Condensatoren bol/lek, nog gevolgen voor de andere hardware?

• Onderwerp starter Onderwerp starter crash
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
De titel geeft het eigenlijk al aan. Ik heb van iemand een PC staan, deze geeft constant blauweschermen. Ik heb de pc nog niet aangesloten gehad, maar alleen de kast open gehad. Het eerst wat me opviel was 13 condensatoren, die bol staan en waarvan er 2 al zeer lichte lekkage vertonen. Nu weet ik (heb zelf het probleem eens gehad) dat het moederbord dus het probleem van de blauweschermen zal zijn. Nu heb ik geen zin om de condensatoren te gaan vervangen, zoals ik het voor m'n eigen moederbord wel had gedaan een aantal jaar geleden.

Nu is m'n vraag of dit moederbord probleem, nog gevolgen kan hebben voor de (losse) hardware. Hiermee bedoel ik de CPU, geheugen, aanwezige PCI kaarten, enz.

Nou, ze kunnen ook uit elkaar klappen, zit alles onder de smurrie.

Maare, als de comp het toch niet meer doet, o.i.g. slecht, heeft het ook geen effect meer op de rest, hij staat immers uit.

Die dingen zitten er, om de wisselspanning/stroom, af te voeren, naar de min, dus piekspanningen op het geheugen, en processor, is niet bevordelijk daarvoor, hij valt immers niet voor niets uit.

Overigens krijg je bij de meeste fabrikanten, die dingen gratis toegestuurt, na een mailtje, al als dat bord al jaren oud is.

Overigens krijg je bij de meeste fabrikanten, die dingen gratis toegestuurt, na een mailtje, al als dat bord al jaren oud is.
Daar ben ik bekend mee, zie:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=180641
Bordje draait overigens nog steeds 24/7.:cool:

Gezien dit niet een pc van mezelf is, heb ik geen zin die dingen te gaan vervangen. Het gaat mij erom, als ik een ander moederbord haal, met dezelfde socket, dat ik de boel over kan zetten. Niet dat ik later nog meer dingen tegenkom, als gevolg van het moederbord probleem.

Tja, die hardware op het bord kent maar 2 stadia, of het werkt, of niet, als het nu werkt, werkt het straks ook nog wel.

Maar ja, niets is natuurlijk zeker, maar als de spanningsregelaars het niet aankunnen, waar die condensatoren het meest voor gebruikt worden, valt meestal toch de boel uit, of je krijgt een blauw scherm, door de spanningsval.

Het is wel van belang de reden te weten dat er maar liefst 13 elco's slecht zijn :shocked:
Is dat een defect in de voeding? Is ouderdom van de elco's?
Draait de pc nog wel? (zij het met vastlopers)

Wat ik begrepen heb draait de pc nog wel, maar met veel blauweschermen. Ik heb helaas geen Pentium 4 socket 478 moederbord los liggen, anders had ik de boel wel eerst overgezet en getest.

Het kunnen ook slechte condensatoren zijn, dat was ieder geval met mijn moederbord het geval. Was rond die productietijd (2001) een bekend iets.

Wat ik begrepen heb draait de pc nog wel, maar met veel blauweschermen. Ik heb helaas geen Pentium 4 socket 478 moederbord los liggen, anders had ik de boel wel eerst overgezet en getest.

Het kunnen ook slechte condensatoren zijn, dat was ieder geval met mijn moederbord het geval. Was rond die productietijd (2001) een bekend iets.

Kan inderdaad een slechte reeks geweest zijn. Gebeurt wel eens. Voor de andere apparaten aangesloten op het mobo, ga je geen schrik moeten hebben. Dat de C's bol staan, wil zeggen dat het diëlecticum is uitgezet, maar dat er nog geen sluiting is. Dan had je dat wel gemerkt aan de voeding. De meeste zullen ontkoppel C's zijn waarschijnlijk.(hebben een capacitieve waarde van 1/10µF) Als deze dus niet meer 100% werken, krijg je fluctuaties,en kan dus voor BSOD zorgen. Dus ofwel vervangen, of een ander mobo. Ik persoonlijk zou ze vervangen, maar...

Wat ik kan zien, gaat het om 1500µF en 1000µF, die niet goed zijn. Het is een Jetway bordje, die zijn over het algemeen niet echt duur en uitgebreid.

Als de kosten het niet zijn, waarom dan (nog) dubben tussen repareren of een nw bord?

Alternate heeft nog 2 bordjes, een Asrock en een MSI, beiden voor 49,-/stuk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan