• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Conditional format bij specifiek teken in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem1984

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2003
Beste,

Ik wil graag dat een cel gekleurd wordt wanneer de formule een specifiek teken ("+") bevat. Hoe kan ik dit het beste doen?

Ik ben bekend met conditional format / "bevat tekst", maar deze kijkt alleen naar de celwaarde (de uitkomst) en niet de achterliggende formule.

bedankt.

gr,
Willem

Ik denk niet dat dit lukt met voorwaardelijke opmaak. Tenminste; ik ken geen functie die naar de inhoud van een formule kan kijken.
Met VBA zijn er wèl genoeg mogelijkheden; bijvoorbeeld:
Code:
Sub PlusInFormule()
For Each Cel In Selection
    If Cel.Formula Like "*+*" Then
        Cel.Interior.ColorIndex = 3
    End If
Next Cel
End Sub

Je kan heel simpel VO toepassen met als (formule)voorwaarde:
Code:
=ISGETAL(VIND.SPEC("+";A1))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
gebruik deze formule in je VO

PHP:
=SEARCH("+";FORMULATEXT(A1))>0

deze kijkt wel naar de formule

Deze nieuwe functie (FORMULATEXT) kende ik nog niet. Lijkt inderdaad precies ontworpen voor dit probleem. :-)
Wel enkel toepasbaar in Excel for Office 365, Excel for Office 365 for Mac, Excel for the web, Excel 2019

Zag na mijn post dat de + in de formule moest staan. Helaas werd ik hier even bezig gehouden en was lam mij voor. Ik had deze als VO-conditie voor zoeken + in formule:
Code:
=ISGETAL(VIND.SPEC("+";FORMULETEKST(A1)))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan