Conceptronic C54APM accesspoint en 3 pc's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roekie

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2003
Hallo

Ik heb een Conceptronic C54APM accesspoint gekocht en heb problemen !

Hij is aangesloten op een adslmodem en ik wil 2 pc's en een laptop draadloos aansluiten voor internet!
Als ik 1 pc draadloos laat werken met het accesspoint werkt het internetten en alles prima, maar als ik de laptop ook draadloos verbinding laat maken met het accesspoint dan heb ik wel verbinding maar krijg ik de melding dat er een IP adres probleem is (windows XP) en er is dan geen internet verbinding !

Wat is het probleem ?

Roekie

Er staat hier op Helpmij bij Tips & Handleidingen, "(Draadloos) Netwerk uitleg"een goede handleiding.
Het kan geen kwaad als je die eens doorleest.

Laatst bewerkt:
Dank je maar ik kom er niet uit !
Wat ik wel zie dat als er 1 pc draadloos verbinding heeft ik het ip adres van de adsl router zie op de pc en als ik dan de laptop erbij doe staat de ip op 0.0.0.0

Roekie

Een accesspoint is alleen een aansluitpunt op een netwerk, in dit geval het netwerk van je internetprovider.

Als je van je internet provider maar 1 ip-adres krijgt (wat de normale gang van zaken is voor thuisgebruikers) klopt het dus als een bus dat maar 1 computer tegelijk effectief toegang krijgt tot internet.

Wil je met meerdere computers i.c.m. een accespoint toegang tot Internet, heb je nog een router met NAT en DHCP nodig, die je tussen je accespoint en je internet modem zet, zodat:
- je het ene ip-adres dat je van de provider krijgt kunt delen met meerdere computers (NAT), en
- de via de accespoint aangesloten computers van de router (dmv. DHCP) een (privé) ip-adres krijgen toegewezen (de computers ingesteld op "Automatisch een ip-adres verkrijgen") .

Alternatief kun je de modem van je provider vervangen door een router-modem met NAT en DHCP mogelijkheden.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank je Tijs !

Op zich is het duidelijk maar ik dacht dat de Conceptronic C54APM ook Nat en Dhcp ondersteunde, hij kan in verschillende modus ingesteld worden !

www.conceptronics.net

Groet

Roekie

@bobbert38 en Roeki:
De functionaliteit blijft (bij inzet van 1 zo'n C54APM) toch gewoon een accesspoint. Andere opties, zoals draadloze bridge etc. zijn niet die van een NAT router.
Het feit dat de DHCP server functionaliteit kan worden overgenomen van een NAT router die achter de APM wordt aangesloten doet er niets aan af dat de C54APM nog steeds een accesspoint is.

NAT doet het apparaat niet, dus je zult toch een NAT router nodig hebben als je 1 Internet ip-adres wilt delen met meerdere computers in je netwerk, of die nou bedraad of draadloos (via de C54APM) zijn aangesloten.

Het feit dat het C54APM apparaat (ook) als DHCP server kan optreden betekent dat je relatief eenvoudig een volledig lokaal draadloos netwerkje kunt aanleggen zonder teveel gedoe. Verbinding met Internet voor apparaten in dat draadloze netwerkje heb je daarmee echter niet. Opties om Internet beschikbaar te stellen in dat draadloze netwerkje:
1. Een NAT-router bedraad of draadloos aansluiten op de C54APM en ip-adres van de router in het lokale netwerkje laten instellen voor iedereen (via DHCP) als de Default Gateway.
2. Een computer die zowel in het draadloze netwerkje zit als bedraad een Internet-verbinding heeft m.b.v. Internet Connection Sharing de functie van een NAT router laten innemen. Dan geldt het ip-adres dat die 'speciale' computer heeft op het draadloze netwerkje als Default Gateway voor iedereen (via DHCP in te stellen).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan