computerpark raakt hypertraag na volledige restore met clones - acronis

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieterjanprops

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jan 2009
Goede morgen,

Ik heb een vreemd en zeer groot probleem.

Enkele maanden geleden zijn we op school onze eerste mobiele computerklas begonnen. Om het werk voor mij en mijn collega wat makkelijker te maken zijn ze begonnen met het maken van 1 image van de computer die we daarna naar de andere kopieerden.

Los van elkaar werken die computers bliksemsnel. Zet ze in een netwerk, dan ook nog. Maar zet ze in een domein en de problemen beginnen... Het is alsof ze zodanig veel bandbreedte nodig hebben dat niemand nog op een of andere manier vooruit geraakt. Een access bestand openen over het netwerk duurt makkelijk 5 minuten. Over inloggen durf ik zelfs niet te praten. (Het ging hier over 5 laptops die via wireless inlogden, ik dacht dat het probleem daar lag, maar dat blijkt nu niet zo te zijn) WANT...

Tijdens de kerstvakantie installeerde ik acronis op onze server, zodat we centraal kunnen een computerklas met een image opnieuw kunnen installeren, ja dit kan zelfs gewoon sheduled, op vrijdagavond bijvoorbeeld...

Dit ging als vanzelf, zodoende dat het volledige computerpark, 300 computers met een gloednieuw geinstalleerde computer aan de slag konden vorige maandagochtend...

De euforie werd echter een RAMP! De computers gaan voor geen meter vooruit. Het duurt een 20tal minuten voor je ingelogd geraakt op het domein, werken met je netwerkfiles is al helemaal niet te doen.

De vraag is... Wat zie ik over het hoofd, ergens zit zowiezo een conflict. De computers hebben allemaal een verschillende naam, krijgen van de dhcp server hun ipadres. De gebruikers werken met een mandatory profile, net om te hoge netwerkloads te vermijden.

De situatie: win2003 server, server voor alles: dhcp, fileserver, acronis,...
workstations: winxp pro sp3... helemaal up to date

En hoe heb je ze toegevoegd aan het domein? Je zult elke pc een eigen, unieke naam moeten geven én onder die nieuwe naam moeten toevoegen aan het domein. Deze stappen kun je in 1 actie doen, waarna de computer moet herstarten.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Acronis dat geven van die unieke naam + het toevoegen aan het domein allemaal voor je heeft gedaan, dus misschien heb je deze (zeer belangrijke) stap overgeslagen.

Tijs.

Misschien moet ik ns proberen om die dns manueel in te stellen, morgen mijn eerste werk...
thanks voor de hint, ik laat morgen weten of t helpt.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Acronis dat geven van die unieke naam + het toevoegen aan het domein allemaal voor je heeft gedaan, dus misschien heb je deze (zeer belangrijke) stap overgeslagen.

In acronis maak je een template aan waarin je aangeeft hoe acronis de namen moet aanmaken voor de computers. Dit is dus niet meteen het probleem. Als je in de lijst van de computers gaat kijken op de server, dan verschijnen ze daar ook allemaal. Dat is dus denk ik niet het probleem, of vergeet ik toch nog ergens iets...

Even voor je beeldvorming: Ik had het niet over DNS, maar over het toevoegen van de werkstations aan het domein. Hebben alle werkstations dezelfde naam nu? Want dat gaat NIET werken: Elk werkstation moet een unieke computernaam hebben, elk werkstation moet zijn toegevoegd aan het domein.

M.b.t. DNS: Natuurlijk moet de eerste DNS server toewijzing het ip-adres zijn van de DNS server van het domein (in te stellen in de Scope options van de DHCP-scope van het lokale netwerk).

Succes,

Tijs.

Tijdje terug dat ik met acronis heb zitten werken maar als ik me niet vergis genereert hij een naam die je dmv variablen op kan geven, heeft hetzelfde effect als bv newsid van microsoft en ghostwalk van symantec
En hij zet ze op domein waar hij sowieso een unieke naam moet hebben

Tijdje terug dat ik met acronis heb zitten werken maar als ik me niet vergis genereert hij een naam die je dmv variablen op kan geven, heeft hetzelfde effect als bv newsid van microsoft en ghostwalk van symantec
En hij zet ze op domein waar hij sowieso een unieke naam moet hebben

Dat zijn mooie mogelijkheden! :) Nu natuurlijk de vraag of de topic-starter de instellingen van Acronis ook daaromtrent goed had gezet.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan