computers op school

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Hallo,
De school waar ik werk heeft zopas een 20 tal computers gekregen van Belgacom.... afdankertjes maar toch fijne toestellen.
We hebben er XP pro opgezet en office 2003 en dat moet volgens ons volstaan om de leerlingen verder te helpen.
Nu willen we er voor zorgen dat leerlingen zelf geen programma's gaan installeren (downloaden en op de computers zetten, of via een cd programma's gaan installeren).
Hoe kunnen wij dat voorkomen??
Het zou misschien ook handig zijn de USB poortjes te kunnen uitschakelen...
Kan dat
Ook zouden wij willen voorkomen dat ze naar minder kochere websites gaan surfen... kunnen wij dat ook verhinderen (op een gratis manier)...
Enfin... hoe zouden jullie de configuraties "fijntunen" om de computers veilig in de klaslokalen achter te laten.
Kan je die "moederconfiguratie" dan niet op een handige manier op de andere computers overzetten... handig, heb je identieke toestellen en heel wat minder configureerwerk.. ook, als er dan iets mis loopt kan je eenvoudig naar de "basisconfiguratie"...
Graag wat tips
Bedankt

Ik heb nog niet eerder met een PRO versie gewerkt, maar ik weet dat je die qua beveiliging tot op macroniveau kunt dichttimmeren voor users.

Als je daar (softwarematig) niet uitkomt, zijn er wel andere mogelijkheden:

zet in het bios de usb poorten op disabled. Zet een wachtwoord op het bios en dan heb je dat probleempje al voor elkaar.
Haal simpelweg de CD / DVD spelers uit de machines en ook dat is opgelost. Wil je als docent wat installeren, gebruik dan een externe (USB) drive en schakel indien nodig, de usb poorten middels het bios in wanneer er een CD / DVD gebruikt moet worden.

Daarnaast biedt Explorer zelf een zogenaamde "ouderbeveiliging" voor bepaalde sites. In pro kun je aangeven dat een bepaalde user dingen niet mag (bijvoorbeeld programma's installeren of de toegang tot bepaalde mappen ontzeggen).

Echter, het meest handige is wellicht om een Pro naslag te bemachtigen waar tot in detail beschreven wordt hoe en welke handelingen je moet verrichten om alles binnen PRO dicht te timmeren. De tips die ik in de alinea hierboven gaf zijn namelijk redelijk simpel de nek om te draaien door de cmos batterij uit de machine te halen. Daarna is het bioswachtwoord ook verdwenen en is de beveiliging "foetsie". Maar ja, hoe ver kunnen / mogen leerlingen gaan? Het open maken van de behuizing en het verwijderen van de CMOS batterij zal toch niet geheel ongemerkt aan de aandacht van een docent (kunnen) ontgaan?

Laatst bewerkt:
Kijk ook eens naar het gast-account. Hiermee worden er een aantal zaken al beperkt.

O.a. zou je Novel kunnen gebruiken. Het nadeel is.. Dat het bijzonder traag wordt. Helaas gebruikt mijn school het ook. En werkt het bijzonder traag. Hoe het werkt met de installatie heb ik overigens geen idee van. Wel weet ik hoe ik het beheer van een pc kan nemen :evil:

Of installeer Illusion op de pc's, ideaal voor onderwijs instellingen en werkt perfect!

http://www.onderwijssoftware.nl/nl/

SKANIX ILLUSION® is de oplossing die tijd, kosten en ergernis bespaart. Het is een flexibel programma dat alle instellingen en bestanden van de computer beveiligt. Na elke herstart is de pc weer als nieuw, zonder virussen, zonder wijzigingen

Of installeer Illusion op de pc's, ideaal voor onderwijs instellingen en werkt perfect!

http://www.onderwijssoftware.nl/nl/

SKANIX ILLUSION® is de oplossing die tijd, kosten en ergernis bespaart. Het is een flexibel programma dat alle instellingen en bestanden van de computer beveiligt. Na elke herstart is de pc weer als nieuw, zonder virussen, zonder wijzigingen

Maar is niet gratis. Voorwaarde van vragensteller !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan