computers worden wel gezien, maar heb geen toegangsrechten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robjaspars

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 aug 2006
Desktop XP en Laptop XP. Via speedtouch modem en Linksys router gekoppeld. Internetten gaat perfect op beide computers. Vervolgens netwerk gemaakt via wizard. Dit lukt echter niet:

Beide computers hebben een unieke naam en zijn gekoppeld aan dezelfde netwerk naam. Op beide computers heb ik mappen aangewezen die gedeeld mogen worden.

Op de desktop is het netwerk in de Verkenner zichtbaar en zie je ook dat de laptop in deel uitmaakt van het netwerk. Echter als ik op de laptop klik om bij de gedeelde bestanden te komen krijg ik een melding dat ik geen toegangsrecht heb en daaronder staat nog vermeld dat het netwerkpad niet gevonden kan worden.

Op de laptop is het netwerk ook in de Verkenner zichtbaar en zo ook de laptop zelf als onderdeel van het netwerk, maar de Desktop is daar niet te zien. Als ik op de laptop klik krijg ik ook weer de melding dat ik geen toegangsrecht heb en daaronder staat ook vermeld dat het netwerkpad niet gevonden kan worden.

Heb al veel geprobeerd en een aantal keer nieuwe netwerknamen gemaakt enz... maar ik kom neit verder. Hulp en tips voor volgende stappen zijn zeer welkom.:confused:

Mv gr
Rob J

Heb je de machtigingen wel ingesteld voor de gedeelde mappen?

Zorg dat je op de laptop en de desktop met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord bent ingelogd.

Of koppel een netwerkschijf onder de gebruikersnaam van de andere pc.

Indien je in mapopties eenvoudig delen hebt uitgevinkt, bij een home versie kan dat alleen in veilige modus en als administrator, kun je de rechten ervan overnemen of geven aan een gezochte gebruiker.

Het gaat niet om rechten (permissies bedoel je denk ik), maar om shares. NTFS permissies overnemen (take ownership) lukt wel, maar er is geen mogelijkheid om deze rechtstreeks uit te delen aan een andere user. Dan moet je eerst de user full controll op die map geven en hem dan ook ownership laten doen.

Maar ik denk toch dat het hier meer gaat om hetzelfde useraccount met hetzelfde wachtwoord gebruiken. De beide computers maken immers gebruik van elk hun eigen SAM.

Als je in een thuissituatie zit, kun je gewoon die rechten, of machtigingen in dit geval, aan "iedereen" of "gast" geven.

probleem blijft

Erg bedankt voor alle advies.

Ik heb op beide computers een identieke accountnaam en wachtwoord aangemaakt en toen opnieuw een netwerk aangemaakt (ditmaal met de XP wizard: draadloos netwerk instellen, wat gebruik maakt van een automatisch USB-flash bestandje dat je heel makkelijk op de andere computer overbrengt) Helaas ik blijf precies dezelfde melding krijgen.

Ook heb ik nog eens goed nagekeken of er wel een aantal mappen gedeeld worden en dat blijkt het geval te zijn.

Bijgaand een schermafbeelding van wat ik allemaal zie, inclusief de melding. Misschien heeft iemand nog suggesties? (liefst in Jip en Janneke taal. Ben dus geen expert)

bvd

Rob Jaspars

Bijlagen

• screanshot.jpg
    screanshot.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 66
Leg eens uit hoe je netwerk is opgebouwd want ik denk dat ge telkens je eigen mappen ziet en niet die van de andere pc????

hoe opgebouwd

Leg eens uit hoe je netwerk is opgebouwd want ik denk dat ge telkens je eigen mappen ziet en niet die van de andere pc????

Een desktop en laptop die samen op een aangemaakt netwerk zitten. De desktop kan de laptop zien, maar niet openen en de laptop kan alleen zichzelf zien. Beide hebben mappen die gedeeld mogen worden. Wat zou je nog meer willen weten?

bvd

Heb je ook firewalls draaien? (denk ook om de windowsfirewall)

Zoja zet deze eens uit en probeer het opnieuw

Zet Eenvoudig Delen Uit In De Mapopties, En Deel Eerst Die Schijven In Het Extra Tabblad, Beveiliging Bij De Eigenschappen Van Die Schijven.

alles werkt

Allemaal zeer bedankt voor de tips. Uiteindelijk bleek er nog een Norton firewall te draaien, die ik over het hoofd had gezien. Weggehaald en alles draait.:D

Allemaal zeer bedankt voor de tips. Uiteindelijk bleek er nog een Norton firewall te draaien, die ik over het hoofd had gezien. Weggehaald en alles draait.:D

Ik heb exact hetzelfde probleem.
Moet je dan de firewall op beide computers uitschakelen en wat met de ingebouwde firewall op de router?
Vormt het geen probleem dat op de laptop WIN XP PRO en op de desktop win xp home staat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan