fpm) van 16mb (???). In beide gevallen gaat het in totaal om 48mb, maar het probleem is dat de 2 simm-slots NIET te gebruiken zijn (volgens de computer zijn immers alle slots gevuld!). Zodra ik 2 simms van 8mb (die niet defect zijn) erbij plaats worden ze door de computer ook totaal "genegeerd". Wie kan mij helpen? Misschien kan ik iets in de BIOS wijzigen (??).
Groetjes, Mauk.

Bij de meeste moederborden met verschillende slots is maar één type te gebruiken, dus beiden gaat niet.
Vaak moet ook door een jumper worden aangegeven welk type slot gebruikt gaat worden.
Wat me wel verbaasd is het feit dat er één herkent wordt als Dram (edo-ram) en de andere als Fpm (fast page memory) deze combinatie zou eigelijk helemaal niet kunnen werken.
Heb je nog een handleiding van het moederbord??
Geef anders even het merk en type.

Bedankt voor de info

Hallo Maestro12,
Bedankt voor de informatie. Het gaat om een oude computer: 200 MHz Intel Pentium I. Verder weet ik (op dit moment) geen details. Ik zal kijken of ik meer info over moederbord kan vinden. Als ik 1 dimm (32mb) + 2 simms (2x8mb) plaats (dus de dimm van 16mb weglaat)dan heb ik 48mb (ook volgens de computer). Maar dan zijn opnieuw volgens de computer alle slots bezet! Dus de combinatie dimm/simm is niet geheel onmogelijk. Alleen de computer ziet nog steeds "spoken" (o.a. fpm-modules, terwijl il die helemaal niet geplaatst heb!).
In ieder geval enorm bedankt (tot nu toe).
Mauk.

Moederbord

Moederbordnaam: PCPartner/Vtech Platinum MB520NH/VXB820DS/VXB830DS
Moederbord ID: 08/14/97-i430VX-ITE8680-2A59GV3EC-00
Groetjes,
Mauk.

Een van de twee DIMM-slots is gelijk aan de 2 SIMM-sloten. Deze staan in feite "parallel"

Meestal kun je dus 1 DIMM-slot gebruiken (2e) en dan ook de SIMM-slots.

Dit is de reden dat diagnostische programma's ietwat in de war raken.

Bedankt Maestro12

Hallo Maestro12,
Zo op het eerste gezicht heb je het goede moederbord gevonden. Ik vind het toch wel knap hoe je zo iets voor elkaar krijgt.
Groetjes, Mauk

Bedankt Tiborv

Hallo Tiborv,
Waarschijnlijk zit je op het goede spoor. Het klopt in ieder geval met wat ik tot nu toe ontdekt heb.
Mauk.

Bedankt

Bedankt Maestro en Tiborv voor de reacties. Ik beschouw het probleem nu als "opgelost" (tenzij er nog een geniale oplossing komt om alsnog alle slots te kunnen gebruiken). In ieder geval enorm bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan