Computerr blijft hangen tijdens het opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barney

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hoi,
Ik zit weer is met een vervelend probleem

Op de computer van mijn zoontje zit windows ME geinstalleerd en nu gebeurd tijdens het opstarten steeds het volgende

De computer start op
Hij detecteerd de hardware in het opstartscherm.
Dan krijg ik 2 sec het windows ME venster
Dan komt hij weer terug in het opstartscherm en blijft hij hangen bij : Verifying DMI Pool Data.
En doet voor de rest niets meer.

( ik geloof dat de cdrom speler het ook niet meer doet trouwens, die leest geen data meer, zou dit er soms ook mee te maken kunnen hebben ? )

Wat kan dit nu weer zijn ?
Weet iemand een oplossing

Alvast weer bedankt

Barney

Koppel de cd-rom speler eens los en kijk of het danwel goed gaat.

Oke, dat zal ik eerst is gaan doen

bedankt voor je zeer snelle reactie Meastro !

groeten Barney

Ik heb de cdrom losgekoppeld en de computer opnieuw laten opstarten, maar helaas, hij blijft nog bij dezelfde Verifying DMI Pool Data Hangen

Barney

Dit is de officiele oplossingversie van de fabrikant:

System locking during boot up, stop at Verifying Dmi Pool Data...

This could be due to the following;
1. memory may not stable. - try use one stick of ram at a time.
2. Hardware conflicts - try remove all the unrelated add-on card.
3. Cmos data get corrupted. - Try clear Cmos.
4. Floppy drive is bad or not connected right. - make sure the cable is not loose and the red-stripe of the cable is line up with pin 1 of the Fdd drive.
5. Try unplug all the IDE devices and the floppy drive for now, and turn the system back on see if it advance further. -It should say "Disk boot failure ....",
6. Turn system off and connect the ide device one at a time, and find out which device causing the error.

Ontzettend bedankt voor je snelle uitleg, ik ga het morgenochtend gelijk allemaal uitproberen
Maar nog 1 vraagje over de uitleg
Wat bedoelen ze met: Cmos data get corrupted. - Try clear Cmos. ?
En hoe moet ik dat doen, de batterij verwijderen soms?
Ik heb wel een poosje geleden een bios update gedaan, blijft deze nieuwe versie dan wel staan?

barney

Ho, stop, stop de persen!!!!!!
Na een bios update MOET je de bios resetten d.m.v. van een jumpertje of batterijtje er even uithalen, anders krijg je inderdaad dit soort meldingen.

Ja hoor, de bios update blijft er gewoon inzitten, je bent alleen alle instellingen kwijt, dus voordat je gaat resetten eerste alle bios schermen even door nemen en de instellingen noteren zodat je ze na de reset weer goed kan zetten.

ho, Dus jij bedoelt dat je na de flash altijd de batterij even uit de houder moet halen, om hem hiermee weer te resetten ?
Dat wist ik niet, dat stond ook niet bij de uitleg van de fabrikant die ik gelezen had, voordat ik de update uitvoerde.
Ik dacht dat je dan alles weer in de oude versie terug zet na een reset. !

Het is een M6TBA moederbord en ik zal is kijken of er ook jumpertjes zitten, waar jij het ook over had

groeten Barney

Ik heb intussen op het moederbord gekeken en heb het volgende gevonden

Jumper 3 is voor
1-2 closed is Normal Operation ( default )
2-3 closed is Clear CMOS Data
Alles open is Onboard Battery Disabled

Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik eerst
Spanning er af halen
Dan op Jumper3 2-3 closed zetten
Dan 3 seconden wachten
Dan op Jumper3 1-2 closed zetten

Behoud ik nu nog wel de bios update versie?
En moet ik ook nog wat met de batterij doen ?

Groeten Barney

Geplaatst door Barney
Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik eerst
Spanning er af halen
Dan op Jumper3 2-3 closed zetten
Dan 3 seconden wachten
Dan op Jumper3 1-2 closed zetten

Zo gaat het helemaal goed komen en je behoud gewoon de nieuwe biosversie, alleen zoals ik al zei, je bent alle instellingen kwijt.

Kan dit eigenlijk ook te maken hebben met dat de cdrom geen data meer wil lezen
Want die melding waar hij bij het opstarten blijft hangen heeft toch ook met data te maken lees ik

Alleen vind ik het vreemd dat dit allemaal best lang geduurd heeft, want de update is zeker al 2 maanden geleden en in die tussentijd is de computer dagelijks aangeweest.
En vanmiddag las diezelfde cdrom nog wel data van een schijfje.
Vreemd allemaal !

groeten Barney

Dat is inderdaad wel vreemd, vaak beginnen de foutmeldingen direct na het updaten.
Dat de cd-rom geen data meer wil lezen heeft er waarschijnlijk niets mee te maken, die is waarschijnlijk gewoon aan het overlijden. Het kan zijn dat je nog wel audio cd's kan afspelen, dit gebeurd namelijk op een veel lagere snelheid als data cd's, dus minder kans op fouten bij het lezen.

Maar ondanks ik de update een paar maanden geleden gedaan heb en de computer al die tijd daarna normaal gewerkt heeft, is dit opstartprobleem toch nog steeds de oorzaak dat ik toen de cmos niet gereset heb, dus ?

En als ik dat morgenochtend dus eerst doe, dan is de kans groot dat ie dan wel weer normaal opstart ?

groeten Barney

Helaas, ik heb vanochtend de bios gereset en toen weer de default setup gedaan in de bios

Maar hij blijft hangen bij dezelfde melding.
Soms gaat hij door maar dan blijft hij hangen bij een zwart scherm met linksbovenin een knipperende cursor

Geplaatst door maestro12
This could be due to the following;
1. memory may not stable. - try use one stick of ram at a time.
2. Hardware conflicts - try remove all the unrelated add-on card.
3. Cmos data get corrupted. - Try clear Cmos.
4. Floppy drive is bad or not connected right. - make sure the cable is not loose and the red-stripe of the cable is line up with pin 1 of the Fdd drive.
5. Try unplug all the IDE devices and the floppy drive for now, and turn the system back on see if it advance further. -It should say "Disk boot failure ....",
6. Turn system off and connect the ide device one at a time, and find out which device causing the error.

Dan toch maar dit lijstje verder afwerken helaas, waarschijnlijk gaat dit betekenen dat er hardware serieus kapot is.

Worden in de BIOS al je apparaten (harde schijf, geheugen, kaarten, CD-rom, etc.) correct herkend? Anders zal je echt alle punt van Maestro12's tweede bericht moeten nalopen.

Groetjes,
Bennie

IK ben dat nu aan het bekijken en ga alles loshalen om zo te kijken welke hardware roet in het eten gooit
Ook heb ik de laatste videokaart drivers van nvidia, maar gedownload, die kunnen mischien ook nog wel van pas komen

julie horen van me hoe het afloopt

alweer bedankt luitjes

groeten Barney

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan